דיון בועדת הכלכלה בנושא הצעת תקנות הבזק (התקנה, תפעול ותחזוקה)(תיקון) [קביעת מנגנון לפיו תוטל על בזק חובה להסיר/לתפעל טלפונים ציבוריים בהתאם לתדירות השימוש שנעשה בהם]

וועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ מיכאל מרדכי ביטון תדון ביום שלישי, 9 בנובמבר 2021, בנושא הצעת תקנות הבזק (התקנה, תפעול ותחזוקה) (תיקון).

במכתב של שר התקשורת יועז הנדל את יו”ר הוועדה נאמר בין השאר כי “בשנת 1985 הותקנו תקנות הבזק (התקנה, תפעול ותחזוקה), התשמ”ה – 1985, מכוח סעיף 12 לחוק התקשורת.

“בשנת 1992 תוקנה תקנה 28 לתקנות העיקריות ובה נקבע כי על בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ להתקין טלפונים ציבוריים גובים – טצ”ג (“טלפונים ציבוריים”) בהיקף רחב.

“בזק וכן מספר רשויות מקומיות פנו למשרד התקשורת, בבקשה להסיר טלפונים ציבוריים מהמרחב הציבורי. נוכח העובדה כי השימוש בטלפונים הציבורים פחת משמעותית בשנים האחרונות, בין היתר, לאור העלייה בשימוש בטלפון נייד, סבר משרד התקשורת כי לא קיימת עוד הצדקה להצבת טלפונים ציבוריים חדשים וכן לא קיים צורך בפריסה כה רחבה של טלפונים ציבוריים קיימים, כנדרש כיום בתקנה 28 לתקנות העיקריות.

“לצורך בחינת הנושא, פרסם משרד התקשורת “קול קורא” וקיבל התייחסויות מהציבור לרבות מרשויות מקומיות ומנציגי ציבור. הגורמים המקצועיים במשרד בחנו את ההתייחסויות האמורות ובהמשך לכך המליצו לתקן את תקנה 28 לתקנות העיקריות ולקבוע מנגנון לפיו תוטל על בזק חובה להסיר או לתפעל טלפונים ציבוריים בהתאם לתדירות השימוש שנעשה בהם.

“מוצע לקבוע חובה של בזק להעביר למנהל הכללי של משרד התקשורת, עד תום הרבעון הראשון של כל שנה קלנדרית, דו”ח המפרט את הטלפונים הציבוריים שבזק מחויבת בהסרתם.

“מוצע כי בזק תהא מחויבת להסיר טלפונים ציבוריים שנעשה בהם שימוש של פחות מ- 100 דקות שיחה בממוצע בחודש בשנה שקדמה להגשת הדו”ח. כמו כן, ולאחר שנמצא כי טלפונים ציבוריים רבים אינם תקינים ולא ניתן לעשות בהם שימוש, מוצע לחייב את בזק לתפעל ולתחזק טלפונים ציבוריים שהיו קיימים ערב תחילתו של תיקון זה ואין היא מחוייבת בהסרתם בהתאם למנגנון.

“עוד מוצע, לקבוע כי כלל העלויות הנובעות מתפעול, תחזוקה והסרה של טלפון ציבורי, לרבות בגין השבת השטח הציבורי לקדמותו לאחר הסרתו, יחולו על בזק.

“בנוסף מוצע לקבוע כי במקרים מיוחדים ופרטניים, תהא למנכ”ל המשרד הסמכות להורות על הסרה או תפעול של טלפונים ציבוריים שלא בהתאם למנגנון וזאת על מנת לאפשר מתן מענה למקרים חריגים בהם, משיקולים של טובת הציבור, יש להסיר או להפעיל טלפון ציבורי גם אם נעשה בו שימוש העולה על 100 דקות בממוצע בחודש או הנמוך ממנו, לפי העניין, והכול בכפוף להודעה לבזק ומתן אפשרות לבזק לטעון את טענותיה בפניו בנושא”.

* המכתב של שר התקשורת הוא מ- 9 באוגוסט 2021. לפיכך לא תמוה שבין המכותבים/ות למכתב זה: עו”ד דנה נויפלד, היועצת המשפטית של משהת”ק (דאז).