בהשתתפות שר התקשורת, וועדת הכלכלה תדון בהצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס’ 76)(שינוי מתכונת בתחום הבזק)

וועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ מיכאל מרדכי ביטון תדון ביום שני (2.8.2021) בנושא הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס’ 76) שינוי מתכונת בתחום הבזק), התשפ”א – 2021. שר התקשורת יועז הנדל צפוי להשתתף בדיון.

“בהצעת חוק זו מוצע לשנות את מתכונת האסדרה של מתן שירותי תקשורת הקבועה בחוק באופן שיקטין את הנטל הביורוקרטי, יפחית חסמי כניסה לשוק, ויתאים למקובל בעולם בתחום התקשורת.  על פי המוצע, ברירת המחדל לאסדרת מתן שירותי תקשורת בישראל תהיה באמצעות רישום במירשם שינהל המנהל הכללי של משרד התקשורת, באופן מהיר ופשוט ולאחר בדיקה של תנאי סף מינימליים בלבד”.

לוועדה הגיע מכתב שנשלח ע”י יחיאל שמן יו”ר ועד עובדי חברת פלאפון תקשורת (מקבוצת בזק) בו נאמר כי “הצעת החוק שבכותרת, תאפשר הקלות רגולטריות במתן היתרים להחזקת ולהפעלת תשתיות תקשורת. החקיקה תפתח פתח לחברות פרטיות, אשר אינן כפופות לרישיון רט”ן, לרכוש אתרי שידור ותשתיות תקשורת ולהיות האחראיות בפועל למיקום אנטנות ובכך להשפעה ישירה על קליטה סלולרית ברחבי הארץ.

“מהלך שכזה יוביל, בין היתר, גם להעברת ניהול האחזקה של מתקני תקשורת מהידיים של חברות הסלולר המפוקחות, לידיהן של חברות אלו.

“בעלות של גוף פרטי הפועל למטרות רווח בתשתיות תקשורת ובמתקני שידור, ללא פיקוח הולם, היא בעייתית מכמה סיבות:

“סיבה ביטחונית – תשתיות התקשורת הן נכס לאומי ביטחוני, הן לפעילות בעת חירום והן בשגרה לצרכי ביטחון שוטף. נכסים ותשתיות המצויים בשליטת גוף פרטי עסקי ללא רישיון ופיקוח, יהיו נתונים לשינויים בהתאם לאינטרסים הכלכליים שלו. כך למשל, יוכל הגוף השולט לפגוע בקליטה על- ידי הזזת מתקני שידור או עריכת שינויים בהם. בנוסף, בעל שליטה זר, אשר מושפע גם מאינטרסים בינלאומיים זרים, עשוי להיות מעורב דה פקטו בפריסת מתקני השידור בארץ ובכך להוביל למעשה לפגיעה בביטחון הלאומי.

“ירידה באיכות השירות – השירות הסלולרי הניתן ממתקני השידור, יינתן בהתאם לשיקולים עסקיים וכלכליים של הגוף השולט – ברצותו יזיז מתקני שידור וישבש את הקליטה סלולרית באזורים מרוחקים, כדוגמת איו”ש והפריפריה הגיאוגרפית, וברצותו יוריד את סטנדרט ההפעלה של מתקני השידור ובכך יוביל לירידה באיכות השירות שיינתן.

“פגיעה ארוכת טווח בתחרות – רכישה של תשתיות באופן רחב היקף יוביל בטווח הרחוק לצמצום הרשתות הקיימות, בהתאם לאינטרס של הגוף השולט, ובכך למעשה לפגיעה בתחרות ולהגברת הריכוזיות בשוק הסלולר. כך למשל, חברת נדל”ן שתרכוש אתרי שידור תוכל לסגור אתרים או לפתוח אותם, ובידיה תהא ההחלטה אילו חברות ישדרו מאתר כזה או אחר.

“עמדה זו שלובה ומושפעת גם מתהליך מקביל אשר מתרחש בימים אלו – קידום רפורמה כחלק מחוק ההסדרים לשנים 2021-2022 בנוגע לפרישת תשתיות תקשורת, שלפיה מוצע בין היתר לתת פטור מהיתר רשויות מקומיות לבניית אנטנות ומתקני שידור. בנוסף, קיים חשש כבד כי מאחורי השינויים מרחיקי הלכת עומדת קרן הנדל”ן “אלומה”,  הפועלת בכל כוחה ובאופן מוצהר וגלוי להיכנס לתחום הסלולר ולחכור מהחברות את כלל אתרי השידור.

“שילוב של שני תהליכים עמוקים אלה, המתרחשים כיום בשוק הסלולר – האחד, פתיחת פתח להעברת אתרי שידור רבים לידי חברת קרן נדל”ן שאינה מחזיקה ברישיון רט”ן, והשני, מתן פטור מהיתר בנייה להצבת אנטנה סלולרית – עלול להוביל להפקרות של ממש בשוק הסלולר ולהצבת מאות אתרי שידור על ידי חברה שאינה פועלת תחת רישיון רט”ן, אינה נושאת באחריות כלשהי באופן ישיר ומקבלת את החלטותיה על פי שיקולים כלכליים צרים”.

= = = = = = = = = =

יש להניח כי מומחה הטלקום אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ קורא כאן, לראשונה, על הישיבה הזו (שאחרת היה מזדרז לכתוב על כך כבר ביום שישי האחרון). להערכתי, מחר (ב’) בשעות הצהריים/אחה”צ הוא יפרסם באתר שלו אייטם בנושא זה בהתבסס על ההודעה לעיתונות שתופץ ע”י דוברות וועדת הכלכלה.

= = = = = = = = = =