“חטיבת המחקר בבנק ישראל מעוניינת לבצע מחקר הבוחן את השפעת מיסוי משקאות ממותקים על הצריכה שלהם, מחיריהם ועוד”

“חטיבת המחקר בבנק ישראל מעוניינת לבצע מחקר הבוחן את השפעת מיסוי משקאות ממותקים על הצריכה שלהם, מחיריהם ועוד”. כך נאמר בבקשת התקשרות של בנק ישראל בפטור ממכרז שפורסמה ב- 13 בפברואר 2021. המועד האחרון להגשת הסתייגויות הוא 2 בינואר 2022.

בבקשת ההתקשרות של חטיבת המחקר המתוכננת עד סוף שנת 2023 נאמר כי “חברת סטורנקסט בע”מ מחזיקה ברשותה נתוני מכר קופות (כמות נמכרת ומחיר לפי פריט) מקרוב ל- 2,500 חנויות של קמעונאים בתחום המזון והפארמה, המהווים כ- 85% מסך המכר בשוק ה- Fast-moving consumer goods, FMCG  [שוק מוצרי הצריכה השוטפת] המבורקד בישראל. כמו כן ברשותה מידע על רכישות של חברי מועדוני לקוחות. חטיבת המחקר מעוניינת לרכוש את המידע על המכר ורכישות חברי מועדוני הלקוחות לשנים 2015-2023.

“חברת סטורנקסט בע”מ היא החברה היחידה המחזיקה ברשותה מידע על היקף המכירות לפי פריט של כל אחת מרשתות השיווק הגדולות, כמו גם של מספר גדול של קמעונאים קטנים. כמו כן היא היחידה המחזיקה מידע פרטני על הרכישות של מועדוני לקוחות במספר רשתות שיווק.  למעשה, למיטב ידיעתנו לא קיים גוף אחר (למשל רשת שיווק) המחזיק ברשותו מידע על מכר של קמעונאים אחרים, וכך גם לגבי מועדוני לקוחות”.

* ביום פירסום בקשת הפטור, 13.12.2021, ועדת הכספים בראשות ח”כ אלכס קושניר, אישרה את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס’ 4) התשפ”ב-2021 – הצו למיסוי משקאות מתוקים. זאת בתום שלושה דיונים ארוכים. תחילת הצו נקבעה ליום 1.1.2022.   הצו הוצא בעקבות החלטת ממשלה מס’ 263, שעניינה קידום אורח חיים בריא באמצעות הטלת מס קנייה על מיכלי משקאות מתוקים, מיכלי מיצי פירות, תרכיזים ואבקות להכנת משקאות מתוקים.

בדברי ההסבר לצו נכתב בין היתר כי השמנת יתר נובעת מהרגלי תזונה בעייתיים, בהם צריכה מוגברת של סוכר, ממתיקים ורכיבים מזיקים אחרים. על פי מחקרים שונים בישראל רבים מהילדים בישראל שותים משקאות מתוקים וממותקים מדי יום. נתון זה מציב את ישראל גבוה בעולם בצריכת סוכר.

עוד צוין כי נתוני משרד הבריאות מצביעים על משקאות מתוקים כמקור ל- 30%-40% מצריכת הסוכר המוסף (שאינו מצוי במזון באופן טבעי). כן צוין בדברי ההסבר כי בשל נזקים אלו, בחרו בשנים האחרונות מדינות רבות, ביניהן פינלנד, בריטניה, מקסיקו, הונגריה וצרפת להתמודד עם תופעת ההשמנה באמצעות מיסוי מזונות מזיקים ובפרט משקאות מתוקים. מחקרים שבחנו את האפקטיביות של מיסוי זה על הרגלי הצריכה של האזרחים מצאו כי ביכולתם להפחית משמעותית את צריכת המשקאות המזיקים, ובכך להביא בטווח הארוך לשיפור ניכר במצב הבריאותי של התושבים. פעולות המחייבות בתשלום מס הן מילוי ואריזה של משקאות מתוקים. עם זאת, הכנת משקאות בבית אוכל לבקשת צרכן בעת מכירתם או הכנת משקאות בעסק הסעדה לצורך הספקתם לצריכה מחוץ למקום הכנתם לא ייחשבו לפעולות ייצור המחייבות במס קנייה.