חברת מסר: “חברת דואר ישראל היא מונופול ממשלתי [נתח שוק של 100% בדואר יחידני, נתח שוק של 100% במרכזי חלוקה ונתח שוק של 60% בדואר כמותי] שבעתיד מיועד להפוך להיות מונופול פרטי”

במספר ידיעות באתר בימים האחרונים דיווחתי על כך שוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ מיכאל מרדכי ביטון תדון (שני, 6 בדצמבר 2021) בחברת דואר ישראל. הדיון יתקיים בהשתתפות שר התקשורת יועז הנדל.

על סדר היום שלושה נושאים:

+ הצעת חוק הדואר (תיקון מס’ 13), התשפ”ב – 2021,

+ פעילות חברת דואר ישראל והשירות לציבור,

+ דיווח של שר התקשורת יועז הנדל על דחיית התחילה של חלק מסעיפי החוק עד ליום 1 בינואר 2022, בהתאם לסעיף 57(ג) לתיקון מס’ 11 לחוק הדואר, התשע”ב – 2012.

בין המסמכים שהוגשו לוועדה לקראת הדיון נוסף על המסמך של חברת דואר ישראל, נמצא גם המסמך של חברת מסר. לדברי וויקיפדיה, “מסר ב.א.ב. בע”מ היא חברת בת של דפוס בארי, בשותפות עם בר שיווק והפצה ואביב שיגור, העוסקת בהפצה של דואר כמותי. “מסר” הוקמה בשנת 2002 במטרה להתחרות בחברת דואר ישראל בשוק הדואר הכמותי. דפוס בארי הוא גורם מרכזי בתחום ההדפסה והעיטוף של דואר כמותי, וחברת “מסר” משלימה את פעילותו בתחום זה”.

חברת מסר כותבת בנייר העמדה שלה כי “בראש ובראשונה, חברת דואר ישראל היא מונופול: נתח שוק של 100% בדואר יחידני, נתח שוק של 100% במרכזי חלוקה ונתח שוק של 60% בדואר כמותי.

חברת דואר ישראל היא מונופול ממשלתי שבעתיד מיועד להפוך להיות מונופול פרטי – שינוי מהותי בבסיס להצעת החוק המחייב הסתכלות מחודשת על השינויים המוצעים.

“שתי וועדות ציבוריות (שגיא ורייך) המליצו על פתיחת שוק הדואר השמור לתחרות מדורגת וכניסה של בעלי היתר באופן עצמאי למרכזי חלוקה. המלצות אלו אומצו על ידי שרי האוצר והתקשורת.

ועדת רוזן, ועדה פנים-משרדית שאת המלצותיה מבקש משרד התקשורת לאמץ עתה, מבטלת לחלוטין את המלצות הוועדות שנתקבלו ע”י שרי הממשלה.

“המדינה הזמינה גורמים פרטיים להתחרות בענף הדואר כדי להגביר את התחרות, בפועל השינויים המוצעים בהצעת החוק יובילו להגדלת נתח השוק של חברת דואר ישראל ויחסלו את התחרות.

מניעת גישה למרכזי חלוקה: ברישיון חברת הדואר קיימת חובת מתן גישה פיזית לבעלי היתרים למרכזי חלוקה ולתאי דואר שכורים. הוועדה הפנים משרדית המליצה לבטל חובה זו.

מסר מחלקת בכל רחבי מדינת ישראל (מאילת דרך ירוחם ועד יישוביי כביש המערכת). חברת הדואר חוסמת כניסה למרכזי חלוקה על מנת למנף את טענתה על האוניברסליות. מיפינו על חשבוננו את כל מרכזי החלוקה בארץ. בשנתיים האחרונות 92% מהכתובות החדשות בישראל לא ממוקדות.

ברגע שתותר כניסה למרכזי חלוקה, חברת מסר לוקחת על עצמה את חובת האוניברסליות.

הסרת הפיקוח מראש על תשלומי חברת הדואר: חברת הדואר תוכל לקבוע בעצמה את התעריפים לשירותיה, והפיקוח יהיה בדיעבד רק במקרה של תשלום “בלתי סביר” או במחיר שמעורר חשש ל”פגיעה בתחרות”. המשמעות היא שחברת הדואר תוכל לעשות כרצונה. לדוגמה: בתחום הדואר הכמותי, מתן מחיר שונה לכל לקוח כך שחברת הדואר תוכל לתת מחיר נמוך (ואף הפסדי) ללקוחות המתחרות על מנת לא לאפשר תחרות. מתן מחיר שונה ללקוחות השולחים דואר בין המרכז לפריפריה.

בסיכום המסמך נאמר כי “מבקר המדינה בדו”ח האחרון בנושא הדואר מסתייג מהשפעת הרפורמה על שוק הדואר. הרפורמה ושינויי החקיקה כפי שמובאים לאישור הממשלה פוגעות הן בפריפריה והן במגזרים מוחלשים.  הצעת החוק תוביל לכך שמחירי משלוח דואר לפריפריה יהיו גבוהים יותר מאשר ליישובים במרכז המדינה. כלומר, לראשונה בחסות המדינה תתקיים אפליית מחירים בין הפריפריה למרכז בכיוון הפוך למציאות בה אנו חיים. תוצאות הצעת החוק: חיזוק שליטתה המונופוליסטית של חברת הדואר בשוק; סכנה קיומית למתחריה; פגיעה אנושה בתחרות”.

[הערה: כל ההדגשות בידיעה זו מופיעות כך במקור].