בדיקת עוּבְדּוֹת (Fact-checking) לגבי האייטם האחרון שפירסם אבי וייס לגבי המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין במשרד התקשורת

במוצאי שבת האחרונה, 30 בינואר 2021, פירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ אייטם חדש שכותרתו: למה מועצת הכבלים והלוויין ממשיכה לפעול לא לטובת הציבור?

האייטם הזה סווג כשפורסם תחת הסיווג ‘ראשונים לדווח’ (משום-מה ולא ‘בלעדי’, כהרגלו). כעת הוא מסווג כ’חדשות מקומיות’ בלבד.

באייטם הזה משכו את עיניי הדברים הבאים של וייס: “ב- 21.1.21  דיווחתי, שמועצת הכבלים והלוויין דחתה את ההסתייגויות של סיני ליבל ושלי לשימוע והחליטה להקל בשעות פתיחת מוקדי השירות,  בדיוק כפי שהוצע בשימוע, עד סוף ינואר 2021, אלא אם הסגר יוארך (או שמשרד התקשורת יאריך את ההקלות לחברות התקשורת – מה שנמצא כעת בשימוע במשרד התקשורת עצמו. בתגובה להחלטה הזו,  סיני ליבל מסר: “לא הצלחתי להבין למה תחזוקת מוקד טכני מונעת החזקת מוקד שירות לקוחות – כאשר הם, חברי המועצה עצמם כותבים בשימוע, שהאנשים בבית יש דרישה מוגברת לשירות לקוחות. עולם הפוך“. ב- 26.1.21, “עוד לא יבשה הדיו” מהההחלטה המבישה הזו של המועצה, מועצה ציבורית, שאמורה לייצג את הציבור, החלטה ברורה כנגד האינטרסים של הציבור, המועצה פרסמה שימוע חדש […]”. [הערה: הטעות מופיעה במקור; כל ההדגשות – במקור].

= = = = = = = = = = 

הדברים הללו נראו לי מוזרים מעט משתי סיבות:

האחת, כקורא ותיק מידי יום של ‘טלקום ניוז’ ממש לא זכרתי שהוא פירסם את הדברים הללו במועד שציין;

השנייה, אני כתבתי על כך ב- 26 בינואר ומייד אשוב לעניין זה.

= = = = = = = = = = 

כשאיני זוכר או איני בטוח אני מעדיף להסתמך על הזיכרון המצויין של גוגל.

בבדיקה הראשונה שעשיתי התברר, לפחות לדברי גוגל, שאבי וייס לא פירסם אייטם ב- 21 בינואר 2021 בהקשר זה.

אבל לא הסתפקתי בכך ועשיתי בדיקה שנייה בגוגל: בדיקה לפי ‘טווח זמן מותאם אישית’. ומה העלתה הבדיקה הנוספת? שאכן, ב- 21 בינואר 2021 אבי וייס לא דיווח על החלטת המועצה לדחות את ההסתייגויות של אבי וייס וסיני ליבל. גם ב- 22 בינואר הוא לא דיווח. וגם ב- 23 בינואר הוא לא דיווח ואפילו ב- 24.1 הוא לא דיווח ותתפלאו – גם ב- 25.1 הוא לא דיווח.

מתי הוא כן כתב על כך? בעדכון שנכתב במועד כלשהו ב- 26 בינואר 2021 [כלומר, חמישה ימים לאחר המועד שנקב בו כמועד פרסום ה”דיווח” שלו] לאייטם שבמקור פורסם ב- 10 בדצמבר 2020.

וכך כתב אבי וייס בעדכון שלו מאותו המועד: עדכון 26.1.21:  מועצת הכבלים והלוויין דחתה את ההסתייגויות של סיני ליבל ושלי והחליטה להקל בשעות פתיחת מוקדי השירות עד סוף ינואר 2021, אלא אם הסגר יוארך (או שמשרד התקשורת יאריך את ההקלות לחברות התקשורת – מה שנמצא כעת בשימוע. סיני ליבל: ‘לא הצלחתי להבין למה תחזוקת מוקד טכני מונעת החזקת מוקד שירות לקוחות – כאשר הם עצמם כותבים שהאנשים בבית יש דרישה מוגברת לשירות לקוחות.  עולם הפוך‘.”

להערכתי, אבי וייס במתכוון מפרסם רק את תאריך העדכונים מבלי לנקוב בשעת העדכון באותם מקרים בהם הקדמתי אותו בפרסום והוא מבין ש’יש גבול לכל תעלול’.

= = = = = = = = = 

ב- 26 בינואר 2021 בשעה 13:38 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: פורסמה החלטת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין בנושא הוספת הוראת שעה ברישיונות השידורים הרב-ערוציים בשל נגיף קורונה ומתן הקלה על-פיה; לא התקבלו הסתייגויות של אבי וייס וסיני ליבל.  

להערכתי, רק בעקבות הפרסום שלי אבי וייס פירסם את העדכון שלו באותו היום.

= = = = = = = = = = 

ועוד הערה אחת: החלטת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין במשרד התקשורת התקבלה אומנם ב- 21.1.2021 אולם היא פורסמה פומבית בידי המועצה רק ביום 26.1.2021.

קיימת אפשרות (קלושה לדעתי) שאבי וייס וסיני ליבל עודכנו ישירות ע”י המועצה ב- 21.1.2021, חמישה ימים לפני שדבר ההחלטה פורסם בפומבי. אבל אם זאת הטענה, אזי יתכבדו ה”ה וייס וליבל ויציגו ב’טלקום ניוז’ צילום אסמכתא כלשהי מטעם המועצה כי דברים נשלחו ונתקבלו אצל שניהם ב- 21 בינואר. אחרת, יש להטיל ספק בגירסתו של אבי וייס כי דיווח על כך כבר ב- 21 ולא ב- 26 בינואר, לטענתי.

= = = = = = = = = =