בתוך 2 יממות: תובענה ייצוגית (נפרדת) שנייה בארץ נגד סין בגין משבר קורונה; 4 תובעים ובראשם Freedom Watch Inc; בראש 5 הנתבעים סין כמדינה וצבא השחרור העממי של סין; היקף התביעה: 180,000,000,000 ₪

13:05 02.04.2020

קטגוריות: בריאות/רפואה משפט סין (BRIC)

תגים: , ,

היום (2.4.2020) בשעה 09:46 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: לאחר שביום שלישי (31.3.2020) בבוקר דיווחתי כאן על תובענה ייצוגית שהוגשה בביהמ”ש המחוזי בת”א נגד ממשלת סין (באמצעות שגרירותה בתל אביב) בגין וירוס קורונה, הבוקר (2.4.2020) הוגשה בבית-המשפט המחוזי בי”ם תביעה נוספת, נפרדת, (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) באותו הנושא; ארבעה תובעים ובראשם Freedom Watch Inc; חמישה הנתבעים  הם סין כמדינה וצבא  השחרור העממי של סין; היקף התביעה: 180,000,000,000 ₪.

= = = = = = = = = = = = =

התביעה החדשה, הנוספת, הוגשה כאמור לבית-המשפט המחוזי בירושלים. התובעים בתיק זה הם: הארגון Freedom Watch, ג’וני מגלאטון, חברת גרין סושי [ח.פ.  515720555], דניאל דעי.

הנתבעים בתביעה זו הם: הרפובליקה העממית של סין, צבא השחרור העממי – הצבא הרשמי של סין, המכון הוירולוגי של העיר ווהאן  במחוז חוביי בסין, שי צ’נגלי מנהל המכון הוירולוגי של העיר ווהאן  במחוז חוביי בסין, הגנרלית הראשית צ’ין וואי של צבא השחרור הלאומי של סין.

עפ”י אתר הנהלת בתי-המשפט התביעה הזו (בדומה לתביעה הראשונה) עוסקת בנושא ‘מפגע סביבתי’. השאלה במרכז התביעה: האם וירוס קורונה, הידוע כ-  KOVID – 19 מסין לישראל נבע עקב מעשה רשלנות ו/או הפרת חובה חקוקה?

תמצית הבקשה לאישור: “הנתבעים פיתחו ו/או אגרו את וירוס קורונה כנשק ביולוגי בניגוד לדין ולאמנות בינלאומיות, במכון הוירולוגי בעיר ווהאן ועקב תאונה ו/או מחדל הוירוס חמק מהמעבדה לאוויר העולם והגיע עד לישראל. הנתבעים לא פיקחו על שוק הבשר בעיר ווהאן וגרמו להתפשטות הוירוס”.

= = = = = = = = = = = = =

בכתב הטענות [“תביעה ייצוגית (בהיקף 180 מיליארד ₪) בנוגע לנזקים העצומים שנגרמו ע”י הנתבעים כתוצאה מקוביד – 19 ששוחרר ממתקן לא חוקי לייצור נשק ביולוגי בעיר ווהאן שבסין”] נאמר בין היתר כי “מאחר שפיתוח והפצה של נשק ביולוגי הוצא מחוץ לחוק מאז 1925, כולל חתימתה של סין על אמנות למניעת פיתוח והפצת נשק ביולוגי, הרי שהוירוס שהופץ ע”י סין מהווה נשק בלתי חוקי בעליל ולמעשה כמו פעולת טרור המכוונת להרס המוני של מרכזי אוכלוסין בעולם ובמדינת ישראל”.

“[…] עילה נוספת בתביעה זו הינה כי מקורו של הוירוס הינו בשוק מכירת הבשר בעיר ווהאן, מכירה שנעשית ללא תנאי תברואה נאותים ו/או פיקוח מתאים של הרשויות בסין. בשוק זה נמכרות חיות בר מסוגים שונים כמו עטלפים, נחשים וחיות אקזוטיות נוספות. מכירה זו נעשית ללא פיקוח תברואתי אשר עשוייה לגרום להפצתן של מחלות שונות כמו מגיפת וירוס Covid – 19″.

התובעת הראשונה בכתב התביעה [Freedom Watch] מוגדרת כ”עמותה שעניינה בשמירה על זכויות אדם ואזרח בארה”ב וברחבי העולם, לרבות שמירה על ביטחונם של תוושבים ואזרחים ברחבי העולם” וכי היא כבר הגישה שתי תביעות – האחת בארצות הברית והשנייה בבית הדין הבינלאומי בהאג, “ביחס למעשי ו/או מחדלי הנתבעים ואחריותם להתפרצות הוירוס”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד לארי קליינמן, רות מכנס, אריה סוכובולסקי ויעקב בדור.

= = = = = = = = = = = = =

הערות עורך Read IT Now:

ביום שלישי, 31.3.2020 בשעות הבוקר (תחילה ב- 09:26 בחלון המבזקים של האתר ולאחר מכן ב- 09:38 בידיעה מורחבת) פירסמתי ידיעה על הגשת תביעה אחרת, הראשונה, נגד ממשלת סין בגין וירוס קורונה. Read IT Now היה האתר הראשון בארץ לדווח על הגשת התביעה.

ליטל דוברוביצקי מ”כלכליסט” פירסמה באותו היום (31.3.2020) בשעה 16:03 ב’פרסום ראשון’ ידיעה שכותרתה: “אזרחי ישראל נגד סין: בקשה לאישור ייצוגית בסך מאה מיליארד שקל הוגשה בגין נזקי הקורונה”, כלומר שש שעות וחצי אחרי שאני דיווחתי על כך.

= = = = = = = = = = = = =