האם יתקיים דיון בעתירה המינהלית של אורקל נגד מינהל הרכש הממשלתי לגבי מכרז הענן הממשלתי (נימבוס)?

ביום שני, 13.9.2021, אמור להתקיים בבית-המשפט המחוזי בירושלים (בשיבתו כבית-משפט מחוזי לעניינים מינהליים) דיון בעתירה מינהלית שהגישה חברת אורקל ישראל נגד מינהל הרכש הממשלתי (משרד האוצר/החשכ”ל).

העת”מ הינו ערעור על החלטת וועדת המכרזים לבחור בחברות גוגל ואמזון כזוכות במכרז ולדחות את ההצעות של מיקרוסופט ואורקל.

אלא שנכון לעכשיו כלל לא ברור ולא ידוע האם ומתי ייערך הדיון הזה. באתר ‘נט המשפט’ של הנהלת בתי-המשפט (הב”ה), בחלקו הפומבי, אין כל עדות וזכר לדיון הספציפי ואין גם כל עדות וזכר לתיק עצמו. הסיבה היא שהשופט בעת”מ, כבוד השופט רם וינוגרד, החליט ב- 15.7.2021 (לבקשת המדינה) כי הדיון הספציפי ייערך בדלתיים סגורות ובהמשך יחליט לגבי נושא סיווג התיק כולו (כפי שיוסבר להלן).

קראתי בשעתו את החלטת השופט (קודם ש”הועלמה” מ’נט המשפט’) ולא נאמר בה דבר וחצי דבר על חיסיון מלא על כך התיק אלא על קיום דיון בדלתיים סגורות ולאחר יוחלט לגבי אופן המשך הדיונים בתיק. משמעות הדבר, לעניות דעתי (שאינה משפטית) ולעניות דעתו של עו”ד (שבהחלט יודע דבר או שנתיים על נושא חיסיונות של תיקים והתנסה בכך לא-אחת): נראה שלא הייתה סיבה ‘להעלים’ את התיק לחלוטין מ’נט המשפט’.

בעבר, אם היית מקליד/ה ב’נט המשפט’ מספר תיק המצוי בסטטוס דומה, היית מקבל/ת תיבה בה נכתב משהו כמו “אינך רשאי לצפות בתיק זה” [ציטוט לא מדוייק במלואו]. לאחרונה נערך שינוי ב’נט המשפט’ ועתה מקבלים במקרה כזה תיבה בה נכתב: “שגיאה במספר תיק”.

בהחלט יכול להיות שבעיקרון אני שוגה ו/או שיש לי בעיות ראייה (ויש לי, לצערי). על זה כבר אמרו הגשש החיוור “טעיתי, טעה, טעות, טועים, טעינו”.

אבל שגיאה במספר התיק? אני מציע לכם – הקוראות והקוראים – לבדוק בגוגל את מספר התיק: עת”מ 20788-07-21. תוצאות החיפוש (לפחות בשני אתרים שונים) מצביעות על כך שאין המדובר בשגיאה אלא אכן באותה עתירה מינהלית של אורקל נגד מינהל הרכש ונגד מספר חברות טכנולוגיה הקשורות למכרז זה.

* אם הנהלת בתי-המשפט תרצה להגיב על האמור כאן, תגובתה תובא בעדכון לידיעה.

= = = = = = = = = = = = = = =

ידיעה קודמת בנושא זה שפירסמתי כאן באתר ב- 19 ביולי 2021: פרסום ראשון: ביהמ”ש נעתר לבקשת המדינה וידון בדלתיים סגורות בעתירה המינהלית של חברת אורקל ישראל בנושא מכרז מחשוב ענן “נימבוס”; פרטי העתירה נמחקו מ”נט המשפט” [ידיעה מעודכנת]

ב- 11 ביולי 2021 דיווחתי באתר זה, לראשונה, על כך שחברת אורקל ישראל הגישה (11.7.2021) עתירה מינהלית בנושא מכרז מחשוב ענן “נימבוס“. העת”מ הוגש נגד מינהל הרכש הממשלתי במשרד האוצר/החשכ”ל.

משיבים נוספים לעתירה: חברת Google LLC, חברת Amazon Web Services EMES וחברת Microsoft Corp.

ב- 15 ביולי 2021 פירסם כבוד השופט רם וינוגרד מבית-המשפט המחוזי בירושלים (בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים) החלטה בבקשה של המדינה: “אכן בשלב זה הודיעה העותרת על כוונתה להגיש את מסמכי המכרז בשלמותם (באמצעות החסן נייד, שהקשה להגשתו נדחתה).

“אלא שעל פני הדברים אין בהם צורך לשם ההכרעה בעתירה, הם לא הוגשו באופן פיזי לתיק, וניתן להניח כי הם לא יוגשו גם בהמשך בשל היעדר רלבנטיות. בנסיבות אלה לא

עיינתי באותם מסמכים בשלב זה ואין באפשרותי לקבוע אם אכן משוקעים בהם עניינים העשויים לחסות תחת כנפי הטיעון שעניינו בביטחון המדינה.

“בשלב זה, ועל מנת שלא תיגרם תקלה, איעתר לקיום הדיון בעתירה בדלתיים סגורות.

“סוגייה זו תיבחן לגופה בהמשך הדברים, וייתכן כי בתום הדיון ייקבע שלא היה מקום להוראה זו וכי יש לחשוף את כלל המסמכים, או חלקם, לעיון כל המעוניין בכך”.

הדיון בעתירה נקבע ליום 13 בספטמבר 2021 (בשבוע שאחרי ראש השנה).

עדכון: בטרם פרסום ידיעה זו פניתי לדוברות משרד המשפטים לקבלת מסמך הבקשה של המדינה לקיום הדיון בדלתיים סגורות. נעניתי במייל תשובה (חתום רק בשם פרטי) כי “מאחר והתיק מצוי בדלתיים סגורות לא נוכל להיענות לבקשתך”. זמן לא רב לאחר מכן הוסרו כל פרטי העתירה המינהלית מאתר “נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט (הב”ה) ומופיעה במקום זאת התיבה המסורתית שאומרת: “המשתמש אינו מורשה לצפות בתיק זה”.

בתוך כך, אך ללא קשר ישיר, העתירה הקודמת – עת”מ 24210-04-21 – בה ביקשה אורקל מבית-המשפט, בהסכמה, לקבל אורכת זמן לנקיטת ההליך (כשבקשה דומה הוגשה גם ע”י מיקרוסופט ישראל ופורסמו כאן לראשונה) – נמחקה “טכנית”, ככל הנראה בשל העובדה שכבר לא היה צורך בהליך הראשוני הזה.

= = = = = = = = =

כזכור, בחודש אפריל השנה הגישו אורקל ומיקרוסופט, בנפרד, עתירות מינהליות בנושא זה אלא שאז היו אלה בקשות בהסכמה לנקיטת הליך מעבר לפרק הזמן בו ניתן לעשות זאת בבית-המשפט (בעקבות מועד החלטת מינהל הרכש הממשלתי על הזוכים במכרז: החברות אמזון וגוגל).

Read IT Now היה האתר הראשון בארץ לדווח בשני המקרים על הפניות של אורקל ומיקרוסופט לבית-המשפט המחוזי בירושלים לקבל הארכה (מוסכמת) להגשת העתירות המלאות.

יצויין כי מנכ”לית אורקל צפרא כץ אמרה צוטטה ממש לאחרונה כאומרת במסיבת עיתונאים שקיימה בארץ: “ההחלטה על הזוכים להקמת הענן הממשלתי במכרז נימבוס קשה להבנה. אני לא יכולה להסביר את ההחלטה הזו. אולי לא כל המידע היה זמין ונגיש עבור מקבלי ההחלטות בטרם הם החליטו, אז אני לא יכולה להגיב. האם נערער על ההחלטה? ובכן, נראה”.

צפוי כי בזמן הקרוב תוגש גם עתירה של חברת מיקרוסופט, בדומה לעתירה של אורקל.

הערת עורך Read IT Now: ‘כלכליסט’ פירסם (13:43) את המידע 33 דקות אחרי הפרסום ב- Read IT Now (שהיה ב- 13:10) אבל עדיין מתהדר בכותרת ‘פרסום ראשון’.

                                             = = = = = = = = = = = = = = =