טלפונים ציבוריים: בישראל – חוגגים; בבריטניה – דווקא “מצילים” את תאי הטלפון הציבוריים האדומים המסורתיים

ב- 9 בנובמבר 2021 בצהריים צייץ שר התקשורת יועז הנדל: “תם עידן: לאחר אישור ועדת הכלכלה, חותם היום על תקנות המאפשרות להסיר טלפונים ציבוריים. כמו הקינלי, כמו הטכנו, כמו הקרוקס – גם זה יעבור“. מה אומרים? אכן המוזה כנראה שרתה על השר בעת שציטט/צייץ מתוך השיר של טונה, בהתפייטות לא-מעונבת.

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה כי החל מיום 1.1.2022 לא יוצבו טלפונים ציבוריים חדשים וכי חברת בזק תוכל להסיר טלפונים ציבוריים שתדירות השימוש בהם נמוכה.

על הדיון המתוכנן בוועדה בנושא זה דיווחתי כאן באתר כבר ב- 29 באוקטובר 2021, שנים-עשר יום לפני שהדיון התקיים.

מדובר בצעד שהוא פועל יוצא של הקדמה ויאפשר הסרת מפגעים סביבתיים ברחבי הערים אך “עם הקידמה חשוב שלא נשכח שיש מי שצריכים את הטלפונים הציבוריים”, אמר ח”כ רון כץ שמילא בישיבה את מקום היו”ר הקבוע מיכאל מרדכי ביטון.

אני מבקש לספר לכן/ם הקוראות/ים, כמו גם לשר התקשורת שלנו, כי ה- BBC דיווח בימים האחרונים שרגולטור התקשורת הבריטי Ofcom יגן על תאי הטלפון הציבוריים.

המאסדר הודיע כי ימנע מחברת הטלקום BT סגירת כ- 5,000 תאי טלפונים ציבוריים ברחבי הממלכה המאוחדת, אם הקהילות המקומיות ידרשו כך. זאת במיוחד באיזורים בהם יש בעיות קליטה קבועות של סלולר ו/או באיזורים בהם יש ריבוי תאונות דרכים.

בשנים האחרונות סגרה חברת BT תאי טלפון כאלה ומעתה, עפ”י החלטת המאסדר, תימנע הסגירה:

א. אם מדובר באיזור בו התרחשו תאונות דרכים או מקרי התאבדויות רבים;

ב. מאותם תאי טלפון בוצעו במהלך 12 החודשים האחרונים יותר מ- 52 שיחות יוצאות;

ג. נסיבות מיוחדות המצביעות על הצורך בהמשך קיומו של תא הטלפון הציבורי;

ד. מיקום התא עדיין אינו מכוסה ע”י כל ארבע רשתות הסלולר הפעילות בבריטניה.

בשיא היו ברחבי בריטניה כ- 92,000 תאי טלפון ציבוריים אולם כיום ל- 96% מהבגירים בבריטניה יש טלפון נייד בבעלותם. עתה נותרו על מקומם כ- 21,000 תאי טלפון ציבוריים ברחבי בריטניה.

כ- 6,000 תאי טלפון ‘אומצו’ ע”י רשויות מקומיות לטובת צרכים שונים כמו מיני ספריות ציבוריות. אם תא הטלפון הציבורי אינו נחוץ עוד, הרשות המקומית יכולה לרכוש אותו תמורת אירו אחד ולהשתמש בו לצרכי ציבור. לטובת היישובים בהם יש בעיות אותות וקליטה סלולרית, המאסדר מתכוון לפרוס דווקא תאי טלפון ציבורי חדשים שיספקו שירות Wi-Fi חינמי ואפשרות טעית מכשיר סלולרי בחינם.

ה- BBC מציין בידיעה שלו כי כ- 150,000 שיחות יוצאות אל שירותי החירום בוצעו מתאי טלפון ציבוריים בשנה שהסתיימה בחודש מאי 2020 ועוד 45,000 שיחות יוצאות של שירותי סיוע טלפוניים שונים לתועלת הציבור.

הרגולטור הבריטי פירסם שימוע בנושא [Consultation: Review of the telephony universal service obligation] שמועד ההגשה האחרון שלו הוא ב- 11.1.2022.

הייתכן שבבריטניה, בניגוד לישראל, עדיין מכורים לקינלי ולקרוקס?