הממשלה תצביע (א’) על הצעת ראש הממשלה להקמת “אגם מידע ממשלתי” בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

בישיבתה ביום ראשון הקרוב (15.5.2022) תצביע ממשלת ישראל על הצעת ראש הממשלה להקמת “אגם מידע ממשלתי” בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס).

לדברי הצעת ההחלטה, “[…] הקמת האגם נועדה לשפר ולהגביר את יכולות משרדי הממשלה לעשות שימוש במידע לצורך שיפור המדיניות הממשלתית והגברת האפקטיביות של פעולות הממשלה ולסייע בייעול העבודה של המערכת הסטטיסטית במוסדות המדינה, כל זאת, בכפוף להוראות פקודת הסטטיסטיקה, ובכלל זה להגנה על סודיות המידע ולהגנה על זכות הפרטיות”.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה נאמר בין השאר כי הוחלט בשעתו לבחון הקמת “אדם מידע ממשלתי” בלמ”ס, “כחלק מתוכנית האסטרטגיה הדיגיטלית של הלמ”ס, [ש]נועדה לקדם, לשר ולייעל את תהליכי הייצור הסטטיסטי שמבצעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולסייע בהתאמת הכלים והיכולות לעולמות מורכבים של אינטגרציה וארכיטקטורה של נתונים. התוכנית כוללת ייעול ודיגיטציה של תהליכי איסוף, עיבוד והפצת נתונים, לרבות קבלה של “נתוני עתק” [ביג דאטה, Big Data].

“אגם מידע (Data Lake)[בטעות נכתב במקור: Date Lake] הינו צורת אחסון נתונים שמטרתה לאפשר קישור של מאגרי הנתונים ורכיבי מידע שונים בתצורות ובתבניות שונות. פלטפורמת אגם מידע מאפשרת אינסוף אפשרויות לשימושים במידע, לרבות אפשרויות מחקריות, שיכולות להעלות את יכולת הייצור של סטטיסטיקה אקטואלית ומדוייקת, ולשפר את התיאום במערכת הסטטיסטית במוסדות המדינה, והכל לטובת שיפור המדיניות ואפקטיביות של פעולות הממשלה”.

בהצעת ההחלטה מובאת תוכנית לגבי משרדי הממשלה וגופי הסמך השונים בהקשר זה:

שנת 2023 – המוסד לביטוח לאומי, בנק ישראל, משרד הכלכלה והתעשייה/זרוע עבודה, אכ”א+מקרפ”ר, משרד החינוך;

שנת 2024 – רשות שוק ההון, משרד הרווחה והביטחון החברתי, המשרד להגנת הסביבה, רשות לניירות ערך, משרד הבריאות;

שנת 2025 – הנהלת ות”ת מל”ג, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הפנים, רשות המיסים בישראל;

שנת 2026 – משרד האנרגיה, משרד העלייה והקליטה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משטרת ישראל, משרד המשפטים;

שנת 2027 – משרד הבינוי והשיכון, רשות מקרקעי ישראל (רמ”י), משרד הכלכלה והתעשייה, משרד התיירות, משרד הביטחון;

שנת 2028 – המשרד לביטחון הפנים (בט”פ), שירות בתי-הסוהר (שב”ס), הרשות הארצית לכבאות והצלה (כב”ה), הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב”ד).

* ב- 22.11.2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: הממשלה תצביע בישיבתה הקרובה על הצעת החלטה: “הגברת השימוש במידע ממשלתי לצורך שיפור המדיניות הממשלתית והגברת האפקטיביות של פעולות הממשלה”; תיבחן הקמת מאגר מידע ממשלתי אגם מידע –  , Data Lake במסגרת ‘למ”ס דיגיטלית.

** ב- 29.10.2021 דיווחתי כאן באתר כי ” ב- 9 בספטמבר 2021 נפתח במערכת “נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט (הב”ה) הליך בו נקטה חברת נס א.ט. נגד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) ונגד חברת מטריקס  [עת”מ 10960-09-21].

מבדיקה שערכתי הסתבר כי ההליך קשור למכרז שפירסמה הלמ”ס ואשר זכתה בו מטריקס. בשעתו הלמ”ס פירסמה הודעה לעיתונות שכותרתה: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) מפרסמת מכרז פומבי לאספקה ותפעול מערכת אחסון מרכזית בתצורת אגם מידע (Data-Lake) להנגשת מידע וניהול תהליכי עבודה.

[…] אולם, עפ”י “נט המשפט”, ב- 18 באוקטובר 2021 ההליך נסגר. בתשובה לשאלת Read IT Now נמסר מדוברות הלמ”ס כי “למיטב ידיעתנו, לא הוגשה עתירה בעניין זה”.