וועדת הכלכלה דנה (2.8.2021) בהצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס’ 76)(שינוי מתכונת בתחום הבזק): שר התקשורת – כיום 60,000 משקי-בית נפרסים בסיבים אופטיים מידי חודש

וועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ מיכאל מרדכי ביטון דנה היום (ב’, 2.8.2021) בנושא הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס’ 76) שינוי מתכונת בתחום הבזק), התשפ”א – 2021. שר התקשורת יועז הנדל ומנכ”לית המשרד לירן אבישר בן-חורין משתתפים בדיון. על כך דיווחתי כאן באתר אתמול בבוקר.

השר הנדל פתח את הישיבה ואמר כי כיום 60,000 משקי-בית נפרסים בסיבים אופטיים מידי חודש. “אנחנו עם חוק תקשורת מיושן, עם הרבה תחומים במשרד התקשורת שכדאי שיתעדכנו ויתחדשו. החוק החדש הוא דה-רגולציה משמעותית בשוק התקשורת, תהליך המיועד להקטין את העומס על האזרחים. אנו פותחים עתה את צוואר הבקבוק ומשחררים את הפקק. אנחנו בממשלה במגמה של צמצום בבירוקרטיה ובאסדרה (רגולציה) כולל המתווה הנוכחי המובא לוועדה”.

הוא ציין כי כיום יש 150 רישיונות שונים והמשרד מביא הצעה לצמצום מאסיבי של מספר הרישיונות שיידרשו. בנוסף, פרק הזמן שיידרש, יירד משישה חודשים לשבועיים בלבד. “כל המהלך הזה יגולגל לטובת הצרכן”.

אחריו דיברה מנכ”לית המשרד לירן אבישר בן-חורין. במצגת שהציגה נאמר בין היתר כי חוק התקשורת נכתב בשנת 1982 ומאז לא עבר שינויים משמעותיים בתחום הרישוי. החוק מחייב רישיון מהמשרד לכל פעילות שמעורב בה מתקן/שרת/רכיב שמעביר סיגנלים בין נקודות.

במצב הקיים יש רישוי יתר לתחומים שאין הצדקה להכניסם לעולמות הרישוי ומתכונת הרישיונות מיושנת ומכבידה על השוק: חיכוך רגולטורי גבוה מול בעל הרישיון; חסמי כניסה גבוהים ועלויות כלכליות; לוחות זמנים ארוכים בשינויים ותיקונים.

המשרד מבקש לשנות את המצב הקיים וזאת באמצעות מיקוד האסדרה בשירותי בזק הניתנים באמצעות תשתיות תקשורת.

המודל אותו מציע המשרד מורכב מ- 30% פטורים, מ- 60% מירשם והיתר כללי, ומ- 10% רישיונות.

המשמעות לשוק מצעד כזה, לדברי משהת”ק היא: פתיחת השוק לתחרות, כניסת שחקנים חדשים, הורדת חסמי כניסה, שידור חדשנות מבוססת תקשורת, כניסת משקיעים מחו”ל, הימנעות מרישוי יתר.

“בהצעת חוק זו מוצע לשנות את מתכונת האסדרה של מתן שירותי תקשורת הקבועה בחוק באופן שיקטין את הנטל הביורוקרטי, יפחית חסמי כניסה לשוק, ויתאים למקובל בעולם בתחום התקשורת.  על פי המוצע, ברירת המחדל לאסדרת מתן שירותי תקשורת בישראל תהיה באמצעות רישום במירשם שינהל המנהל הכללי של משרד התקשורת, באופן מהיר ופשוט ולאחר בדיקה של תנאי סף מינימליים בלבד”.

= = = = = = = = = =

יש להניח כי מומחה הטלקום אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ קרא כאן, לראשונה, על הישיבה הזו (שאחרת היה מזדרז לכתוב עליה כבר ביום שישי האחרון). אתמול (א’) הערכתי כי רק בשעות הצהריים/אחה”צ של יום שני הוא יפרסם באתר שלו אייטם פרשנות בנושא זה בהתבסס על ההודעה לעיתונות, רק לאחר שזו שתופץ ע”י דוברות וועדת הכלכלה. בציפייה דרוכה.

= = = = = = = = = =