הרשות להגנת הפרטיות פירסמה “ניטור דיגיטלי בעידן הקורונה בראי הזכות לפרטיות: סקירת טכנולוגיות, מבט משווה לעולם ומדרג מודלים אפשריים”

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פירסמה ב- 26.5.2020 את “ניטור דיגיטלי בעידן הקורונה בראי הזכות לפרטיות: סקירת טכנולוגיות, מבט משווה לעולם ומדרג מודלים אפשריים”.

במבוא לסקירה נאמר: “כחלק מהצורך למגר את התפשטות מגפת הקורונה, ממשלת ישראל וממשלות רבות נוספות ברחבי העולם, עושות שימוש באמצעים לניטור דיגיטלי. השימוש העיקרי באמצעים לניטור דיגיטלי הינו איתור אנשים אשר שהו בקרבת חולה קורונה, וזאת בשל מאפייניה הייחודיים של המחלה, לפיהם רבים מהחולים נושאים את הנגיף מבלי לגלות תסמינים ולעיתים אלה מתגלים רק מספר ימים, לאחר ההדבקות בנגיף [שימושים נוספים באמצעי ניטור דיגיטלי ברחבי העולם נעשים לצורך קבלת נתונים אגרגטיביים בדבר התפשטות המחלה, ולצורך אכיפת חובת בידוד. אמצעי ניטור לצורך אכיפת בידוד אינם מקובלים ברוב הדמוקרטיות המערביות].

“מדובר בנשאים שטרם אובחנו אשר מפיצים את הנגיף בקרב הקהילה. מאפיינים אלה מקשים על עצירת התפשטות המחלה, ולכן מדינות רבות מבקשות לבודד לא רק את מי שאומתו כחולי קורונה או נשאים של הנגיף, אלא גם את מי ששהו בקרבתם.

“זאת ועוד, כחלק מאסטרטגיית היציאה מהמשבר הכלכלי אשר נגרם כתוצאה מהסגרים וסגירת העסקים אשר היו כרוכים בכך, מדינות אשר לא עשו שימוש בניטור דיגיטלי עד כה, מבקשות לעשות שימוש באמצעי ניטור דיגיטלי כחלק מהמתווה שלהן להחזרת המשק לפעילות, במטרה לבודד את החולים, לאתר את מי ששהו בקרבתם, ולאפשר לעובדים בריאים לחזור לשוק.

איתור קhרבה מעורר חששות כבדים לפגיעה בפרטיות הציבור, במיוחד כאשר לצורך כך נאספים נתוני מיקום, ולכן התפתחו טכניקות שונות המאפשרות לאתר קרבה לחולה קורונה גם מבלי לאסוף נתוני מיקום.

“במסמך זה נסביר כיצד איסוף נתוני מיקום פוגע בפרטיות, נציג אמצעים טכנולוגיים שונים לאיתור קרבה לחולה קורונה, אשר אינם מתבססים על נתוני מיקום, ונסקור את הפרקטיקות הטכנולוגיות והאסדרתיות הננקטות על ידי המדינות השונות בנושא ניטור דיגיטלי למיגור קורונה”.

אחד מהנושאים של הסקירה עוסק ב’נתוני מיקום והסיכונים לפרטיות’. בהקשר זה נאמר במסמך כי “גם כאשר נתוני מיקום נדמים להיות אנונימיים, קרי אינם מקושרים לאדם מזוהה ונשמרים בנפרד, הרי שהצלבתם עם מידע זמין אחר עלולה לגרום לזיהוי […]  ניתוח מידע מיקום אנונימי יכול לחשוף מידע על נושא המידע, כגון כתובות בהם הוא עובד או מתגורר, למעשה מחקרים מראים כי מעקב במשך שנה וחצי אחר נתוני מיקום אנונימיים של  חצי מיליון איש, מעלה כי לרובם יש שובל ייחודי, המאפשר, לזהות 95% מהם.

נתוני מיקום והצלבתם מגלים מידע שנוגע לכל אורחות חייו של אדם וזאת הרבה מעבר לקרבתו למקום או לאדם אחר. כך לדוגמה ניתן ללמוד על מצבו הבריאותי והנפשי (אדם המבקר במוסדות רפואיים), אמונותיו (ביקור בבית כנסת, מסגד או כנסייה, או העדר תנועה ושימוש בימי שבת), דעה פוליטית ()ביקור במוסדות מפלגתיים או השתתפות בהפגנות), העדפה מינית (ביקור במקומות בילוי ייעודיים לקהילה מסויימת), מצב כלכלי (איזור מגורים, מקום עבודה, מקומות בילוי, עלולים להצביע על מצב כלכלי), קשרים חברתיים או מקצועיים, מצבו האישי של אדם (מקום לינה השונה מכתובת מגוריו), מקצועיים, מצב תעסוקתי ועוד.

“כפועל יוצא מהאמור לעיל ניתן לקבוע כי בשל ההיצע הרב של מידע זמין במאגרי מידע וברשתות חברתיות, נתוני מיקום גם אם לכאורה אינם מזוהים, הם בעלי פוטנציאל לגילוי מידע אישי רב אודות אזרחים, ומכאן שגילויו עלול לגרום לפגיעה קשה בפרטיותו של אדם”.

בהמשך המסמך נאמר כי “ההחלטה על עיצוב האמצעי לקביעת קרבה תלויה במטרות אשר ממשלות מקוות להשיג מהשימוש באמצעי לניטור דיגיטלי. פגיעה בפרטיות אשר הינה זכות יסוד, ועל אחת כמה וכמה פגיעה הנעשית על ידי המדינה, צריך שתעשה לתכלית ראויה ובאופן מידתי. על כן, הכלל הוא כי יש לבחור באמצעי אשר מגשים את התכלית ואשר פגיעתו בפרטיות היא הפחותה ביותר.

כפועל יוצא מכך, ככל שממשלה מחליטה שמצב התחלואה במגפת הקורונה מצריך בכלל שימוש באמצעי ניטור דיגיטלי, יש לבחור באמצעי לניטור דיגיטלי אשר מגשים את התכלית הראויה באופן שפוגע בפרטיות הציבור במידה הפחותה ביותר, ולהשתמש בו באופן ובתנאים שיפגעו גם הם בפרטיות במידה הפחותה. ההחלטה לבחור באמצעי אשר הגנתו על הפרטיות פחותה, צריך שתהיה מנומקת ומוצדקת“.

בסיכום המסמך נאמר כי “במסמך זה עמדנו על כך שקביעת קרבה בין אנשים, לצורך התמודדות עם משבר הקורונה, יכולה להיעשות בהסתמך על נתוני מיקום או בהסתמך על נתוני קרבה. הרחבנו דברים על הסכנות לפרטיות אשר עלולות להיגרם כתוצאה מאיסוף נתוני מיקום, והראנו מדוע קביעת קרבה בהסתמך על נתוני מרחק מפחיתה את הסיכונים לפרטיות”.

[הערה: כל ההדגשות מופיעות במקור].

הערת עורך Read IT Now: לעניין נתוני מיקום ואנונימיות שלהם, קיראו את הידיעה כאן.