בתוך פחות מחודשיים: שתי תביעות נפרדות (ובקשות לאשרן כתובענות ייצוגיות) בנושא סימון ירוק/אדום על מוצרי מזון ע”י משרד הבריאות

14:27 11.06.2021

קטגוריות: בריאות/רפואה משפט

תגים:

הפרסום השבוע בדבר החקירה הסמוייה של משטרת ישראל, שהפכה לגלוייה, שאחד מנושאיה קשור לסימון מוצרים בסימונים אדומים/ירוקים (לגבי רכיבים שהם מכילים), מפנה את תשומת הלב לכך שבתוך תקופה של פחות מחודשיים הוגשו שתי תביעות נפרדות (ובקשות לאשרן כתובענות ייצוגיות) בנושא סימון ירוק/אדום על מוצרי מזון ע”י משרד הבריאות.

את דבר הגשת התביעה הראשונה פירסמתי כאן באתר ב- 18 באפריל 2021 תחת הכותרת: ייצוגית נגד רמי לוי שיווק השיקמה ונגד שופרסל: מטעות לכאורה את ציבור הצרכנים בדיגיטל (אתרי אינטרנט ויישומונים) כשהן אינן מסמנות מוצרים בסמלים אדומים בהתאם לתקנות ההגנה על בריאות הציבור (מזון).

התביעה הנוספת הוגשה חודש לאחר מכן:

תובענה ייצוגית עפ”י חוק הגנת הצרכן: הוגשה ע”י אורי בן סדון [באמצעות עורכי הדין אברהם יהודה ורועי בכר וכן עו”ד יובל בר דב] נגד אגס ירוק מסחר ושירותים בע”מ ועוסקת בשאלה “האם המשיבה הפרה את הוראות הדין כאשר סימנה את מוצר טחינה אל-ארז בסימול ירוק חלף סימון אדום?”. הנתבעת היא חברה פרטית המשווקת סוגים שונים של מוצרי טחינת ‘אל ארז’.

בין היתר נאמר בכתב התביעה כי “ב- 26 בדצמבר 2017 אושרו בכנסת תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון)(סימון תזונתי), אשר החליפו מ- 1 בינואר 2020 את התקנות אשר היו תקפות עד אותה העת. מטרת תקנות אלו היא הנגשת מידע לצרכנים בדבר הערך התזונתי של מזון ארוז מראש, באופן ברור ולרבות באמצעות סמלים המיידעים כי המזון מכיל כמות גבוהה של נתרן, סוכרים או חומצות שומן רוויות כדי לאפשר לצרכנים בחירה מושכלת של מזונותיהם, לקידום בריאותם.

“במסגרת תקנות הסימון הוגדרו ספים לערכי נתרן, סוכרים ושומן רווי אשר מעליהם תהיה חובת סימון בסמל האדום בקידמת האריזה, הן עבור מזון מוצק והן עבור מזון נוזלי. הספים נקבעו בשתי מדרגות זמנים (פעימות) כאשר הראשונה תהיה מחייבת החל מ- 1 בינואר 2020 והשנייה (הקבועה) תחול 12 חודש לאחר מכן, היינו מינואר 2021.

“דא עקא, חרף תקנות הסימון המפורשות, המשיבה החליטה באופן פסול וחמור שלא לסמן את מוצרי הטחינה אותם היא משווקת בסמל אדום בגין ערכי שומן רווי אשר גבוהים

מערך הסף אשר נקבע בחוק. לא זו אף זו, המשיבה לא רק שהחליטה לא לסמן את המוצרים בסימול אדום (מדבקה אדומה), אלא להפך – המשיבה אף העזה לסמל אותם בסימול ירוק!!!

[הערה: כל ההדגשות מופיעות כך במקור].