הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק פרטית לגבי הקומות הכשרות בתחום הטלפוניה

כפי שאני מפרסם היום בידיעה נפרדת באתר זה, ביום שלישי, 28.6.2022, אישרה מליאת הכנסת את חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’ 76), התשפ”ב – 2022, בקריאה שנייה ושלישית ובכך היא נכנסה “לספר החוקים של מדינת ישראל”.

את הצעת החוק הציג במליאה ח”כ מיכאל מרדכי ביטון יו”ר וועדת הכלכלה. בפתח דבריו אמר: “[…] נושא אחד רגיש, שהוא דבר שעבור רבים – וחבר הכנסת ינון אזולאי ביטא זאת פעמיים בוועדת הכלכלה מדם ליבו, ומה שהוא אמר כאן על הדוכן זה כאין וכאפס לעומת הדברים שהוא אמר בוועדה: כאב אמיתי על דרך, על אורח חיים, על פגיעה בתפיסות עולם. אני חשבתי שנכון היה להגיע לנושא הזה בהסכמות. ניסיתי להיות הגשר גם בוויכוח של הטלפונים הכשרים. אני כן גאה בכולם שניתנה הסכמה לקדם את התיקון החקיקתי בסוגיית הטלפונים הכשרים לקריאה ראשונה. זה פתח לעתיד שבקריאה שנייה ושלישית משרד התקשורת יכין נוסח מוסכם ומידתי, שמצד אחד מסדיר את התחום, מונע ניצול, מונע אפשרות לפגיעה בלקוחות, במחיר וכו’, ומצד שני מכבד אורחות חיים ותפיסות עולם”.

= = = = = = = = = = = = = =

באותה ישיבה של מליאת הכנסת, ולאחר דיון ההצעה להעביר את הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’ 76) (הגבלות מוסכמות על שירות תקשורת וציוד תקשורת), התשפ”ב – 2022, לוועדת הכלכלה נתקבלה בקריאה ראשונה והועברה לדיון בוועדת הכלכלה.

ח”כ משה ארבל מיוזמי הצעת החוק אמר בדבריו בדיון: “מטרת הצעת החוק בסופו של דבר היא לאפשר חופש, לאפשר חופש לכל אזרח ואזרחית במדינת ישראל שרוצים לצרוך תקשורת בצורה מוגנת, בצורה כזאת שלא תפגע בביטחון ילדיהם, שלא תפגע בשלומם ושלא תפגע באמונתם ואורחות חייהם ותאפשר להם לשמוע בקול חכמים. זו המטרה המרכזית של הצעת החוק הזאת.

“הגשנו אותה לקריאה טרומית במאבק עיקש, כמעט ולא היה סיכוי שהיא תעבור, ובסייעתא דשמיא גדולה היא עברה. היא הגיעה לוועדת הכלכלה, ואני מודה לך בהזדמנות הזאת, חברי היקר יושב-ראש ועדת הכלכלה חבר הכנסת מיכאל ביטון, על שיתוף פעולה ועבודה מאומצת של קואליציה ואופוזיציה. אתה גם חתום ומיוזמי הצעת החוק הזאת, ובאמת מבין את החשיבות של אותו חופש של כל אזרח במדינת ישראל לנהוג לפי אמונתו ולפי אורחות חייו. הצלחנו לייצר כאן גשר ולהתגבר על פערים ועל חילוקי דעות מתוך מטרה מרכזית אחת – טובת אזרחי מדינת ישראל. זה מה שעמד לנגד עינינו.

“בהזדמנות הזאת אני כמובן חייב לציין את העבודה המאומצת מאחורי הקלעים של יוזם נוסף של הצעת החוק, חברי חבר הכנסת ינון אזולאי, והרוח החיה מעל עבודתנו כאן, כנציגי סיעת ש”ס, הוא הרב אריה דרעי, שבאמת ללא לאות פעל בנושא הזה לטובת אותן קומות טלפונים כשרות שיוכלו להיות.

“אין כאן כפייה דתית, אנחנו לא מנסים לכפות, חלילה, את אורחות חיינו על אוכלוסיות אחרות. אנחנו כן מבקשים שכאשר אנחנו מחנכים את ילדינו בדרך מסוימת בהתאם לדבריהם של גדולי וחכמי הדור, אנחנו נוכל לעשות את הדברים הללו ולהמשיך לחיות לפי אמונתנו ולפי אורחות חיינו.

“אני שמח מאוד שזה מגיע בהסכמה, קואליציה ואופוזיציה, יש לזה משמעות אדירה, ואני קורא לכם, חבריי חברי הכנסת, לתמוך בהצעת החוק הזאת כדי שבעזרת השם נוכל להסדיר את הסוגיה הזאת אחת ולתמיד”.

= = = = = = = = = = = = = =

מוקדם יותר באותו היום התקיים דיון בוועדת הכלכלה על הצעת החוק. לפי הודעת הוועדה, “בפתח הישיבה הבהיר היו”ר ביטון, כי מדובר בהצעה שאמש הוסכם בין הקואליציה לאופוזיציה כי תעלה לאישור בקריאה ראשונה בלבד.

“לפי ההצעה שאושרה, מנוי או קבוצת מנויים יוכלו להסכים להגביל שימוש בציוד תקשורת מסוים, כך שישמש עם ציוד תקשורת אחר בלבד לרבות ציוד החסום לשירותי תקשורת מסוימים. לקבוע כי מספר הטלפון של מנוי ישמש לסל שירותים מסוים בלבד ולהגביל את ניידות המספרים של המנוי. עוד אושר כי שר התקשורת לא יוכל לשנות זאת, אלא אם נוכח שהדבר נדרש לשמירה על ביטחון הציבור ובאישור ועדת הכלכלה”.

עוד צויין בהודעת הוועדה שיועצת שר התקשורת ענבל אבנון אמרה כי “משרד התקשורת מתנגד נחרצות להצעת החוק. מבחינתנו זו חלק מעסקה אפלה שהתרחשה בלילה. זו הצעה שלא עברה ועדת שרים, הממשלה לא אישרה והמשרד מתכוון להמשיך עם רפורמת הקווים הכשרים כמתוכנן”.

“בתגובה אמר היו”ר ביטון כי חברי הכנסת בועז טופורובסקי ויואב קיש פנו אליו והסכימו לקדם את ההצעה לקריאה ראשונה בלבד. ‘מה שיעלה בגורלה בעתיד ייקבע בכנסת הבאה. אז לא להעליב את קיש וטופורובסקי שעשו עסקה אפלה, אלא עסקה גלויה לעיני כל. דברים שיוסכמו נקדם’.

“היועצת המשפטית של משרד התקשורת עו”ד ברוריה מנדלסון אמרה כי הצעת החוק מעוררת קשיים משפטיים לא מבטלים וקשיים תחרותיים.

לדברי “מנהל תחום רגולציה במשרד התקשורת טל אלימלך, ‘המשרד מתנגד נחרצות להצעה, שתאפשר פגיעה בניידות המספרים שהיא מאבני היסוד של התחרות בסלולר’. להתנגדות להצעה הצטרפו גם נציג רשות התחרות ונציגת משרד המשפטים.

= = = = = = = = = = = = = =