ייצוגית נגד רמי לוי שיווק השיקמה ונגד שופרסל: מטעות לכאורה את ציבור הצרכנים בדיגיטל (אתרי אינטרנט ויישומונים) כשהן אינן מסמנות מוצרים בסמלים אדומים בהתאם לתקנות ההגנה על בריאות הציבור (מזון)

13:27 18.04.2021

קטגוריות: בריאות/רפואה משפט

תגים:

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד רמי לוי שיווק השיקמה ונגד שופרסל בשל הטעייה לכאורה שנעשית על ידי המשיבות בפרסום מוצרים באתרי האינטרנט וביישומונים שלהן. היקף התביעה הקיבוצית הוא 10,280,000 ₪.

התובעים בתיק זה הם עו”ד ערן בן ארי ומיכל ווליוביץ. לדבריהם, שתי המשיבות “אינן עומדות בהוראות הדין לגבי סימון מוצרי מזון בסמלים האדומים המסמנים מוצר שבו ערכים גבוהים מהמותר של סוכר, שומן רווי ונתרן. סימון המוצרים בסמלים האדומים הינו חלק מרפורמה בריאותית שנועדה להפחית את הצריכה של מוצרי מזון אשר הינם בעלי ערכים תזונתיים מזיקים.

“לצורך כך נקבע בתקנות ההגנה על בריאות הציבור כי במוצרי מזון בעלי ערכים גבוהים של סוכר, שומן רווי ונתרן יופיעו סמלים אדומים בולטים אשר יאפשרו לצרכן לראות באופן מיידי האם יש חריגה מהערך התזונתי שנקבע לגבי ערכים אלו במוצר המזון אותו הוא מבקש לקנות”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “המבזקים רכשו מוצרים באתרי האינטרנט של המשיבות במהלך חודש דצמבר 2020. המוצרים באתרי האינטרנט לא סומנו כנדרש בהתאם להוראות הגנה על בריאות הציבור. כמו כן, אי הסימון מהווה הפרה של הוראות חקיקה נוספות”.

התובעים טוענים כי “המשיבות מוכרות באינטרנט מוצרים רבים שאינם מסומנים כנדרש בסמלים אדומים אלו, על אף שמדובר במידע מהותי נדרש. כאשר המבקשים, וכך גם צרכנים רבים אחרים של המשיבות, רוכשים מוצרים באינטרנט הם מעוניינים לקבל מידע נכון ומדוייק לגבי המוצרים שהם רכשו לגבי הסמלים האדומים. חלק מהמוצרים שנרכשו ע”י המבקשים לא סומנו כנדרש ועקב זאת רכשו המבקשים מוצרים שלא רצו לרכוש”.

בהמשך כתב הטענות נאמר עוד כי “לחקיקת תקנות הגנת הציבור הייתה השפעה ממשית על התנהלות הציבור כאשר חלקים גדולים ממנו הפסיקו לצרוך מוצרים בעלי סמלים אדומים, או שצמצמו את הרכישה של מוצרים אלו”.

“[…] לעניין זה של אי הצגת הסימון הנדרש יש משמעות כלכלית רבה עבור המשיבות. אי הצגת הסמלים האדומים לגבי מוצרי מזון, מביאה למצב בו צרכנים רוכשים מוצרי מזון שאותם לא היו רוכשים לו היו מודעים לכך שאמורים להיות סמלים אדומים על המוצרים.

“הן לשופרסל והן לרמי לוי יש הכנסת של מאות מיליוני ₪ לכל אחת בשנה  ממכירותיהן באמצעים הדיגיטליים (אתרי האינטרנט והיישומונים) והמכירות באמצעי מכירה אלו נמצאות בצמיחה מתמדת, ועולות כל שנה בשיעור ניכר”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד עומרי רוזנברג.

* בין הנספחים של כתב התביעה: דו”ח של משרד הבריאות שכותרתו “סיכום דו”ח הערכת השפעת הרגולציה; תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון)(סימון תזונתי), התשע”ז – 2017” [בעריכת איתמר גרוטו, רונית אנדוולט, אבידור גינסבורג, יעל קפלן, מאיה גולן, אלי גורדון].