חברת הסלולר הפלסטינית השנייה Wataniya Palestine Mobile Telecommunications Company בחצי השנה הראשונה של 2014: בסיס לקוחות של 679,000, גידול של 8.3%

חברת הסלולר הפלסטינית השנייה Wataniya Palestine Mobile Telecommunications Company הודיעה ב- 22 ביולי 2014 כי רשמה ירידה של 29.6%(-) בהפסד הנקי שלה בחצי השנה הראשונה של 2014 ל- 8.15 מיליון דולר לעומת הפסד נקי של 11.6 מיליון דולר במחצית הראשונה של שנת 2013.

ההכנסות במחצית הראשונה של השנה הנוכחית הסתכמו ב- 42.8 מיליון דולר, ירידה של 3%(-) לעומת הכנסות של 44.3 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2013.

בסיס הלקוחות של החברה הגיע בסוף המחצית הראשונה של 2014 ל- 679,000, גידול של 8.3% לעומת 627,000 מנויים בסוף המחצית הראשונה של 2013.

ב- 7 באפריל 2014האשים Fayez Husseini האשים מנכ”ל החברה את ישראל שהשתמשה בסנקציות (בתגובה על פניית הפלסטינים להיכלל כחתומה על אמנות האו”ם) כדי להחזיק בכלכלה הפלסטינית בת-ערובה.

הוא אמר את הדברים לאחר שפורסם כי ישראל מונעת מהחברה להמשיך ולהעביר ציוד תקשורת כדי להתחיל לפעול גם ברצועת עזה. לדבריו החברה הצליחה להעביר 40% מציוד התקשורת הנדרש כדי לחנוך שירותי סלולר בעזה קודם שישראל החליטה על העיצומים על הפלסטינים.

בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס אמר המנכ”ל: “מדוע הכלכלה מוחזקת בת-ערובה? האם אינכם רוצים להעניק תקווה לאנשים או האם זו רק דרך לקטב את החברה? אתם גוררים את המגזר הפרטי לזירה המדינית. תנו לכלכלה לצמוח, תנו לאנשים לעבוד ואז תנטרלו בכך מתיחויות פוליטיות … מדובר בנושא פוליטי טהור והדבר יאט את התפתחות הכלכלה”.

ווטניה מובייל המתינה שבע שנים לפעול ברצועת עזה למרות שמלכתחילה היה לה אישור לפעול גם שם נוסף לגדה המערבית (בה חנכה שירותי דור שני [2G] בשנת 2009. בחודש דצמבר 2013 קיבלה את אישורה של ישראל להעביר ציוד תקשורת לרצועת עזה.

“אין לנו יכולת להתקין או לתפעל רשת רדיו שם. לא היה זה מצב אופטימלי אבל הסכמנו למה שישראל הציעה במונחי תדרים והם היו צריכים לחזור אלינו לפני ארבעה שבועות עם האישור הסופי לפעול. מאז לא שמענו עליהם”, אמר מנכ”ל ווטניה מובייל.

הבנק העולמי [World Bank] העריך בשעתו כי גידול של 10% בחדירת הפס-הרחב תגדיל את התפוקה הכלכלית של הפלסטינים בשיעורים של 0.5% עד 1.4%.

הרישיון של ווטניה מובייל מגדירה אותה כספקית דור שלישי [3G] יחידה בגדה המערבית לתקופה של ארבע שנים. כרטיסי SIM לדור שלישי לחברות הישראליות נמכרים בגדה באופן לא חוקי.

Fayez Husseini אמר בראיון כי להערכתו החברה מפסידה מידי שנה הכנסות דור שלישי פוטנציאליות של כמאה מיליון דולר לספקי הסלולר הישראליות. “קיימת זליגה של דור שלישי מההתנחלויות לערי הגדה המערבית. הדבר קיים ללא כל עלות [לחברות הישראליות]. הן אינן משלמות מסים או דמי רישיונות”.

הוא קרא לרשות הפלסטינית להאריך את תוקף הרישיון (מעבר ל- 15 השנים במקור) כדי לפצותה על המגבלות שהיא ניצבת בפניהן כמו גם לוותר לה על סכום של 214 שהיא חייבת (מתוך דמי הרישיון בסכום כולל של 354 מיליון דולר). “העמדה שלנו היא ששילמנו יותר מידי ושאיננו צריכים לשלם עוד” וזאת משום שהסעיף של בלעדיות דור שלישי למשך ארבע שנים מהווה את מרבית דמי הרישיון.

המנכ”ל התייחס גם למצב הכספי של חברתו וציין כי בשל תוכנית מתמשכת לחיסכון בעלויות ווטניה ממשיכה להיות ריווחית גם ללא תחילת פעילויות ברצועת עזה והשקת שירותי דור שלישי בגדה המערבית, “אולם אנחנו לא נהיה כמו חברת טלקום נורמלית המספקת מגוון שירותים כמו סופרמרקט אלא נצטרך לפעול יותר כמו חנות מכולת קטנה”. לדבריו החברה צפוייה להגיע לנקודת איזון ב- 2016-17.

החברה מכרה 15% ממניותיה כאשר יצאה להנפקה בשנת 2011 והיא מתכננת למכור 15% נוספים ממניותיה. “בהתחשב במצבנו איננו חשים שיהיה ביקוש כלשהו למניות שלנו בשלב זה. כאשר ישתנו הדברים נשוב לתוכניתנו המקורית”, אמר.

בראיון נפרד לעיתון הכלכלי הבריטי  Financial Times  כי ב- 2 באפריל נאסר על חברתו להמשיך להעביר ציוד רשתות לרצועת עזה. ציוד התקשורת שנדרש לצורך הפעלת שירותי סלולר ברצועת עזה הורשה קודם לכן להיכנס אולם לאחר מכן נאסרה הכנסת בטון וברזל לצורכי הבנייה הקשורה בכך.

Fayez Husseini  מנכ”ל ווטניה מובייל אמר כי בסוף שנת 2013 הגיע נתח השוק של חברתו בגדה המערבית ל- 29%. לדבריו מספר המנויים בסוף השנה שעברה עמד על כ- 638,000 מנויים. מדובר בגידול של 5% לעומת מספר המנויים של החברה בשנת 2012.

הכנסות החברה בסוף שנת 2013 הסתכמו ב- 89.2 מיליון דולר, גידול של 6% לעומת הכנסות של 84.1 מיליון דולר בסוף שנת 2012.  הרווח התפעולי של החברה גדל בשיעור של 41% ל- 9 מיליון דולר לעומת 6.4 מיליון דולר בסוף שנת 2012.