בקשה לפטור ממכרז: משרד האנרגיה – שירותי תפעול ותחזוקת מרכז הסייבר בבאר שבע [הארכת התקשרות]

הגוף המפרסם: משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

שם הספק: TSG IT מערכות מתקדמות בע”מ

מהות ההתקשרות: שירותי תפעול ותחזוקת מרכז הסייבר בבאר שבע [הארכת התקשרות נוספת]

התחלת ההתקשרות: 18 באפריל 2020; סיום ההתקשרות: 31 במארס 2022

היקף כספי מבוקש/מאושר: 4,243,315 ש”ח

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית (משרד האוצר/החשכ”ל)

הערות: בנימוקי וועדת הפטור נאמר כי “משרד האנרגיה מבקש הרחבת התקשרות עם חברת  TSG IT מערכות מתקדמות בע”מ לטובת קבלת שרותי תפעול ותחזוקת מרכז הסייבר בבאר שבע עבור משק המים.

“מרכז הסייבר בבאר שבע הינו מתקן מבצעי שעוסק בהגנת סייבר על משק האנרגיה, ממשלתי ופרטי כאחד, ולכן מוגדר כתשתית לאומית. מדובר במתקן יחיד במינו המנטר באופן חד כיווני מאובטח את כל מתקני משק האנרגיה בישראל ובהם חברת החשמל לישראל (חח”י), תשתיות נפט ואנרגיה (תש”ן), נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג”ז), מקורות, אסדות הגז הטבעי של שברון/נובל אנרג’י, תחנת הכוח OPC, תחנת הכוח דוראד, קו צינור אילת-אשקלון (קצא”א), בתי זיקוק לנפט – חיפה, תחנת הכוח  דליה, תחנות הכוח של שיכון ובינוי, תחנת הכוח רמת יוסף (לשעבר, רמת חובב),  תחנת הכוח אלון תבור ועוד עשרות מתקנים.

“ההסכם המקורי עם החברה נחתם לתקופה שמיום 1.4.2016 ועד ליום 30.3.2021 עם אופציה להארכה של 5 שנים נוספות בהיקף של 2,244,000 ₪ בתוספת מע”מ.

“ביום 8.3.2021 אישרה ועדת המכרזים המשרדית את מימוש האופציה לפי תקנה 3ג לתח”מ.

“בימים אלו, לאור התקפות סייבר על משק המים, סוכם כי גם משק המים יחובר למערך הניטור במתקן הסייבר, כאשר בשלב הראשון יצטרפו כ- 70 גופים ברמה א’ [תאגידי המים, מכוני טיהור שפכים (מט”שים) הגדולים ומתקני ההתפלה].

“המערכות הממוחשבות שהותקנו בשנת 2016 תוכננו לקלוט רק 20 מתקנים, כאשר כבר היום מחוברים אליו כ- 40 מתקנים של חברות ממשלתיות ופרטיות, ועוד עשרות מתקנים יחוברו בשנים הקרובות.

“חיבור משק המים ומתקנים נוספים למערך הניטור מחייב השקעת משאבים רבים וגיוס כוח אדם נוסף מצד החברה, זאת לטובת מתן מענה מקצועי לנושא רגיש וחשוב זה. לאור האמור מבקש המשרד הרחבת התקשרות.

“גב’ תמר קליין, מנהלת תחום בכירה מחשוב ומערכות מידע באגף החשב הכללי ציינה בחוות דעתה מיום 14.4.2021 כי אין מניעה מלאשר את בקשת המשרד. הרחבת ההתקשרות תהיה בתנאים זהים להתקשרות המקורית”.