המשטרה תתקשר בפטור ממכרז לפיתוח מימשק למערכת הודעות קוליות IVR לשם “מימוש החלטת הממשלה בדבר הגברת האכיפה על מבודדים, אגב הטיפול במניעת התפשטות נגיף קורונה בישראל, באמצעים טכנולוגיים”

הגוף המפרסם: משטרת ישראל

תקנה: תקנה 3(2) – התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש

שם הספק: טל מערכות תקשורת (לביא) בע”מ

מהות ההתקשרות: פיתוח מימשק למערכת הודעות קוליות  IVR

התחלת ההתקשרות: 20 ביולי  2021; סיום ההתקשרות:  1 בספטמבר 2021

הערות: בנימוקי וועדת המכרזים המשרדית נאמר בין השאר כי “כעולה מן הבקשה [של רמ”ח פיתוח מערכות שיטור באטו”ב (אגף הטכנולוגיה והתקשוב)], יש צורך בהסדרת פטור דחוף, לצורך פיתוח במערכת ה- IVR הקיימת במוקד 100 ומצוייה בתחזוקה של חברת טל מערכות, לצורך מימוש החלטת הממשלה בדבר הגברת האכיפה על מבודדים, אגב הטיפול במניעת התפשטות נגיף קורונה בישראל, באמצעים טכנולוגיים”.

“המשטרה נערכה למתן מענה למימוש החלטת הממשלה, באמצעות היישומון ‘הסכמון’. קיים פער מבצעי שיש לו גם השלכות משפטיות בעניין שימוש ביישומון לבעלי טלפון קווי/כשר.

“על-מנת לפתח כלי אשר יאפשר משלוח הודעות קוליות לבעלי טלפון קווי/כשר, יש צורך בביצוע התאמות ביישומון המשטרתי וכן במערכת שליחת ההודעות (IVR) הקיימת במוקדי 100”.

“הוצגה בפני הוועדה החלטת הפטור שניתנה במסגרת פטור 584/2020. כבר אז במועד אישור הפטור דאז, ביקשו גורמי מק”ש, פרט להסדרת התחזוקה למערכו הקיימות (המערכות העוטפות ומערכת המוקדים) סך של 100 אלף ₪ עבור ‘תוספת לא מתוכננת לצורך ביצוע התאמות לצרכים מבצעיים משתנים (כגון קורונה) למערכות המוקדים ולמערכות העוטפות עפ”י דרישות האגפים”.

“וועדת המכרזים החליטה באותה העת שלא לאשר את הבקשה ל- 100 אלף ₪, כיוון שסברנו כי הבקשה אינה עולה בקנה אחד עם הנחיות מינהל הרכש הממשלתי כפי שניתנו באוגוסט 2020 לעניין בקשת משטרת ישראל לפטור ממכרז מרכזי 13-2014 ‘אספקת ציוד וטלפוניה למשרדי הממשלה’.

“כעת, התעורר צורך לביצוע התאמות מבצעיות, כפי שצפו גורמי המקצוע כבר בעת בקשת הפטור לחברת טל מערכות, בקשה אשר כאמור לא אושרה בידי וועדת המכרזים”.

“בהתאם לנתונים שנמסרו לוועדה בע”פ, במהלך החודשים האחרונים חל שינוי בעמדת משטרת ישראל ויש בכוונתה להחיל את מכרז ‘שירלי‘ על מערכות הטלפוניה במשטרת ישראל”.

לדברי הוועדה, היה סיכום דיון שנערך בראשות ראש אג”ת “ממנו עולה כי יש לסכם מול החשכ”ל יישום הדרגתי של המעבר למרכזיות IP”. בנוסף, התקיימה פגישה של סץרץ אטו”ב עם ראש מינהל הרכש וסוכמו עיקרי המעבר לשימוש במכרז המרכז. כן נמסר לנו כי במהלך שנת 2022 יעברו המערכות במוקדי המשטרה לתחזוקה באמצעות חברת בינת, הזוכה במכרז ‘שירלי’, ולא תידרש עוד הסדרת התקשרות מול חברת טל מערכות”.

“כעת, בשל הצורך הבהול בהנגשת האכיפה באמצעים טכנולוגיים למחוייבי בידוד, יש צורך בהסדרת ההתקשרות עבור הפיתוח המתואר, אשר לא ניתן לבצע אותו בדרך אחרת אלא ע”י טל מערכות”.

“[…] הוועדה סבורה כי מתקיימים כאן, באופן מובהק, תנאי תקנה 3(2) לתח”מ, התקשרות הנדרשת בדחיפות למניעת נזק של ממש, אשר יש להחל בביצועה בתוך שני ימי עבודה או פחות”.

“נציגת מחלקת רכישות ומכירות (מרו”מ) ניסתה לקדם בחינה של הנושא מול נציג מינהל הרכש הממשלתי, עומרי בצר, אשר לא היה פנוי לקדם את הנושא ולפיכך ההחלטה מתקבלת ללא התייחסות משרד האוצר”.

הערת עורך Read IT Now: ב- 26 באפריל 2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: אושרה התקשרות ממשלתית בפטור ממכרז [1.25 מיליון ₪; לחצי שנה] לרכישת שירותי IVR  לאיסוף נתונים לגבי התחלואה בקורונה.