ביום א’ תצביע הממשלה על שינוי בחלוקת התפקידים לפיו השר גלעד ארדן יחדל לשמש כשר להגנת העורף וימשיך לכהן כשר התקשורת [ידיעה מעודכנת]

עדכון: בהודעת מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט בתום ישיבת הממשלה מיום 1 ביוני 2014 נאמר בין היתר [ההדגשות – שלי]: הממשלה דנה במספר נושאים הנוגעים למשרד להגנת העורף, והחליטה כדלקמן:

העברת שטח פעולה מהמשרד להגנת העורף למשרד הביטחון: בהתאם לסעיף 31(ד) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר את שטח הפעולה של רשות החירום הלאומית (רח”ל) מהמשרד להגנת העורף למשרד הביטחון. בהתאם לסעיף 9(א)(11) לחוק הממשלה, התשס”א-2001, להביא את ההחלטה הנ”ל לידיעת הכנסת.

העברת סמכויות מהשר להגנת העורף לשר הביטחון: להחזיר לשר הביטחון את הסמכויות שהוקנו לשר להגנת העורף בסעיף (א) להחלטת הממשלה מספר 3740 מיום 3.10.2011, שעניינן תכנון המשק החיוני של המדינה לשעת חירום והפעלתו בשעת חירום.

ביטול המשרד להגנת העורף: בהתאם לסעיף 31(ג) לחוק יסוד: הממשלה לבטל את המשרד להגנת העורף.בהתאם לסעיף 31(א) לחוק יסוד: הממשלה, לשנות את חלוקת התפקידים בממשלה ולקבוע כי השר גלעד ארדן יחדל לשמש כשר להגנת העורף וימשיך לכהן כשר התקשורת. בהתאם לסעיפים 31(א) ו-31(ג) לחוק יסוד: הממשלה, לבקש את אישור הכנסת להחלטות הנ”ל.

בנושא העברת משאבים החליטה הממשלה בין היתר: להעביר במלואם את כל המשאבים הקיימים במשרד להגנת העורף לרבות התשתיות והתקציב– לאחריות משרד הביטחון. תקני כוח האדם והשיא המאושר שלו יעברו במלואם מהמשרד להגנת העורף למשרד הביטחון. התקציב ימשיך להתנהל במסגרת סעיף 16 לתקציב המדינה “הוצאות חירום אזרחיות”. עם זאת, יובהר כי תקני משרות אמון בלשכת השר להגנת העורף ותקציב ההפעלה של הלשכה, ששימשו אותו בתפקידו כשר התקשורת, כפי שיתואמו בין משרד האוצר, משרד הביטחון ומשרד התקשורת, יועתקו אל תקציב משרד התקשורת.

***********

בישיבת הממשלה שתיערך ביום ראשון 1 ביוני 2014 תדון ממשלת ישראל ותצביע על העברת שטח פעולה מהמשרד להגנת העורף למשרד הביטחון, העברת סמכויות מהשר להגנת העורף לשר הביטחון, ביטול המשרד להגנת העורף והסדרת הטיפול ב”זירה האזרחית” (העורף).

יצויין כי הנושא היה על סדר יומה של הממשלה בישיבה הקודמת ב- 25 במאי 2014 – כפי שפירסמתי כבר ידיעה כאן – אולם בשל בואו של האפיפיור לישראל באותו היום הייתה ישיבת הממשלה קצרה מהרגיל ולפיכך בדיון בנושא זה יחד עם מספר נושאים אחרים נדחה לישיבה של ה- 1 ביוני.

בין היתר מדברת ההחלטה על שינוי בחלוקת התפקידים לפיו השר גלעד ארדן יחדל לשמש כשר להגנת העורף וימשיך לכהן כשר התקשורת ועל ביטול המשרד להגנת העורף.

עו”ד ברנע פרגו היועצת המשפטים במשרד ראש הממשלה כותבת בין היתר כי “… בנוסף מוצע כי תקני משרות האמון בלשכת השר להגנת העורף, המכהן אף כשר התקשורת, ותקציב הפעלת הלשכה יעוברו למשרד התקשורת. בדברי ההסבר להצעה מובהר כי תקני לשכת שר התקשורת הופיעו במסגרת תקציב המשרד להגנת העורף ועל כן יש צורך להסדיר זאת, והדבר ייעשה כפי שיתואם בין משרד האוצר למשרד התקשורת”.

ברקע הכללי להצעת ההחלטה נאמר בין היתר כי “… מאחר והשר להגנת העורף שימש במקביל גם כשר התקשורת, ותקני לשכתו כשר תקשורת הופיעו אף הם במסגרת תקציב המשרד להגנת העורף, מוצע כי תקני אמון בלשכת השר להגנת העורף ותקציב ההפעלה של הלשכה, ששימשו אותו בתפקידו כשר התקשורת, כפי שיתואמו בין משרד האוצר ומשרד התקשורת, יועתקו אל תקציב משרד התקשורת”.

הערות עורך Read IT Now:

כפי שהצבעתי כבר בידיעה הקודמת בנושא זה לפני שבוע, אבי וייס עורך האתר Telecom News ממשיך להתעקש ולהציג את הדברים קצת אחרת תוך התעלמות מהעובדות או ‘התאמת’ דברים מסויימים לטובת האג’נדה שלו עצמו [ההדגשות בטקסט – שלי]:

בידיעה מ- 22.5.2014 הוא כתב על השר ארדן כי “… הוא הרי הפסיד את הלשכה במשרד להגנת העורף (כשהמשרד נלקח ממנו והוחזר לשר הביטחון)” וכי “… גלעד ארדן, שהפסיד בתהליך מביש את המשרד להגנת העורף, בדיוק כפי שחזיתי לפני שנה, תחזית שהתחזקה מאוד אחרי הסערה בתחילת החורף שעבר, שבה השר נעלם לשבדיה” [ההדגשות שלי – א.ל.].

בידיעה מ- 29 במאי 2014 הוא כותב: ” כדי להתכונן ל”מלחמה הגדולה” בתחום רשות השידור, שבה השר לא רוצה להיכשל, כמו בשאר התחומים, שכבר נכשל בהם (והגדול מביניהם: ההפסד של המשרד להגנת העורף)…”.

בכל הידיעות הללו הוא חוזר כל הזמן עם קישור לידיעה שלו מ- 22 באפריל 2014 בדבר התפטרות מנכ”ל המשרד להגנת העורף תחת הכותרת: “מכה לשר גלעד ארדן: דן רונן, מנכ”ל המשרד להגנת העורף – התפטר” כהוכחה כביכול ל”הפסד” של השר ארדן.

מעניין שלעומתו כמה עיתונאים היו סבורים שהתפטרותו של השר ארדן מתפקיד השר להגנת העורף הייתה מוצדקת בעקבות התנהגות שר ומערכת הביטחון לגבי הגנת העורף והיעדר גיבוי ממשי מצד הממשלה לפעילות המשרד להגנת העורף.

ועוד משהו לגבי “היעלמות” השר ארדן לשבדיה ממש לפני הסערה הגדולה בחורף האחרון: זו הייתה נסיעת עבודה שגם דווח עליה באתר משרד התקשורת והיא גם אושרה כמקובל ע”י הממשלה: בהחלטת ישיבת הממשלה ב- 8.12.2013 נאמר כי בהתאם לסעיף 70(א) בתקנון לעבודת הממשלה, “מחליטים לאשר את הנסיעות הבאות : א. נסיעת שר התקשורת לשבדיה בענייני משרדו, מיום 8.12.2013 עד יום 11.12.2013. השר יקוזז בכנסת ביום 9.12.13 עם חה”כ איציק שמולי וביום 11.12.13 עם חה”כ אברהם מיכאלי”.

לא אכנס כאן לשאלה האם ומי ידעו את היקף הסערה הצפוייה או לא: אני זוכר את הראיונות של ח”כ נחמן שי המתגורר במבשרת ציון שהיה בין הרבים המנותקים במהלך הסערה. כיצד הוא בתור ח”כ ולאור היותו תושב המקום לא היה מעודכן מראש במה שהשר ארדן היה צריך להיות מעודכן, לדעת אבי וייס? כיצד מליאת הממשלה לא הייתה מודעת לסערה המתקרבת ואישרה לשר להגנת העורף צאת בכל זאת לחו”ל? האם שוב המודיעין כשל או שכשלה הקונספציה?

יש קלישאה האומרת כי אם אדם חוזר על משפט כלשהו הרבה פעמים (גם אם המשפט אינו נכון) הרי שבסופו של דבר הוא  עצמו משתכנע כי זו האמת ואין בלתה. הבעייה היא אותם אנשים הנוהים אחריו ו”קונים את הלוקש” הזה.