ועדת השרים לחקיקה תדון בשתי הצע”ח נפרדות בנושא איחוד מוקדי החירום הרפואיים הטלפוניים

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון (א’, 9.1.2022) בשתי הצעות חוק נפרדות העוסקות שתיהן באותו הנושא: איחוד מוקדי החירום הרפואיים הטלפוניים.

ההצעה האחת [פ/2874/24] היא של ח”כ עידית סילמן, משה גפני, ינון אזולאי, עלי סלאלחה ואיתן גינזבורג.

בדברי ההסבר להצ”ח זו נאמר כי “במדינת ישראל קיימים כיום מספר מוקדי חירום רפואיים טלפוניים נפרדים, של אגודת מגן דוד אדום ושל ארגוני מתנדבים וארגוני הצלה אחרים, כשלכל אחד מהם מספר טלפון בעל חיוג מקוצר אחר ואנשי מקצוע בתחומים הרלוונטיים מאיישים כל מוקד.

“הסנכרון והתיאום בין כונני הרפואה מהארגונים השונים, ובין הארגונים עצמם, לוקים בחסר ולעיתים אף אינם מתקיימים כלל, והדבר עלול לפגוע במתן מענה חירום מידי בעת אירוע בו הגעת כונני הרפואה למקום האירוע מהירה יותר מאשר הגעת צוות אמבולנס למקום.

“בהצעת חוק זו מוצע לאחד את מוקדי החירום הרפואיים הטלפוניים למוקד חירום אחד, ולאסדר לראשונה בחקיקה את ההפעלה של מוקד החירום הרפואי המאוחד, שאותו יאיישו מוקדנים ואנשי צוות רפואי המוכשרים והמאושרים לתפקידם, והוא יזניק את הכוננים הרפואיים הנדרשים לטיפול באירוע.

“קביעת תקנות ונהלים והצבת סטנדרטים של הפעלת המוקד בהיבטים המקצועיים השונים, יהוו עוגן מרכזי במיצוי יכולות מוקד חירום רפואי והעלאת רמתו המקצועית של מוקד כאמור, של העובדים והמתנדבים בו ושל כלל כונני הרפואה המאושרים על ידי משרד הבריאות להעניק עזרה ראשונה מצילת חיים, והכול תוך פיקוח ובקרה של משרד הבריאות.

איחוד מוקדי החירום הטלפונים יקל על האזרחים, שכן בעת מצוקה הם לא יצטרכו לזכור יותר ממספר טלפון אחד ויוכלו לקבל סיוע מהיר מכונני הרפואה. מוצע כי על הכוננים יחולו חבויות מטפל לפי חוק זכויות החולה, התשנ”ו – 1996 ויחולו גם עליהם חובות שמירת סודיות של מידע שקיבלו אגב ביצוע פעולות ההצלה, וכי ניתן יהיה לקבוע בתקנות הוראות לעניין הכיסוי הביטוחי שלהם.

“בנוסף, מוצע לקבוע השתתפות המדינה בתקצוב הפעלת המוקד, במטרה לאייש את המוקד בכוח האדם המתאים ולציידו במערכות המידע והטכנולוגיה המתקדמות ביותר להצלת חיים. מוצע כי ממונה מטעם משרד הבריאות יהיה גורם מוסמך מקצועי לבקרה ופיקוח על עבודת המוקד”.

ההצעה השנייה [פ/1461/24] היא של ח”כ משה גפני, ינון אזולאי, יעקב אשר ויצחק פינדרוס.

בדברי ההסבר להצ”ח זו נאמר כי “שירותי ההצלה השונים כגון משטרת ישראל, מגן דוד אדום ומכבי האש מפעילים מוקדי חירום נפרדים שלכל אחד מהם מספר טלפון אחר ואנשי מקצוע בתחומים הרלוונטיים מאיישים כל מוקד.

“במצבי מצוקה מתקשים הנזקקים לשירותי ההצלה ובהם ילדים וזקנים לזכור את מספרי הטלפון השונים וקושי זה עלול לגרום לאיבוד זמן יקר הדרוש להצלת חיים הן באירועים שבהם אדם מזעיק רק אחד משירותי ההצלה המפעילים מוקד חירום והן באירועים שבהם יש להזעיק כמה שירותי הצלה במקביל באמצעות פנייה נפרדת לכל אחד מהם.

“הצעת החוק נועדה להקל את החיוג למוקדי החירום של שירותי ההצלה על ידי איחודם למוקד אחד שאותו יאיישו נציגי משטרת ישראל, מגן דוד אדום, מכבי האש וכל גוף אחר שיקבע השר כהגדרתו בחוק המוצע. איחוד מוקדי החירום יקל על האזרחים, שכן בעת מצוקה הם לא יצטרכו לזכור יותר ממספר טלפון אחד ויוכלו לקבל סיוע מהיר משירותי ההצלה העיקריים. הוא אף יקל על שירותי ההצלה במקרים שבהם כמה גורמים נדרשים לתת סיוע במקביל”.

* הנוסח המונח עתה זהה לנוסח הצעת החוק שהתקבלה בקריאה הראשונה בכנסת השמונה-עשרה ביום 21.3.2012, בעקבות הדיונים בהצעת החוק שמספרה פ/1568/18.

הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת השש-עשרה על ידי חבר הכנסת איתן כבל (פ/2734), על שולחן הכנסת השבע-עשרה על ידי חבר הכנסת יורם מרציאנו (פ/805/17), על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב (פ/1586/18) ועל שולחן הכנסת העשרים על ידי חברת הכנסת נאוה בוקר (פ/1301/20).

הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת העשרים על ידי חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב (פ/1608/20) ועל שולחן הכנסת העשרים ושלוש על ידי חברת הכנסת קרן ברק (פ/111/23) ועל ידי חבר הכנסת משה גפני (פ/1533/23).

הצעת החוק זהה לפ/111/23 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת.

הערת עורך Read: ב- 4 ביוני 2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: הממ”מ בכנסת מפרסם את הסקירה ‘מוקדי חירום מאוחדים’.