החשכ”ל אישר הרחבת התקשרות בפטור ממכרז לצורך קבלת שירותי תפעול ותחזוקת מרכז הסייבר בבאר שבע

החשב הכללי במשרד האוצר רו”ח יהלי רוטנברג אישר הארכת התקשרות [התקשרות המשך נוספת] של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים בפטור ממכרז לצורך קבלת שירותי תפעול ותחזוקת מרכז הסייבר בבאר שבע.

לאישור החשכ”ל להארכת ההתקשרות בשנה נוספת נוספה ההערה: “בתקופה זו על המשרד לדון עם הגורמים המקצועיים בחשב הכללי (מנהל יחידת הטכנולוגיה, מנהל הרכש, רפרנטורה מקצועית) במדיניות מימוש הרכש להגנת סייבר בכלל על מנת לגבש תפיסת פיתרון ארוכת טווח בנושא”.

ההתקשרות שאושרה כעת היא בהיקף של 2,535,352 ₪ לעומת בקשה מקורית להתקשרות בהיקף של 4,346,319 ₪.

בנימוקי וועדת הטור המרכזית נאמר בין היתר כי “משרד האנרגיה מבקש הרחבת התקשרות עם חברת TSG IT מערכות מתקדמות בע”מ  לטובת קבלת שרותי תפעול ותחזוקת מרכז הסייבר בבאר שבע עבור משק המים.

“מרכז הסייבר בבאר שבע הינו מתקן מבצעי שעוסק בהגנת סייבר על משק האנרגיה, ממשלתי ופרטי כאחד, ולכן מוגדר כתשתית לאומית. מדובר במתקן יחיד במינו המנטר באופן חד כיווני מאובטח את כל מתקני משק האנרגיה בישראל ובהם חברת החשמל לישראל (חח”י); תשתיות אנרגיה (תש”ן); נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג”ז), מקורות, אסדות הגז הטבעי של שברון/נובל אנרגי, תחה”כ OPC , תחה”כ דוראד, קו צינור אירופה אסיה (קצא”א), בית זיקוק חיפה, תחה”כ דליה, תחנות הכוח של שיכון ובינוי, תחה”כ רמת יוסף (לשעבר רמת חובב), תחה”כ אלון תבור ועוד עשרות מתקנים”.

ההסכם המקורי עם החברה נחתם לתקופה של חמש שנים עם אופציה להארכה של 5 שנים נוספות .

בהמשך נימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר כי “לאור התקפות סייבר על משק המים, ביום 14.2.2021 התקבלה החלטה משותפת של שר האנרגיה ושר המים לחבר את מתקני המים, ההתפלה, ותאגידי המים למערך הניטור במתקן הסייבר בבאר שבע, על מנת לנטר את איומי הסייבר בזמן אמת. ביום 1.8.2021 עברו באופן סופי מתקני המים, וגוייס כוח האדם המתאים. [הערה: קיראו כאן].

“בשלב הראשון יצטרפו כ- 70 גופים ברמה א’ [תאגידי המים, המט”שים (מכוני טיהור שפכים) הגדולים ומתקני ההתפלה]. המערכות הממוחשבות שהותקנו בשנת 2016 תוכננו לקלוט רק 20 מתקנים, כאשר כבר היום מחוברים אליו כ- 40 מתקנים של חברות ממשלתיות ופרטיות, ועוד עשרות מתקנים יחוברו בשנים הקרובות.

“חיבור משק המים ומתקנים נוספים למערך הניטור חייב השקעת משאבים רבים וגיוס כוח אדם נוסף מצד החברה,זאת לטובת מתן מענה מקצועי לנושא רגיש וחשוב זה.

“לוועדה נמסר כי מינהל הרכש מתעד לפרסם מכרז שירותי מחשוב בסוף שנה זו. במסגרת מכרז זה יוכל המשרד לרכוש שירותי כוח אדם להובלת השירותים המבוקשים. לאור האמור מאשרת הוועדה את ההתקשרות לתקופה של שנה אחת בלבד”.