הנשיאות אישרה הנחה על שולחן הכנסת של הצע”ח פרטית: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – חובת סינון אתרים פוגעניים)

07:26 22.06.2021

קטגוריות: אינטרנט

תגים:

בישיבתה ב- 21.6.2021, הנשיאות אישרה הנחה על שולחן הכנסת של הצע”ח פרטית: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – חובת סינון אתרים פוגעניים) שהגישה ח”כ אורלי לוי אבקסיס.

בהצעת החוק [פ/1564/24] נאמר כי “ספק גישה לאינטרנט יספק לכל מנוייו שירות יעיל לסינון של אתרים פוגעניים ותכנים פוגעניים באינטרנט, בשים לב למקובל בתחום ובהתאם להוראות שיקבע השר; בעד שירות סינון הניתן לפי סעיף קטן זה לא יגבה ספק גישה לאינטרנט מהמנוי תשלום נוסף על התשלום שהוא גובה ממנו בעד שירות הגישה לאינטרנט; ואולם, החובה לספק שירות סינון כאמור לא תחול אם המנוי ביקש להימנע משירות זה”.

“ספק גישה לאינטרנט יודיע למנוי, לאחר שווידא כי המנוי אינו קטין, שבאפשרותו להימנע משירות הסינון באחת מהדרכים האלה: בהודעה בכתב או בעל-פה בעת ההתקשרות עם הספק; בפנייה טלפונית למוקד שירות לקוחות של הספק; באמצעות אתר האינטרנט של הספק”.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “בעשור האחרון הפכה רשת האינטרנט את העולם לכפר גלובלי, והיא מעניקה גישה למידע רב ומגוון. למידע הרב המוצג ברשת האינטרנט עשוי להיות פן חיובי, ובכלל זה קידום עניינים ותחומים חשובים רבים כגון חינוך, מדע, טכנולוגיה, מסחר, כלכלה ועוד. אולם, לצד אותו פן חיובי, רשת האינטרנט כוללת גם צדדים ותכנים הנחשבים שליליים דוגמת הימורים, אכזריות, פורנוגרפיה, פדופיליה ועוד. תכנים אלה עלולים לפגוע ולהזיק לציבור הנחשף אליהם, ובעיקר לילדים.

“בשנים האחרונות חל גידול ניכר במספר הדיווחים אודות קטינים שנפגעו מחשיפה לתכנים מיניים ופוגעניים ברשת האינטרנט. מאות מחקרים בארץ ובעולם מתעדים ובוחנים את הפגיעות השונות שנגרמות כתוצאה מהחשיפה לאותם תכנים ואת השפעותיהן לטווח הארוך.

“בדיונים שהתקיימו בנושא עלה כי 60% מהילדים בישראל, בגילאים תשע עד חמש-עשרה, גולשים באתרים פורנוגרפיים. עוד עלה כי לכ- 47% מהילדים בישראל באותם גילאים יש מחשב בחדרם הפרטי, ובאמצעות מחשב זה הם גולשים באינטרנט. מכאן, שהסכנה ליפול קורבן לפדופילים גדלה משמעותית במקרים אלה, בשל היעדר פיקוח מצד ההורים.

“כיום, לפי חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, מחויבים ספקי הגישה לאינטרנט ליידע את מנוייהם בדבר אתרים פוגעניים ותכנים פוגעניים באינטרנט וכן בדבר אפשרויות ההגנה מפניהם (כגון אפשרויות לסינון אתרים, אותן מציע הספק למנויים), בין היתר באמצעות שליחת עלון בדואר ופרסום המידע באתר האינטרנט של הספק. על אף זאת, מנויים רבים כלל לא מודעים לקיומם של שירותי סינון אתרי אינטרנט.

“על כן, מוצע להטיל על ספקי האינטרנט חובה לספק לכל המנויים, כברירת מחדל, שירות יעיל לסינון אתרים או תכנים שהוגדרו כ’פוגעניים’, ללא תוספת תשלום”.

* הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים ושלוש על ידי חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס (פ/640/23). הצעת החוק זהה לפ/640/23 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת.

** ביום שישי האחרון, 18.6.2021, פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: ייצוגית נגד פרטנר: הפסיקה לכאורה לספק ללקוחותיה שירות סינון אתרים ‘מתקדם’, החזירה את הלקוחות ללא ידיעתם לשירות סינון בסיסי חינמי ולמרות זאת ממשיכה לחייב הלקוחות בתשלום עבור השירות ה’מתקדם’ (שהופסק חד-צדדית).