הסדר פשרה בשתי תביעות ייצוגיות נפרדות נגד פלאפון לגבי התקלות והשיבושים ברשת החברה בספטמבר 2018

בית-המשפט המחוזי בתל אביב אישר הסכם פשרה בשתי תביעות ייצוגיות נפרדות נגד חברת פלאפון תקשורת לגבי התקלות והשיבושים ברשת החברה בספטמבר 2018.

התביעה הראשונה [ת”צ 4601-09-18] הוגשה בידי עו”ד אריק שלו ובידי משרד עורכי הדין אריק שלו ושות’.

התביעה השנייה [ת”צ 20234-11-18] הוגשה בידי אקסלרוד, אוחנה ושות’ – משרד עורכי דין.

כבוד השופטת עידית ברקוביץ כתבה בין היתר בפסק דינה מ- 3.2.2021:

“במהלך חודש ספטמבר 2018 ביצעה המשיבה (פלאפון) שלב סופי בפרוייקט לשדרוג תשתיות ברשתה, שנועדו לאפשר הרחבה של תעבורה ברשת. בעקבות פעולות אלו התרחשו מספר אירועים של שיבושים ברשת, בימים 2-3.9.2018 וכן בימים 11-12.9.2018, שהשפיעו לסירוגין על המנויים שחוו אותם”.

“בין היתר טענו המבקשים בבקשות האישור כי במהלך השיבושים נמנע מהם ומחברי הקבוצה לקבל שירותים, באופן חלקי או מלא, מידי פלאפון; שיבושים אלו גרמו נזקים לחברי הקבוצה ולמבקשים.

“אומנם פלאפון התחייבה לפצות את המנויים על הנזק שנגרם להם, לרבות באמצעות הטבה למתן גלישה, אולם הפיצוי ניתן בחוסר תום לב ובדרך בלתי הוגנת, תוך קביעת הגבלות שונות.

“פלאפון הפרה את הסכם ההתקשרות עם לקוחותיה, עת לא סיפקה להם את השירותים הנדרשים בתקופה בה אירעו השיבושים ברשת”.

בתשובה המאוחדת שהגישה פלאפון לבית-המשפט המחוזי בתגובה לשתי הבקשות הנפרדות שהוגשו נגדה נאמר בין השאר כי “השיבושים אירעו במהלך פרוייקט שדרוג  תשתיות חיוני; השיבושים היו מוגבלים ושונים דרמטית מהמוצג בבקשות האישור, הן בכל הנוגע למשך הזמן של השיבושים והן באשר להיקפם; פלאפון נקטה מראש באמצעי הזהירות האפשריים אך לא ניתן היה למנוע השיבושים מראש.

עוד נאמר בתשובת החברה כי “התנהלות פלאפון לאחר השיבושים הייתה ללא רבב, בהתאם לנהלים ותוך שיתוף מלא של משרד התקשורת ובשקיפות מול הציבור. בהתאם לחוק התקשורת, יש לפלאפון חסינות מפני תביעות כנגד שיבושים. המבקשים כמו יתר

לקוחות פלאפון, פטרו את פלאפון מאחריות לשיבושים במסגרת הסכמי ההתקשרות עימה. פלאפון לא הפרה את עילות התביעה שצויינו בבקשות האישור. גם אם הייתה חובה על פלאפון לפצות את לקוחותיה, אזי יש לקזז מהסכום שייפסק את ההטבות שכבר ניתנו בסכום מצטבר העולה על 4.7 מיליון ₪.”

בתיק זה נוהל הליך גישור שצלח וביום 25.9.2020 הגישו הצדדים בקשה לאישור הסדר הפשרה ביניהם. ביום 31.12.2020 הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי “לא מצא לנכון להביע עמדה, לחיוב או לשלילה, באשר לבקשה לאישור הסדר הפשרה”.

סך ההטבות שמומשו ע”י הציבור לגבי ההטבות שהציעה החברה בעקבות המקרה עמד על כ- 7 מיליון ₪.

בהכרעתה אומרת השופטת כי “לאחר ששקלתי את הדברים, נחה דעתי כי מתקיימים התנאים לאישור התובענה כייצוגית, כי הסדר הפשרה הינו ראוי, מאוזן ומיטיב עם קבוצת התובעים, וכי הסדר הפשרה הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת”.

“[…] בהקשר צופה פני עתיד, יש ליתן את הדעת לכך שלאחר הגשת בקשות האישור, פעלה ופועלת פלאפון לשדרוג הרשת, תוך שלהצהרתה השקיעה בכך השקעת משאבים ניכרים. הסדר הפשרה כולל פיצוי בגין נזקי העבר. סכום הפיצוי עליו הוסכם בהסדר הפשרה עומד על סך של 1,400,000 ₪.”

“[…] בכך יש כדי ללמד כי בקשת האישור הייתה ראוייה ולכאורה מוצדקת, וכן על התועלת שבהגשת בקשת האישור. ההליך הציף סוגיה בעלת חשיבות שעניינה הצורך של חברת תקשורת בדבר פיצוי לקוחות אשר ניזוקו במצב דברים בו אירעה תקלה מעין זו האמורה”.

* יום לאחר מתן פסק הדין הודיעה בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ (החברה-האם של פלאפון) לרשות לניירות ערך ולבורסה לניירות ערך בתל אביב על פסק הדין.