תובענה ייצוגית “בשם כל אזרחי ישראל” נגד סין (באמצעות שגרירותה בת”א) בגין קורונה; היקף התביעה הקבוצתית – 800 מיליון ₪ [ידיעה מעודכנת]

09:38 31.03.2020

קטגוריות: בריאות/רפואה משפט

תגים: , ,

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה (31.3.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית בנושא מפגע סביבתי) נגד הרפובליקה העממית של סין (באמצעות שגרירות סין בישראל) בגין התפשטות נגיף קורונה. היקף התביעה הקבוצתית הוא 800 מיליון ₪.

התביעה הוגשה בידי עמותת הרצליה למען תושביה (ע”ר) המיוצגת בידי עו”ד שמואל סעדיה (אשר עומד בראשה במהלך עשרים השנים האחרונות) ועו”ד עמית המפל ממשרדו.

“להווי ידוע כי ‘משבר קורונה’ נתן את אותותיו על העולם כולו ועל מדינת ישראל – כך שכל אזרח ואזרח מאזרחי מדינת ישראל, אשר בשם כולם מוגשת בקשה זו להכרה כתובענה ייצוגית, נפגע מהתנהלות רשלנית ו/או חלילה שדונית של המשיבה.

“מדינת ישראל נמצאת באחד המשברים הקשים בתולדותיה, משבר קשה ששיאו, למרבה הצער עוד לפנינו. ענפי התיירות, התעופה, המסעדנות, הפנאי קרסו תחילה קריסה קשה. מערכות החינוך – גנים, בתי-ספר ומוסדות אקדמאיים – משותקים. כמיליון עובדים שכירים במשק מצאו עצמם מפוטרים או מוצאים לחל”ת ונשמט מטה לחמם. מאות אלפי עצמאים במגזר הפרטי מוצאים עצמם בקריסה – ללא שום הכנסה ומול רצף הוצאות שוטף. עשרות אלפי אנשים בבידוד בביתם. אלפי חולים שנדבקו בנגיף קורונה מאושפזים בבתי-חולים ובבידוד. בתי-החולים מתחילים לקרוס תחת העומס. כל זאת במשבר קשה וטראגי שסופו מי ישורנו.

“כל זאת באופן אשר משפיע על כל אזרח ואזרח במדינה, ללא הבדל דת, גזע ומין. כל אזרח ואזרח במדינה, שכיר או עצמאי, עובד ציבור או עובד במגזר הפרטי, הורים ובעלי משפחה אשר מצאו עצמם ללא מסגרות חינוך אשר הושבתו, כמו גם רווקים, מצא עצמו בפגיעה קשה, כלכלית ו/או מורלית נפשית. הנזק המוערך לצורך התובענה הייצוגית מוערך באומדנה בכמאה מיליארד ₪.

כך נאמר בפתח כתב התביעה. בהמשכו נאמר בין היתר כי “בחודש ינואר 2020 החל מפשט בעולם וירוס – נגיף אשר נקרא COVID – 19 וידוע בשמו ‘נגיף קורונה’.

“לפי הידוע, מקורו של הנגיף הוא בסין, במחוז חוביי, בעיר ווהאן. לפי דעה אחת, מקורו של הנגיף בשוק בשר בו נמכר בשר מחיות שונות ללא פיקוח תברואתי הולם וזאת ברשלנות של ממשלת סין ואדישות לשלום הציבור, וכעת מסתבר ביתר שאת באדישות לאנושות כולה. במסגרת דעה רווחת זו, מקורו של הנגיף הינו במימכר של עטלפים למכירה ולאכילה.

“לפי דעה נוספת, חמורה יותר, מקורו של הנגיף במכון ביולוגי בעיר ווהאן – מכון ווהאן לוירולוגיה – ומשם, לפי הנטען, יצא הנגיף במכוון ו/או בזדון ו/או ברשלנות רבתית ו/או ברשלנות ו’זלג’ לשאר מדינות העולם, וכל זאת כאשר מדיניות נכונה של סין בוודאי יכולה הייתה למנוע את זליגתו של הנגיף מחוץ לגבולותיה“.

לפי כתב התביעה, בארצות הברית כבר הוגשה בנושא זה תובענה ייצוגית בהיקף של 20 טריליון דולר.

הערה: כל ההדגשות המופיעות בידיעה זו מופיעות כך במקור.

= =

ליטל דוברוביצקי מ”כלכליסט” פירסמה היום (31.3.2020) בשעה 16:03 ב’פרסום ראשון’ ידיעה שכותרתה: “אזרחי ישראל נגד סין: בקשה לאישור ייצוגית בסך מאה מיליארד שקל הוגשה בגין נזקי הקורונה“; אלא שב- Read IT Now פירסמתי ידיעה על התביעה הזו היום כבר בשעה 09:38!

 = =

.