התקשרויות בפטור של משרד המשפטים למוצרים המסייעים בפעילות מח”ש והרשות להגנת הפרטיות; בתוך חודש הוגשו שתי עתירות מינהליות הדורשות לאסור ייצוא טכנולוגיה של Cellebrite להונג קונג ולרוסיה

משרד המשפטים פירסם לאחרונה מספר הודעות בדבר התקשרויות בפטור ממכרז עם חברת סלברייט ועם חברת נס א.ט. לגבי מוצרים הנדרשים לעבודתה של המחלקה לחקירת שוטרים (מח”ש) ושל הרשות להגנת הפרטיות, שתיהן כפופות למשרד המשפטים.

בין הפטורים הללו התקשרויות עם קבוצת סלברייט הישראלית:

+ אושרה התקשרות בפטור עם סלברייט: סימה צברי מנמ”רית יחידתית פרקליטות כתבה בחוות דעתה במחצית השנייה של אוגוסט כי “כחלק מתהליך החקירה שמבצעת המחלקה לחקירות שוטרים, נתפסים טלפונים ניידים וטבלטים למטרות חקירה. תחקור התוכן למכשירים הסלולריים מתבצע באמצעות מערכת  UFED 4PC Ultimate מתוצרת חברת CelleBrite Mobile Synchronization Ltd וזו המערכת היחידה המאפשרת למעבדה פורנזית לייצר העתק נאמן למקור של כל המידע הקיים בטלפון הנייד, הסים וכרטיס הזיכרון תוך שלילת האפשרות לפגיעה בחומרי המקור.

“תהליך התחקור באמצעות מערכת  UFED 4PC Ultimate מאפשר: שימוש בכבלים והזנת החשמל הייעודית לכל טלפון הקיים בשוק. פריצת סיסמאות לטלפון. העתקה בינארית של המידע בהתאם למערכת ההפעלה והחומרה על הטלפון. הנגשת המידע לחוקר בטלפון ובתוכנות הנלוות (parsing).

“בהיבט התפעולי רכישת המערכת מאפשרת לבצע את החקירות באופן עצמאי ע”י שליפה מהירה של נתונים וקיצור משך הזמן הנדרש לתחקור מכשיר סלולרי בודד, מעלה משמעותית את הספק החוקרים בתהליך תחקור הטלפונים הסלולריים של החשודים. בהיבט הטכנולוגי, מאפשרת המערכת לתפעל סביבת עבודה התואמת לכלל סביבות העבודה הנהוגות כיום בין גופי חקירה ממשלתיים דוגמת משטרת ישראל, מס הכנסה, מכס, מצ”ח ואחרים.

“שימוש בציוד זהה בין כלל גורמי החקירה הממשלתיים מחוייב לצורך מימוש חקירות שמעורבים בהם כמה גופי חקירה ממשלתיים או נדרש לצורך ביצוע שיתופי פעולה המבוססים על אמצעי תחקור זהים.

“מערכת זו קיימת מספר שנים במח”ש ונדרשת כעת מערכת נוספת עבור המעבדה הדרומית.

“על פי הצהרתה, חברת  CelleBrite Mobile Synchronization Ltd הינה היצרנית והמשווקת של מערכת UFED 4PC Ultimate והבעלים של קוד המקור. ואין גוף אחר מטעמה המורשה לשווק את המוצר בארץ ולכן על פי דין ועל פי המצב בפועל, הספק, חברת CelleBrite Mobile Synchronization Ltd הינו ספק יחיד.

“בשל העובדה שמדי שנה נבדקים מאות מכשירי טלפונים סלולריים בצוותים השונים של מח”ש, יש צורך ברישיון תוכנה נוסף עבור מעבדת ב”ש וזאת כדי להפחית את העומס מהמעבדות האחרות”.

+ בחודש ספטמבר 2020 אושרה התקשרות בפטור ספק יחיד עם חברת CelleBrite לרכש ותחזוקה מערכת  BlackBag עבור הרשות להגנת הפרטיות. בבקשת הפטור כותב פיני כהן ראש הטכנולוגיה ומנהל המעבדה ברשות כי “מערכת MacQuisition מתוצרת חברת BlackBag Technologies מותקנת מספר שנים במשרד ומשמשת את היחידות החוקרות ברשות להגנת הפרטיות. המוצר נותן מענה מלא לכל האספקטים החקירתיים של מערכות APFS ומיצוי מכספות של MacOS. המערכת נותנת מענה מלא לצרכי העתקה פיזית פורנזית של מוצרי Apple ותמיכה בצ’יפים שלהם ומאפשר חקירה מלאה באמצעות מערכות Apple וע”י כך מתאפשר מיצוי ראיות ממחשבים ומטלפונים סלולריים.

“חברת CelleBrite רכשה לפני כשנה את חברת BlackBag Technologies ונכון להיום הם היחידים שמספקים את מוצרי החברה בארץ והיחידה המורשית לשווק ולתחזק את המערכות והמוצרים של חברת BlackBag Technologies”.

+ באמצע חודש ספטמבר 2020 אושרה התקשרות עם חברת נס א.ט. בע”מ לרכש תחזוקה שנתית למערכת חקירות מתוצרת חברת Guidance. על בקשת ההתקשרות  חתום פיני כהן ראש הטכנולוגיה ומנהל המעבדה ברשות להגנת הפרטיות. בבקשה נאמר כי “משרד  המשפטים עושה שימוש בתוכנת חקירות מתוצרת חברת Guidance אשר הינה אחת ממערכות הליבה של היחידה ומשמשת כפלטפורמת חקירה למחשבים ומערכות קבצים. התוכנה מתוחזקת כל שנה מול החברה המייצגת ונדרש לרכוש תחזוקה לשנה נוספת.  חברת נס מחזיקה בהסכם נציגות בלעדי עם חברת OpenText, שרכשה את חברת Guidance היצרנית התוכנה.  מכאן שכל רכישה או SMS לרישיון מתבצעים דרך חברת NessPro בלבד.

בבקשת ההתקשרות לא נאמר לגבי איזו יחידה במשרד המשפטים מתייחסת הבקשה אולם בפרוטוקול וועדת המכרזים לענייני תקשוב נאמר כי “מחלקת האכיפה והחקירות ברשות להגנת הפרטיות עושה שימוש בתוכנת EnCase Forensics אשר הינה אחת ממערכות הליבה של היחידה ומשמשת כפלטפורמת חקירה למחשבי MAC”.

= = = = = = = = = = = = = =

הוגשה עתירה בבית המשפט המחוזי בת”א (עת”מ 51811-09-20) בדרישה להורות לראשת אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני במשרד הביטחון לעצור את הייצוא של מערכת חברת Cellebrite לוועדת החקירות של הדיקטטורה ברוסיה

ב- 23 בספטמבר 2020 בצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה (23.9.2020) עתירה מינהלית של 72 עותרים נגד ראשת אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון, שר הביטחון, משרדי הביטחון והחוץ ונגד חברת סלברייט מובייל סינכרוניזיישן בע”מ (כמשיב פורמלי); העותרים קוראים לעצור את הייצוא של מערכת החברה לוועדת החקירות של הדיקטטורה ברוסיה; בחודש שעבר הוגשה עתירה מינהלית נפרדת של עותרים רבים נגד אותם משיבים ונגד חברת סלברייט בע”מ בקריאה לעצור את הייצוא של מערכת חברת Cellebrite לכוחות המשטרה בהונג קונג.

בעתירה המינהלית שהוגשה באמצעות עו”ד איתי מק נאמר כי “למרבה הצער, לאחרונה התברר לנו כי בדומה למשטרה בהונג קונג, וליחידות החקירה של הדיקטטורות בוונצואלה ובלארוס, גם ועדת החקירות של הדיקטטורה ברוסיה (Investigative Committee of the Russian Federation (Sledstvenny Komitet Rossiyskoy Federatsii/Следственный комитет Российской Федерации)) – אשר משמשת ככלי מרכזי של הדיכוי הפנימי והרדיפה הפוליטית במדינה – עושה שימוש מסיבי במערכת הפורנזית של חברת Cellebrite הקרויה UFED ויכולה לפרוץ הגנות במכשירי הפלאפון ולאסוף מידע מתוכם.

“בישיבת סיכום שנתית שנערכה בחודש יולי 2020, ראש ועדת החקירות  Alexander Bastrykin חשף כי בשנת 2019 נעשה שימוש במערכת יותר מ-26,000 פעמים כדי לפרוץ למכשירי פלאפון.

“הייצוא של מערכת חברת Cellebrite לוועדת החקירות ברוסיה נעשה ונמשך מזה מספר שנים, על אף שורה ארוכה של החלטות אמברגו וסנקציות מטעם ארה”ב והאיחוד האירופאי – כולל סנקציות אישיות נגד העומד בראש ועדת החקירות  Bastrykin – וכן על אף הידיעה הברורה כי ועדת החקירות היא אחת מזרועות הדיכוי הכי חשובות לביצור שלטונו המתמשך של הדיקטטור ולדימיר פוטין.

“ועדת החקירות כפופה ישירות לפוטין והיא משמשת אותו כדי לבצע רדיפה פוליטית, להשתיק מבקרים, פעילי אופוזיציה ופעילים נגד השחיתות, ולרדוף מיעוטים דתיים ומיניים; משמעות ההפללה הפוליטית ברוסיה, עלולה להיות חטיפה, סחיטה, עינויים, הוצאה להורג ללא משפט, העלמה, שלילת חירות ללא הליך הוגן ואשפוז במוסד פסיכיאטרי; בין היתר ועדת החקירות אחראית להפללה של מפגינים נגד פוטין, לרדיפה אחר הארגון נגד של השחיתות של מנהיג האופוזיציה Aleksey Navalny שהורעל לפני כחודש, ולהפללה של חברי/ות קבוצת Pussy Riot.

“לאחרונה, ב- -9.6.2020, ועדת החקירות הפלילה את הפעילה הפמיניסטית ולמען זכויות הלהטב”ק Yulia Tsvetkova, אשר הייתה תחת חקירה ומעצר בית מאז אוקטובר 2019”.

לדברי העותרות והעותרים בעתירה זו, “עצם הכפיפות של הוועדה לפוטין דומה לכך שראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, יקים במעון הרשמי של ראש הממשלה ברח’ בלפור בירושלים, יחידת חקירות שתהיה כפופה לו ותחקור את המפגינים בכיכר פריס ואת האזרחים הקוראים להתפטרותו בעקבות הגשת כתבי אישום נגדו בפרשות שחיתות חמורות”.

לדבריהם, “בנסיבות אלה, ובמיוחד לנוכח החלטות האמברגו והסנקציות של ארה”ב והאיחוד האירופאי,  על ראשת אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון רחלי חן לעצור לאלתר את הייצוא של מערכת חברת Cellebrite אשר משמשת לצורך פגיעה בפרטיות, שלילת החירות וחופש הביטוי, והפללה פוליטית של אזרחי ואזרחיות רוסיה”.

העתירה הוגשה ע”י פעילות ופעילי זכויות האדם יעל אגמון, יונתן גר, תמר להן, ד”ר אליוט כהן, סמדר יערון, פרופ’ רות הכהן פינצ’ובר , אריאל נייזנה, ד”ר שני פייס, פרופ’ אורלי בנימין, עודד אפרתי, ד”ר הילה דיין, נעמי שור, ד”ר ישי מנוחין, שחף ויסבין, חנה בר”ג, רעיה רותם, ד”ר ענת מטר, עומר ארוילי, פרופ’ ורוניקה כהן, רחל חיות, קלאודיו קוגון, ד”ר יונתן ניסים גז, שירה יהב, אפרת לוי, רוני סגולי, ד”ר חנה ספרן, עדית ברסלאור, נוני טל, פרופ’ יגאל ברונר, שירלי נדב, עירית הלביא, אבישי הלביא, ד”ר סנאית גיסיס, מיאקו גליקו, דפנה בנאי, נורה בנדרסקי, אבשלום רוב, סיגל קוק אביבי, יהודית אלקנה, נורית פופר, גיא בוטביה, שושנה לונדון ספיר, תמר כהן, ד”ר רוחמה מרטון, בלהה גולן זונדרמן, דליה קרשטיין, יאיר בונצל, מארי בונצל, גיא הירשפלד, ד”ר גלעד ליברמן, נעמי קירשנר, אלי אמינוב, דניאלה יואל, דניאל סילברמן, זהבה גרינפלד, ד”ר צביה שפירא, עפר ניימן, יואב הס, נפתלי ספיר, חיה אופק, ורד ביתן, איתמר פיגנבאום, גליה ברנד, ד”ר בטינה בירמנס, שאול צ’ריקובר, חיים שוורצנברג, גדי שניצר, אמיר ביתן, פרופ’ גדעון פרוידנטל, ג’סיקה נפומנש ומאירה אשר.

= = = = = = = = = = = = = =

הוגשה עתירה בבית המשפט המחוזי בת”א (עת”מ 50617-08-20) בדרישה להורות לראשת אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני במשרד הביטחון לעצור את הייצוא של מערכת חברת Cellebrite לכוחות המשטרה בהונג קונג

עתירה מינהלית זו הוגשה בחודש אוגוסט 2020, אף היא באמצעות עו”ד איתי מק. בעתירה נאמר כי “להבדיל מחברות המעקב והריגול ההתקפיות הישראליות, חברת Cellebrite הינה חברה ישראלית שמספקת כלים פורנזיים חשובים לגופי אכיפת החוק בכל רחבי העולם. בניגוד לחברות ישראליות אחרות שמסייעות באופן שיטתי להפרות של החוק הבין-לאומי באישור משרד הביטחון הישראלי, על ידי סוכנויות ביון ומשטרים רודניים,

“המערכת של חברת Cellebrite אכן ככלל משמשת כוחות משטרה ברחבי העולם להצלת חיים וללוחמה בפשיעה. מבחינת יכולת טכנולוגית, המערכת הפורנזית של Cellebrite יכולה לפרוץ הגנות במכשירי הסלולר ולאסוף מידע מתוכם.

כל מוצר טכנולוגי שחברה ישראלית מייצרת יכול להיות בקונטקסט מסוים אזרחי ובקונטקסט אחר ביטחוני. הדבר תלוי באפשרויות השימוש במוצר ובמיוחד על ידי איזה סוג של משתמש ומשטר הוא נרכש. לכן, גם אם מדובר בחברה לכאורה אזרחית עם כוונות טובות, יכול להיות שבקונטקסט הספציפי של מדינה ספציפית היא תהיה חייבת ברישיון ייצוא של משרד הביטחון הישראלי ויוטלו עליה מגבלות שונות.

“במשך מספר שנים המערכת של חברת Cellebrite שימשה באופן לגיטימי את כוחות המשטרה בהונג קונג, בהתאם לצווים משפטיים ולפיקוח בתי המשפט שם.

“הייצוא של מערכת חברת Cellebrite להונג קונג, היה צריך להיפסק כבר בתחילת שנת 2019, כאשר החל גל הפגנות הענק האחרון והיה ברור שמתחוללת שם הידרדרות דרמטית. למרבה הצער הדבר לא נעשה, ועל פי הדיווחים בהונג קונג רק במהלך השנה האחרונה נעשה שימוש במערכת של חברת Cellebrite כדי לפרוץ כ- 4,000 מכשירי סלולר של אזרחים ופעילים למען הדמוקרטיה, שנעצרו. כך למשל, כפי שחשף אחד מסמלי המאבק לדמוקרטיה ולחופש בהונג קונג, Joshua Wong,  במסמכים רשמיים שהוגשו בהליך משפטי באפריל 2020, המשטרה הודתה כי פרצה למכשירי הסלולר שלו ושל אחרים באמצעות מערכת  Cellebrite והוציאה את המידע שהיה בתוכם.

” אף אם נניח כי הייתה מעין תקופה “אפורה” שבה המצב בהונג קונג היה לא ברור, הרי שבעקבות חקיקת חוק הביטחון הלאומי חדש, ביום 30.6.2020, כוחות הביטחון ובתי המשפט בהונג קונג איבדו באופן רשמי את עצמאותם והפכו לחלק בלתי נפרד ממנגנוני הדיקטטורה הקומוניסטית הסינית, וכן כל פעילות פוליטית ביקורתית הפכה בחוק החדש לפעילות לא חוקית. מיד לאחר חקיקת החוק נעצרו מכוחו מאות אזרחים ואזרחיות בהונג קונג, חלקם בגין החזקת דגל או שלט ביקורתיים. בין היתר, סעיף 43 לחוק הביטחון הלאומי החדש, מאפשר במסגרת חקירות לפרוץ למכשירים האלקטרוניים של החשודים ללא צו של בית המשפט.

“משמעות השינויים הפוליטיים והחוקיים בהונג קונג, הינה שאזרחי ואזרחיות הונג קונג חשופים למערכת המשפט ואכיפת החוק של הדיקטטורה הקומוניסטית הסינית, שמאופיינת בשחיתות והעדר הליך הוגן, בשלילת זכויות אדם ואזרח בסיסיות, בסחיטה, בעינויים, בהעלמה, בעבודות כפיה וחינוך מחדש.

“האו”ם, האיחוד האירופאי, ממשלות קנדה, ארה”ב, ניו זילנד, בריטניה ואוסטרליה, גינו את החוק החדש וטענו כי הוא מפר את החוק הבין-לאומי. בין היתר: מימשל הנשיא דונלד טראמפ הקפיא את המעמד המיוחד שהונג קונג קיבלה לסחר עם ארה”ב כך שיחולו לגביה אותן המגבלות הרלוונטיות לסחר עם הדיקטטורה הקומוניסטית הסינית, וכן עצר את כל הייצוא הביטחוני להונג קונג שנמצא תחת פיקוח של הרשויות האמריקאיות; ארה”ב, בריטניה, גרמניה, ניו זילנד וקנדה הקפיאו את אמנות ההסגרה שלהן עם הונג קונג, והודיעו כי ישקלו הטלת סנקציות נוספות; ארה”ב, אוסטרליה, קנדה ובריטניה הודיעו כי הן יקלו את ההליך לקבלת ויזה לסטודנטים מהונג קונג לצורך לימודים ועבודה אצלן, וכן יתנו מקלט לתושבי הונג קונג שיירדפו על ידי השלטון שם בעקבות החוק החדש.

“בנסיבות אלה, ברור שהמערכת של Cellebrite הפכה בקונטקסט הספציפי של הונג קונג למוצר ביטחוני, שמשמש להשלטת טרור על תושבי העיר ולתקיפת ולהפללת המפגינים ופעילי הדמוקרטיה, ומכאן שהמשך הייצוא שלה מחייב רישיון מאגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני במשרד הביטחון (אפ”י). אך בשל חומרת המצב והאמברגו של ארה”ב, אין לאפ”י סמכות חוקית לאשר רישיון לייצוא ביטחוני להונג קונג, ומשמעות הדבר היא שעל ראשת אפ”י להורות לחברת Cellebrite להפסיק לאלתר את ייצוא המערכת שלה לשם”.

לדברי העותרים, “אנו מקווים שהנהלת חברת Cellebrite תהיה רגישה להידרדרות החמורה בהונג קונג וקשובה לזעקה של אזרחיה כי המערכת מסכנת אותם, ותודיע מיוזמתה על הפסקת פעילותה בהונג קונג – אם לא מתוך רגישות לזכויות אדם, אז לפחות מתוך רצון לא לפגוע בחוזים שלה במדינות אחרות ולא להסתבך בגל הסנקציות העולמי שהחל על כוחות הביטחון בהונג קונג ומי שמסייעים להם”.

העתירה הוגשה ע”י פעילות ופעילי זכויות האדם ד”ר ג’וליה צייטין, פרופ’ רות הכהן פינצ’ובר, איה גבריאל, ד”ר שני פייס, אור בן דוד, פרופ’ אורלי בנימין, ד”ר הילה דיין, אחיה ש”ץ, שחף ויסבין, חנה בר”ג, עומר ארוילי, רחל חיות, ד”ר יונתן ניסים גז, אפרת לוי, יעל אגמון, רוני סגולי, ד”ר חנה ספרן, עדית ברסלאור, נוני טל, טל הרן, ד”ר צביה שפירא, שירלי נדב, ד”ר סנאית גיסיס, מיאקו גליקו, דפנה בנאי, אבשלום רוב, סיגל קוק אביבי, יהודית אלקנה, גיא בוטביה, שושנה לונדון ספיר, תמר כהן, רעיה רותם, ד”ר רוחמה מרטון, בלהה גולן זונדרמן, ד”ר גלעד ליברמן, דליה קרשטיין, יאיר בונצל, מארי בונצל, גיא הירשפלד, אלי אמינוב, דניאלה יואל, דניאל סילברמן, זהבה גרינפלד, עפר ניימן, נפתלי ספיר, חיה אופק, ורד ביתן, איתמר פיגנבאום, גליה ברנד, שאול צ’ריקובר, חיים שוורצנברג, פרופ’ ורוניקה כהן, ד”ר אליוט כהן, גדי שניצר, סמדר יערון, אמיר ביתן, עודד אפרתי, מאירה אשר, ג’סיקה נפומנש, ואמנון לוטנברג אשר כולם/ן תומכים/ות בזכות של אזרחי ואזרחיות הונג קונג, לחיים, לחירות ולביטחון אישי, תחת משטר דמוקרטי שישמור על זכויות האדם והאזרח שלהם.

* ב- 6 בספטמבר 2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: דיווח: אניוויז’ן [AnyVision] הישראלית מעריכה-מחדש את תוכניותיה העסקיות בהונג קונג בהקשר לטכ’ זיהוי הפנים שלה; תמשיך בשת”פ עם מע’ הביטחון הישראלית

עדכון: אתמול (8.10.2020) פורסם ב’הארץ’ כי חברת סלברייט (Cellebrite) מתכוונת להפסיק לייצא טכנולוגיה שלה [“Digital Intelligence, DI”] לסין ולהונג קונג וזאת בשל שינויי רגולציה בארה”ב. בעקבות כך תוגש בקרוב לבית-המשפט המחוזי בתל אביב בקשה למחיקת העתירה המינהלית נגד משרדי הביטחון והחוץ ושקראה לאסור רשמית על ייצוא הטכ’ של סלברייט להונג קונג.

= = = = = = = = = = = = = =