חברות סלולר באירופה במירוץ נגד הזמן עד לקיצוץ הנוסף הבא של האיחוד האירופי בדמי הנדידה ביולי 2014

בחודש יולי 2014 יבצע האיחוד האירופי קיצוץ נוסף בדמי הנדידה (roaming) המעיקים על חשבונות הסלולר של אזרחי האיחוד המשתמשים בטלפון הנייד שלהם כשהם נמצאים במדינה אחרת באיחוד שאינה ארצם שלהם.

מקצת מחברות הסלולר הגדולות ביבשת נלחמו נגד פעילות האיחוד האירופי לקיצוץ בדמי הנדידה ועתה הן שוקלות הצעות חדשות לצרכנים כדי להקדים את מועד היעד באמצע השנה נוכחית.

לעומתן חברות קטנות יותר ויתרו לחלוטין על גביית דמי נדידה והחבילות לצרכנים כוללות תשלום רק עפ”י השימוש בפועל או שקיצצו בדמי הנדידה בצורה משמעתית מאוד.

בין החברות יש הטוענים כי ההפסד הישיר שייגרם בעקבות הקטנת דמי הנדידה או ביטולם לחלוטין יתקזז עם רווח בלתי ישיר – הגידול בצריכה הצפוי מאמצע השנה – אם כי ברור שהקיזוז יהיה חלקי ולא תואם.

ב- 28 מדינות האיחוד האירופי יש 500 מיליון אזרחים. בשנת 2007 החל האיחוד האירופי להתמודד עם בעיית דמי הנדידה ומאז בכל שנה היה קיצוץ נוסף. הקיצוץ הצפוי הקיץ יהיה האחרון עפ”י החוקים הקיימים. הפרלמנט האירופי בוחן עתה חקיקה חדשה העשוייה לאסור לחלוטין גביית דמי נדידה עבור שיחות נכנסות כשבעל המכשיר נמצא איתו מחוץ לגבולות המדינה (אבל עדיין בגבולות האיחוד).

Magnus Larsson מנכ”ל חברת Comviq השבדית [מותג הלואו-קוסט של Tele2 AB בשבדיה] אומר כי “שבעה מכל עשרה אנשים אינם משתמשים במכשיר שלהם כשהם מחוץ לגבולות ארצם. כך זה לא צריך להיות”.

לדברי Oddo Securities, דמי הנדידה מהווים כיום 5-12% מכלל הכנסות חברות הסלולר באיחוד האירופי. חברת המחקר Juniper Research מעריכה כי אם יצליחו מאמצי האיחוד האירופי לקצץ לחלוטין את דמי הנדידה אזי הכנסות חברות הסלולר מקול, טקסט ודאטה יקטנו בשנת 2016 ביותר מ- 20%.