הדואר הגיש לכנסת עמדתו בנושא הצעת חוק הדואר (תיקון מס’ 13): “הצעת החוק אינה פותרת את עודף הרגולציה שחל על החברה ומגביל יכולתה לפתח את עסקיה ולשפר את שירותיה לציבור. במקום זאת, הצעת החוק מוסיפה נטל רגולטורי על החברה ללא צורך”

בהמשך לידיעות שפירסמתי לגבי הדיון שייערך מחר (ב’, 6.12.2021) בוועדת הכלכלה של הכנסת בהשתתפות שר התקשורת יועז הנדל, פורסמה תגובה של חברת דואר ישראל לתיקון בהצעת חוק הדואר שיידון בישיבה זו.

במסמך של חברת דואר ישראל נאמר בין היתר: “חברת דואר ישראל בע”מ היא חברה בבעלות ממשלתית מלאה אשר נמצאת כעת בתהליך מתקדם של הפרטה חלקית (כ- 40%) בשתי פעימות. החברה מספקת את שירותיה באמצעות כ- 1,300 נקודות שירות מ”דן ועד אילת” (כ- 600 יחידות דואר ו- 700 מרכזי מסירה), מעסיקה כ- 5,000 עובדים, ומוסרת מידי שנה כ- 300 מיליון מכתבים וכ- 70 מיליון חבילות. החברה משמשת כ”ספק שירות אוניברסלי” אשר מחויב לספק את שירותיו בכל הארץ ללא קשר לעלות הכלכלית של מתן השירותים. החברה פועלת בשוק עסקי-תחרותי בכל תחומי העיסוק שלה”.

“הצעת החוק לא פותרת את הבעיה העיקרית בשוק הדואר – שירותי הדואר המסורתיים הפסדיים והחובה להמשיך לספק שירותי דואר הפסדיים עלולה למוטט כלכלית את חברת דואר ישראל.  נדגיש כי למרות שמדובר ב”שירות אוניברסלי” בו החברה מחויבת, היא לא מתוקצבת כלל וכלל ע”י המדינה ולו בשקל אחד.

הצעת החוק אינה מקדמת את התחרות בשוק הדואר ואף מפלה לרעה את חברת דואר ישראל ביחס לשאר המתחרים בשוק הדואר וקובעת כללים והגבלות רק על חברת דואר ישראל, ומונעת “מגרש משחקים מאוזן” בשוק הדואר. כתוצאה מזה, יישום הצעת החוק רק יחמיר את מצבה הכלכלי של חברת דואר ישראל ויתגמל רק חברות פרטיות לחלוקת דואר שפועלות רק באזורים כדאיים כלכלית.

“הצעת החוק אינה פותרת את עודף הרגולציה שחל על חברת דואר ישראל אשר מגביל את יכולתה לפתח את עסקיה ולשפר את שירותיה לציבור. במקום זאת, הצעת החוק מוסיפה נטל רגולטורי על החברה ללא צורך.

“[…] פתיחה לתחרות של החלק היחידי שלא נפתח לתחרות בשוק המכתבים – הדואר היחידני אשר מהווה כ- 15% בלבד משוק הדואר. כל עוד רק על חברת דואר ישראל מוטלת חובת השירות האוניברסלי הפסדי, חייבים להשאיר לה מקור הכנסות בלעדי.  מוצע להטיל “חובת שירות אוניברסלי” על כל בעל רישיון כדי להשוות את כללי התחרות בשוק הדואר. מוצע להוסיף כי התחום השמור ייפתח לתחרות רק לאחר סיום תיקון התקנות והרישיון הכללי, כפי מוצע ב”ועדת רוזן”.

“ההגבלות על חברת דואר ישראל בתחום הדפסת המכתבים (איסור על אחזקת בעלות על בית דפוס) מפלה לרעה את חברת דואר ישראל ביחס לשאר המתחרים בשוק הדואר, בייחוד כי המתחרה העיקרית שלה בשוק המכתבים מוחזקת בעצמה ע”י בית דפוס. סעיף זה כל מטרתו למנוע תחרות שווה בתחום המכתבים.

“אין טעם בהפרדה מבנית בין חברת דואר ישראל לבנק הדואר כל עוד אין שינוי משמעותי בשירותים אותם בנק הדואר מספק. כל עוד אין רישיון בנקאי אין טעם בהפרדה והיא תייצר רק עלויות נוספות לבנק הדואר אשר בסופו של דבר יוטלו על ציבור לקוחותיו ללא צורך”.

[הערה: כל ההדגשות מופיעות כך במסמך המקורי].