“נסגר טכנית” התיק בו הוגשה בקשת הארכת המועד לשם הגשה אפשרית של עתירה מינהלית נגד תוצאות מכרז של הלמ”ס

ב- 9 בספטמבר 2021 נפתח במערכת “נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט (הב”ה) הליך בו נקטה חברת נס א.ט. נגד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) ונגד חברת מטריקס  [עת”מ 10960-09-21].

מבדיקה שערכתי הסתבר כי ההליך קשור למכרז שפירסמה הלמ”ס ואשר זכתה בו מטריקס. בשעתו הלמ”ס פירסמה הודעה לעיתונות שכותרתה: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) מפרסמת מכרז פומבי לאספקה ותפעול מערכת אחסון מרכזית בתצורת אגם מידע (Data Lake) להנגשת מידע וניהול תהליכי עבודה.

לפי ההודעה, “פרסום המכרז הוא המשך להחלטת הממשלה (מס’ 4753) מחודש נובמבר 2019, שמטרתה להגביר את השימוש במידע ממשלתי לצורך שיפור המדיניות הממשלתית ובחינת האפקטיביות של פעולות הממשלה. במסגרת המכרז תקים הלמ”ס מאגר מידע מנהלי – אגם מידע (Data Lake), שישמש כתשתית ‏מחקרית ‏תומכת ‏לקידום‏ מדיניות ‏מבוססת‏ נתונים‏ ולהערכת‏ פעולות הממשלה,‏ למחקר מטעם ‏מוסדות ‏המדינה‏ ולשיפור ‏הסטטיסטיקה ‏הרשמית.

“המטרות העיקריות של הקמת אגם המידע: הגברת הנגישות של משרדי הממשלה למידע ממשלתי לצורך שיפור המדיניות הממשלתית ובחינת האפקטיביות של פעולות הממשלה, כולל הגדרה של לוחות זמנים לקבלת המידע; הגברת הנגישות של גופי מחקר ואקדמיה למידע באמצעות פיתוח פלטפורמה דיגיטלית שתאפשר אליו גישה מרחוק; שיפור היכולות המחקריות של משרדי ממשלה, גופי מחקר ואקדמיה; שיפור הסטטיסטיקה הרשמית של מדינת ישראל.

“עקרונות הקמת אגם המידע: האגם יתבסס תחילה על המידע הנמצא בלמ”ס, ויורחב בהתאם לצרכי המשתמשים, תוך שיפור תהליכי איסוף המידע מספקי המידע; האגם יוקם בארכיטקטורה הצופה פני עתיד, שתאפשר את הרחבתו בהתאם לצרכים המשתנים (קבצי קול, תמונות וכו’); ייעול אופן העבודה עם המשרדים הממשלתיים השונים לטובת טיוב המידע וקיצור לוחות הזמנים של העברתו ללמ”ס. כחלק מהתהליך, יחתמו משרדי הממשלה והלמ”ס על הסכמים לשיתוף המידע, שיכללו תכנית עבודה מקיפה; שיפור אפשרויות הנגשת המידע לפי סוגי המידע באופנים שונים, לרבות הרחבת יכולות השירות העצמי (Self Service) על ידי בניית מחוללי לוחות מתקדמים; שדרוג וייעול מערך העיבודים המיוחדים; בניית המאגר כך שניתן יהיה לקבל באופן נוח מידע אודות “מוצר סטטיסטי” רחב המורכב ממספר נושאים שונים, בהתאם לבקשת המשתמשים. (לדוגמה סטטיסטיקה של שוק העבודה, סטטיסטיקה על חינוך ורווחת ילדים וכדומה); אבטחת מידע ושמירה קפדנית על סודיות הנתונים תוך שימוש בשיטות המתקדמות ביותר של התממה מצד אחד, והגנת הסייבר מצד שני. בהקשר זה, יורחבו וישודרגו חדרי המחקר של הלמ”ס בשאיפה ליצירת חדרי מחקר וירטואליים עם גישה מרחוק (בכפוף לדרגת סודיות הנתונים).

“המכרז שפורסם נועד לבחירת ספק להקמה ותחזוקה של מערכת הכוללת רכיבי חומרה, רישוי, פיתוח, התאמה ויישום של רכיבי תוכנה, אשר מטרתה אחסון מאגרי מידע, הנגשת מידע מרחוק לחוקרים, ניהול תהליכי עבודה ותחזוקה למערכת, לרבות התקנה בשרתיה והטמעה. המערכת תוקם בצורה מודולרית ממספר סביבות עבודה נפרדות, אשר ביניהן יוקמו ממשקי עבודה כמפורט במפרט הטכני. הסביבות יכללו סביבת מאגר מידע לשכתי, סביבת חדרי מחקר וגישה מרחוק, סביבת פורטל חוקרים, סביבת ניהול ומערכות נוספות”.

ההליך התנהל בבית-המשפט המחוזי בירושלים בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים. כבוד השופט רם וינוגרד כתב בהחלטה שנתן ב- 19 בספטמבר כי מתגובה ראשונית שהגישה מטריקס לבית-המשפט עולה שהיא “העמידה ערבות ביצוע, ההסכם עימה נחתם והיא היקצתה לפרוייקט את המשאבים הנחוצים לכך. במצב דברים זה […] הרי שיש להעניק משקל של ממש גם לנזקים העלולים להיגרם לה”. השופט נעתר חלקית לבקשת מטריקס והעניק לה ארכה להגשת העתירה בת שבועיים.

לא ידוע מה אירע לעתירה לאחר מועד זה אולם עפ”י “נט המשפט”, ב- 18 באוקטובר 2021 ההליך נסגר.

בתשובה לשאלת Read IT Now נמסר בשבוע האחרון מדוברות הלמ”ס כי “למיטב ידיעתנו, לא הוגשה עתירה בעניין זה”.