ייצוגית (בהיקף יותר מ- 1 מיליארד ש”ח) של חב’ ספנות זרה גם נגד נמל אשדוד לאחר תביעה בהיקף דומה ובאותה עילה שהוגשה נגד נמל חיפה

14:27 16.08.2021

קטגוריות: משפט

הבוקר (16.8.2021)  דיווחתי כאן באתר על תביעה שהוגשה בידי חברת ספנות זרה מאיי מרשל נגד חברת נמל חיפה.

בידיעה נאמר בין השאר כי “לבית-המשפט המחוזי בחיפה הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק להגנת הצרכן) נגד חברת נמל חיפה כשתביעה דומה אמורה להיות מוגשת בקרוב גם נגד חברת נמל אשדוד. היקף התביעה הקבוצתי הוא 1,108,642,500 ₪.

התובעת בתיק זה היא חברת Rome Shipping LLC מאיי מרשל [הפועלת בישראל באמצעות חברת חיפה מרין שיפינג בע”מ]. בבעלות החברה הזרה  – Mygan – הנושאת בין 5,000-10,000 טון (“מדובר באוניה קטנה, יחסית לאוניות הרלבנטיות לתובענה”) והיא עוסקת בייבוא ובייצוא של מטענים שונים ובעיקר תפזורת ברזל”.

ואכן, במקביל לתביעה נגד נמל חיפה הוגשה בידי תובעת אחרת, חברת Debbie Shipping LLC אף היא מאיי מרשל, תביעה (לבית-המשפט המחוזי בבאר שבע) נגד נמל אשדוד באותה עילה. היקף התביעה הקבוצתי במקרה זה הוא 1,004,466,960 ₪.

שתי התביעות הוגשו באמצעות עו”ד צחי פיסטל ועדי ערמן ממשרד עורכי הדין בן ארי, פיש, סבן ושות’.

בכתב הטענות של התביעה השנייה נאמר בין היתר כי חברת נמל אשדוד “מתעלמת משך עשרות שנים מהוראות דין מפורשות הקובעות את חובתה לספק מספר צוותים מינימלי, לצורך פריקה וטעינה של כל אוניה, שאיננה אוניית הסכם, קרי – אוניה אשר עוגנת ברציפים שאינם רציפים מסחריים בנמל אשדוד, לצורכי פריקה וטעינת מטען האוניות”.

בכתב התביעה מוסבר כי כל אוניה חייבת לשלם לחברת נמל אשדוד “דמי מינגש” בעבור כל שימוש ושימוש במקטע זמן בן ארבע שעות במסגרתו עוגנת האונייה ברציף לפריקה וטעינה. “ככל שהייתה המשיבה מספקת לכל אונייה, שאינה אוניית הסכם, את מספר הצוותים המינימלי הקבוע בתקנות הרלבנטיות, היה משך פריקת/טעינת האונייה מתקצר בסדר גודל של למעלה ממחצית זמן העגינה הכולל”.

“התנהלות המשיבה הפסולה – במסגרתה מקצה היא באופן קבוע כמות צוותים קטנה מחובתה עפ”י התקנות – גורמת לכך שהמבקשת (כמו כל יתר חברי הקבוצה) נאלצת לעגון לתקופות ארוכות מן הנדרש, ומאליו נאלצת לשאת בעלויות מיותרות רבות, לרבות תשלום דמי מינגש גבוהים משמעותית מן הסכונים שהייתה נדרשת לשלם במקרה שהייתה המשיבה טורחת לעמוד בהוראות התקנות”. [הערה: ההדגשה – במקור].