הצע”ח פרטיות חדשות: חופש המידע (תיקון – מידע על נגישות); סינון אתרים פוגעניים במקומות ציבוריים; רשתות חברתיות

15:53 03.02.2023

קטגוריות: אינטרנט נגישות/הנגשה רשתות חברתיות

תגים:

מתוך שלוש הצעות חוק פרטיות שהוגש ביום שני (30.1.2023) השבוע בכנסת בחרתי לכתוב על שלוש הצעות:

+ הצעת חוק חופש המידע (תיקון – מידע על נגישות) [פ/2004/25], הוגשה ע”י חברת הכנסת חוה אתי עטייה.

בדברי ההסבר נאמר: “זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ומחויבותה של החברה בישראל לזכויות אלה, מושתתות על ההכרה בעקרון השוויון, על ההכרה בערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד האדם וחירותו. מכוח זאת, נחקקו בישראל חיקוקים שונים שמטרתם להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו.

“אדם עם מוגבלות זכאי לקבל החלטות הנוגעות לחייו, על פי רצונו והעדפותיו, והכל בהתאם להוראות כל דין. כדי להגשים תכלית זו, יש צורך משמעותי להביא לידיעת האדם עם מוגבלות היכן נמצאים האתרים או השירותים שהם נגישים לו, והיכן לא. בעזרת המידע יוכל האדם עם המוגבלות לדעת איפה המקומות הנגישים עבורו ולתכנן את צעדיו בהתאם, וכך תימנע ממנו הפגיעה הכרוכה בהגעה למקום שאינו נגיש עבורו. בנוסף, ככל שמדובר ברשויות שעליהם חל חוק חופש המידע, התשנ”ח – 1998, העמדת המידע לרשות הציבור נובעת גם ממעמדם הציבורי של אותם גופים.

“בנוסף לתכליות האמורות, הדעת נותנת שמתן פומבי לפעולות ההנגשה שביצעה הרשות השלטונית, ימנע או יצמצם את הפרת חוקי הנגישות ויוביל להגברת האכיפה והציות לחוק, שכן כעת מחדליה של הרשות הציבורית יהיו חשופים לביקורת הציבור.

“עיון בחוק חופש המידע מעלה שחובה אקטיבית להצגת מידע קבועה ביחס למידע הנוגע לאיכות הסביבה. הצעה זו נועדה לקבוע חובה דומה גם בתחום זכויות אנשים עם מוגבלות”.

* הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים וארבע על ידי חברת הכנסת חוה אתי עטייה (פ/860/24). הצעת החוק זהה לפ/860/24 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת.

+ הצעת חוק סינון אתרים פוגעניים במקומות ציבוריים [פ/1992/25], הוגשה ע”י ח”כ ואליד אל הואשלה.

בדברי ההסבר נאמר בין היתר כי “מוצע לחייב רשות ציבורית, תאגיד, מוסד לימוד, עסק, ספריה ומפעיל שירותי תחבורה, המאפשרים גלישה חופשית באינטרנט לציבור, להפעיל כברירת מחדל שירות סינון אתרים פוגעניים, למעט כשהגלישה מתבצעת באמצעות קוד גישה ייחודי שיימסר לבני שמונה עשרה ומעלה ועל פי בקשתם”.  שר התקשורת יהיה ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו

* יצויין כי הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת התשע-עשרה, על שולחן הכנסת העשרים, על שולחן הכנסת העשרים ושתיים, על שולחן הכנסת העשרים ושלוש, על שולחן הכנסת העשרים וארבע, ועל שולחן הכנסת העשרים וחמש. בקישור כאן ניתן לקרוא גירסה קודמת של הצע”ח.

+ הצעת חוק הרשתות החברתיות  [פ/1969/25], הוגשה ע”י ח”כ עמית הלוי.

בדברי ההסבר נאמר בין השאר כי “מטרת חוק זה היא להסדיר את פעילות הרשתות החברתיות באינטרנט, תוך הגנה על זכויות האזרח ועל עקרונות היסוד של המשפט הפלילי הישראלי מפני פגיעה המתרחשת ברשתות  החברתיות” וכי “מוצעת הפרדה בין רשת חברתית מוגבלת המסננת תכנים ונדרשת לעמוד במבחנים חמורים יותר של אחריות לפרסומים המופיעים בה, ובין רשת חברתית פטורה שאיננה מסננת תכנים ולמעשה פטורה מאחריות לתכנים המתפרסמים בה. במקרה זה, האחריות תחול על המשתמשים שהעלו את התוכן.

“החוק המוצע מחייב רשת חברתית מוגבלת לתת מענה זמין בשפה העברית לבירור תלונות, ולמתן מענה בזמן סביר לתלונות ולבירורים בנוגע להסרת תכנים וחסימת משתמשים. בנוסף, מוצע לקבוע בבירור כי רשת חברתית כמוה ככל שירות ציבורי, ואותם כללים החלים על כל שירות ציבורי במדינת ישראל בנוגע להפליה, יחולו על מדיניות ההסרה של תכנים ועל ביצועה ברשת החברתית.

“בנוסף מוצע גם לאפשר התדיינות משפטית מול הרשתות החברתיות הפועלות בישראל על פי הדין הישראלי, זאת כדי למנוע סיטואציה של חלל משפטי בו נוצרות פגיעות ללא סעד”.

* יצויין כי הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת העשרים ושלוש, על שולחן הכנסת העשרים וארבע, ועל שולחן הכנסת העשרים וחמש. בקישור כאן ניתן לקרוא גירסה קודמת של הצע”ח.