במחוזי בי”ם: תובענה (ובקשה להכירה כייצוגית) נגד פלאפון בגין מכירת מידע על לקוחותיה ללמ”ס

לבית-המשפט המחוזי בירושלים הוגשה תובענה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת פלאפון תקשורת בגין מכירה של מידע על לקוחותיה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס).

התביעה (ת”צ 49072-11-15) הוגשה ע”י האני חנא תושב העיר כרמיאל שהוא מנוי על שירותי הסלולר של חברת פלאפון תקשורת.

בתובענה שהוגשה ע”י עו”ד ניזאר טנוס נאמר כי “העובדות נשוא תובענה זו הגיחו לאוויר המציאות באמצעות כתבה בעיתון אשר לפיה חברות הסלולר מוכרות את המאגרים שלהם אודות הלקוחות שלהם ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה”.

התובע מציין כי בהתאם לתנאי הרישיון של הנתבעת [מטעם משרד התקשורת] יש סעיף מיוחד שעניינו שמירת סודיות של המנוי וכי “הנתבעת הפרה ברגל גסה את הוראות סעיף זה אשר הוא חלק בלתי נפרד מתנאי הרישיון ואי לכך הנתבעת הפרה את תנאי הרישיון שלה ופגעה במנוייה לרבות התובע אשר מעולם לא הסכים לפגיעה זו”.

“התובע מציין כי התנהגות הנתבעת גרמה לה לזעזוע רב, אך העובדה כי ככל הנראה כל רשתות הסלולר עושות כך גרמה לה הרגשה של גועל ותחשה שהנתבעת מזלזלת בו ללא כל הצדקה, והכל בשל רצון הנתבעת להרוויח כספים נוספים שלא כדין. התובע מציין כי התנהגות שכזו של הנתבעת ראיה לגינוי מצד משרד התקשורת אשר אמור לקנוס את הנתבעת על התנהגות זו שהיא בניגוד גמור לתנאי הרישיון שהוענקו לה ע”י משרד התקשורת אשר אמור לייצג את רצונות התושבים במדינת ישראל ועליו לדאוג כי רשתות הסלולר לא יעברו על תנאי הרישיון”. [הטעויות – במקור; א.ל.].

לדברי התובע פעולותיה של פלאפון בהקשר זה מהוות הפרה של הוראות חוק הגנת הפרט, התשמ”א – 1981.

הערות עורך Read IT Now:

ב- 22 בנובמבר 2015 התפרסמה בעיתון “כלכליסט” כתבה של עומר כביר ואלירן מלכי שכותרתה הייתה פגיעה חמורה בפרטיות: המדינה קונה את המידע שלכם מחברות הסלולר‘. כתבה זו הוגדרה בכיתוב “חשיפת כלכליסט“.

בכתבה נאמר בין היתר כי “הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ”ס) רוכשת בדרך קבע מחברות הטלפון והסלולר מאגרי מידע שבהם משויכים מספרי הטלפון של לקוחותיהן למספרי תעודות הזהות שלהם, תוך פגיעה חמורה בפרטיות הלקוחות. כך חושף ‘כלכליסט’. דוגמה לכך ניתן לראות בבקשת פטור ממכרז שהגישה הלמ”ס לצורך התקשרות עם חברת הסלולר של רמי לוי…”.

כתבת follow-up בנושא זה פורסמה בעיתון “כלכליסט” ב- 25.11.2015.

הבקשה לפטור ממכרז של הלמ”ס עם רמי לוי שיווק השקמה תקשורת בע”מ מתייחסת לתקופה של 15.10.2015-14.10.2018 והיא עברה את כל התהליכים של וועדת המכרזים בתוך הלמ”ס ואושרה. כל ההתכתבויות הפנים-ארגוניות מפתרסמות במערכת מנו”ף (מערכת ניהול ופרסום מכרזים ופטור ממכרז) של משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי וכוללות הסברים מפורטים לבקשה.

אלא שחשוב לציין כי אין המדובר בנושא חדש; בשנים האחרונות פורסמו מספר בקשות של הלמ”ס להתקשר בפטור ממכרז לצורך זה וכולן הופיעו במערכת מנו”ף.

יתרה מכך, מה שהתפרסם ב- 2015 כ”חשיפת כלכליסט” פורסם ב- 2012 באתר זה: ב- 9.11.2012 פירסמתי ידיעה כאן באתר לגבי בקשה דומה של הלמ”ס שעסקה בתקופת ההתקשרות הקודמת (24.10.2012-14.10.2015). ניתן לקרוא את הידיעה בקישור כאן [בדיקה פשוטה ב- Google תצביע על כך שאכן הידיעה הופיעה באתר זה, שלוש שנים לפני החשיפה של העיתון ‘כלכליסט’].