הממשלה החליטה לאשר קידום הליך מכרזי לצורך הקמת מרכז לאומי לאבחון נתוני נוסעים; בית-הדין של האיחוד האירופי בפסיקה חדשה מגביל בצורה משמעותית את האיסוף והשימוש בנתונים הללו מצד רשויות אכיפת החוק

בישיבתה ב- 26.6.2022 החליטה הממשלה לאשר קידום הליך מכרזי לצורך הקמת מרכז לאומי לאבחון נתוני נוסעים.

“בהמשך להחלטת ממשלה מספר 4684 מיום 9.2.2020 בעניין “הקמת מרכז נתוני תעופה לצורך קבלת מידע אישי מחברות התעופה על אודות נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל“, ובפרט לסעיף 6 להחלטה, ובהמשך לעבודת הצוות המשפטי הבין-משרדי שהוקם בסעיף 1(א) להחלטה ולהחלטה מספר חק/809 של ועדת השרים לענייני חקיקה מיום 15.5.2022  בעניין “טיוטת חוק סמכויות לאיסוף ואבחון נתוני נוסעים הנכנסים ויוצאים מישראל”, אשר קיבלה תוקף של החלטת ממשלה ביום 26.5.2022 ומספרה הוא 1509″.

מחליטים – להנחות את רשות המיסים בישראל לקדם הליך מכרזי לצורך הקמת מרכז לאומי לאבחון נתוני נוסעים במקביל לקידום הליך החקיקה של תזכיר החוק בכנסת, כאשר רשות המיסים תפרסם את המכרז רק לאחר קבלת אישור אגף התקציבים במשרד האוצר וכאשר סיום ההליך המכרזי יותנה בהשלמת הליך החקיקה ובאישור אגף התקציבים במשרד האוצר.

“[…] הקמת המרכז, תפעולו ואחזקתו ימומנו באופן שווה ממקורותיהם של הגורמים הבאים: שירות הביטחון הכללי (שב”כ), משרד ראש הממשלה (תל אביב), משטרת ישראל, רשות המיסים בישראל, רשות האוכלוסין וההגירה (במשרד הפנים), משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד הבריאות ומשרד האוצר.

“לקבוע תקציב להקמת המרכז בסך של 134 מיליון ₪.

“[…] לפי דו”ח משנת 2009, מרבית ארגוני הפשיעה המאורגנים משתמשים בטיסות מסחריות בינלאומיות במטרה להבריח אנשים, סמים וטובין אסורים אחרים לתוך מדינות. לפי הנציבות האירופית, המדינות המקבלות נתוני PNR דיווחו כי השימוש בנתונים אלו הוביל להתקדמות משמעותית במאבק נגד סחר בסמים ובני אדם ובמאבק בטרור, ולהבנה טובה יותר של דפוסי הפעולה של ארגוני הפשיעה.

“[…] הצעת ההחלטה הנוכחית: על מנת לקדם את הנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת וכדי לאפשר התקדמות עם ההליך המכרזי והקמת המרכז, כעת מובאת לאישור הממשלה הצעת החלטה בדבר קידום ההליך המכרזי להקמת המרכז הלאומי לאיסוף נתוני נוסעים ברשות המסים וכן סיכום תקציבי והקצאת תקני כ”א להקמת המרכז לאיסוף נתוני נוסעים.

“[…] פעילות פלילית וטרור גורמים לפגיעה בחפים מפשע ואף פוגעים בסדר הציבורי, בתחושת הביטחון האישי, בחוסן החברתי, בדמוקרטיה, ולפיכך גם בכלכלה הישראלית. העברת נתוני נוסעים מחברות התעופה לרשויות הרלבנטיות תחזק את מערך ביקורת הגבולות ואת גורמי האכיפה במאבקם בטרור ובפשיעה חמורה חוצה גבולות, לרבות פעילות של הלבנת הון, ובכך תתרום בעקיפין להמשך הפעילות התקינה של המשק הישראלי”.

= = = = = = = = = = = = =

בתוך כך, ב- 21  ביוני 2022 דיווחו סוכנויות הידיעות רויטרס ו- DPA כי בית-הדין של האיחוד האירופי [European Court of Justice, ECJ] קבע מגבלות על השימוש בנתוני טיסה של נוסעים. פסיקת בית-הדין מתייחסת ל- EU’s Passenger Name Record – PNR – Directive שאומצה בשנת 2016.

אומנם חברות התעופה עדיין חייבות להעביר נתוני הנוסעים המבקשים להיכנס למדינות של האיחוד האירופי, הרי שבית-הדין הגביל בצורה משמעותית את האיסוף והשימוש בנתונים הללו מצד רשויות אכיפת החוק.

זאת בעקבות עתירה של ארגון לשמירה על זכויות האדם שטען בעתירתו כי שיטות הפעולה בתחום זה מצד השלטונות עלולות להוביל למעקבים המוניים ולאפלייה בין אנשים.

= = = = = = = = = = = = =

ב- 4.7.2022 פירסם מערך הסייבר הלאומי הודעה לעיתונות שכותרתה: ישראל תשתף פעולה עם חברת בואינג בקידום הגנת סייבר בתעופה אזרחית.

בהקשר זה ראוי לציין —

■ ב- 12.1.2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה שאיזכרה את השת”פ עם בואינג.

■ ב- 2.2.2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה מערך הסייבר הלאומי של ישראל שותף למיזם של הפורום הכלכלי העולמי בתחום אבטחת הסייבר של התעופה האווירית.

■ ב- 26.1.2020 שוחחתי טלפונית עם דוברות מערך הסייבר וביקשתי לקבל נתונים נוספים לגבי שת”פ מערך הסייבר עם חברת בואינג וזאת בעקבות איזכור הדברים בהודעה של הפורום הכלכלי העולמי. עד היום – כמעט שנתיים וחצי מאז – לא התקבל בתגובה כל מידע בעניין זה.

= = = = = = = = = = = = =