אושרה התקשרות ממשלתית בפטור ממכרז [1.25 מיליון ₪; לחצי שנה] לרכישת שירותי IVR לאיסוף נתונים לגבי התחלואה בקורונה

הגוף המפרסם: משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי

שם הספק: בינת תקשורת מחשבים בע”מ

מהות ההתקשרות: “התקשרות בנסיבות מיוחדות ונדירות” –

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר: 1,250,000 ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 22 באפריל 2020; סיום ההתקשרות: 25 באוקטובר 2020

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית בהמלצת וועדת מכרזים מרכזיים למחשוב וטכנולוגיה

הערות: בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין היתר כי “בהמשך להחלטת שר האוצר מיום 19.4.2020 מאשרים התקשרות בפטור מחובת מכרז עם בינת.

“לנוכח התפשטות מגפת קורונה, הצורך להתמודד עם גידול מעריכי במספר החולים והחשיבות שבניטור ומעקב אחר תסמינים של חולים בביתם, עלה הצורך בכלים טכנולוגיים אשר יאפשרו לאסוף את המידע הדרוש ולרכזו. מדובר במידע בהיקף משמעותי שנדרש במהירות גבוהה.

“משרד הבריאות וקופות החולים עושים שימוש לצורך כך במערכת טכנולוגית אשר מאפשרת לחולים לדווח את הנתונים והפרמטרים הנדרשים באמצעות ממשק אינטרנטי, אולם במקביל יש צורך לתת מענה ולחבר למערכת גם אוכלוסיות בעלות אוריינות דיגיטלית נמוכה או נגישות נמוכה לטלפונים חכמים.

“משרד הבריאות ביצע בחינה של הנושא ומצא כי ניתן לממש ניטור זה באמצעות שימוש בטכנולוגיית IVR אשר תקבל מקופות החולים את רשימת החולים ומספרי הטלפון שלהם, תתקשר לחולים ותבצע תשאול שוטף ממוחשב של החולים ואיסוף נתונים מאוכלוסיות אלו באמצעים טלפוניים (למשל, אמירת ספרות או הקלדתן), כגון חום גוף או סימפטומים רפואיים אחרים, תוך ריכוז הנתונים לאותה הפלטפורמה הדיגיטלית. כמו כן, באמצעות אותה מערכת IVR ניתן יהיה לתת מענה למס’ חולים גדל בהתאם לצורך.

“במכרז מרכזי 13-2014 של מינהל הרכש הממשלתי לאספקת שירותי טלפוניה קווית למשרדי הממשלה (מכרז ‘שירלי’) זכתה חברת בינת תקשורת מחשבים בע”מ להקמת והפעלת רשת טלפוניה מנוהלת המבוססת על טכנולוגיה מתוצרת חברת Cisco Systems.

“במכרז ‘שירלי’ נכללו פתרונות המאפשרים להקים מוקד IVR אולם הקמת המוקד במסגרת מכרז ‘שירלי’ דורשת כי כלל הפרוייקט יבוצע בניהולו של המשרד עצמו, מה שמצריך היערכות ממושכת של המשרד (ובכלל זה תכנון, רכש, אישורי אבטחת מידע מורכבים, הצטיידות, כמו גם הכשרת בעלי תפקידים מתאימים לצורך ניהול התהליך). זאת שעה שהטיפול בקורונה דורש מענה מיידי.

“חברת בינת יכולה לספק מערכת IVR שתספק את השירותים הנדרשים באופן מלא ומיידי וזאת באמצעות הפעלת מוקד קיים שלה אשר יופעל על ידה ולא על ידי המשרד (היינו, שלא בהתאם לאופן ההפעלה שנקבע במכרז ‘שירלי’ בו היא זכתה).

“מינהל הרכש בחן את הצעת המחיר עבור השירות בשים לב למחירים ולתנאים של מכרז ‘שירלי’ )וכן ביחס למכרז נוסף העוסק בהוצאת שיחות). נמצא כי הצעת המחיר של בינת משקפת הנחות הדומות לאלו שהיו מתקבלות אילו היה מבוצע הפרוייקט על ידי המשרד במסגרת מכרז ‘שירלי’ בו כאמור זכתה בינת.

“בנוסף, התמחור נותן מענה מיטבי לאי הוודאות באשר למספר האנשים )החולים) שלצורך יצירת קשר איתם יהיה צורך להשתמש במערכת ה- IVR מאחר והתשלום על השירות הינו לפי הצורך והשימוש בפועל לפי דקות שיחה (לבד מעלות חודשית קבועה אשר נדרשת לצורך תפעול שוטף של המערכת), ולאור האפשרות שתעמוד למשרד הבריאות להפסיק את ההתקשרות בגין השירות בכל עת.

“מינהל הרכש סבור כי בנסיבות רגילות נכון היה להקים את הפרוייקט באופן שנקבע מסגרת מכרז ‘שירלי’.

“עם זאת, לאור המצב שנוצר, והצורך לספק את המערכת במהירות מירבית כאשר ישנה אי וודאות באשר למספר האנשים שיצטרכו להשתמש במערכת, הצוות המקצועי סבור שיש להתקשר עם חב’ בינת תוך תפעול מלא של הפרוייקט על-ידה” וזאת בכפוף לשני תנאים.

“[…] ההתקשרות דרושה להתמודדות עם מגפת קורונה ולא ניתן לדחותה. מכיוון שבאפשרות משרד הבריאות להפסיק את ההתקשרות בכל עת, ההתקשרות למעשה היא לפרק הזמן המינימלי הנדרש.

“אומנם לא נבדקו הצעות אחרות, אך בדיקת המחירים המוצעים בהתקשרות זו העלתה שהם דומים למחיר שהוצע במכרז, והתקשרות כעת עם בינת )שהיא גם הזוכה במכרז ‘שירלי’) תאפשר להעביר את המוקד לאופן הפעלה על ידי המשרד, ככל שיהיה במוקד צורך של קבע. כמו כן בפרוטוקול מינהל הרכש נכתב שההתקשרות תפורסם”.