פורסמה החלטת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין; לא התקבלו הסתייגויות של אבי וייס וסיני ליבל

ביום שלישי (26.1.2021) פורסמה החלטת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין (במשרד התקשורת) בנושא הוספת הוראת שעה ברישיונות השידורים הרב-ערוציים בשל נגיף קורונה ומתן הקלה על-פיה. במסגרת זו לא התקבלו הסתייגויות של אבי וייס וסיני ליבל [“מגיני הצרכנים”].

בהחלטת המועצה נאמר בין היתר כי “בהחלטה מיום 3.12.2020 הזמינה המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין את כל המעוניין בדבר, להציג בפני המועצה את עמדתו לגבי האפשרות להוסיף בפעם השלישית, ברישיון לשידורי טלוויזיה באמצעות לוויין של די. בי. אס. שירותי לוויין (1998) בע”מ [YES] וברישיון הכללי לשידורי כבלים של הוט מערכות תקשורת בכבלים בע”מ  הוראת שעה שתאפשר למועצה ליתן לבעלי הרישיונות אישורי חריגה מהוראות הרישיונות נוכח המצב במשק וההתפתחויות סביב נגיף קורונה, ואשר תהא בתוקף עד ליום 31.1.2021.

“כפי שפורט בהחלטת השימוע, הוראת שעה שכזו הוספה על- ידי המועצה לרישיונות החברות פעמיים גם בסגרים קודמים, ומכוחה ניתנו לבעלי הרישיונות אישורי חריגה, דהיינו, הקלות כאלה ואחרות לעומת הוראות הרישיון הקבועות.

“כמו כן, החלטת השימוע כללה גם פירוט אודות אישור חריגה שהמועצה שוקלת להעניק בעניין קיצור שעות הפעילות של מוקדי השירות בשעתיים, מכוח הוראת השעה וככל שיוחלט על הוספת הוראת השעה כאמור.

“החלטת השימוע פורסמה באתר האינטרנט של משרד התקשורת והתקבלו לה תגובות מטעם יס, וכן מטעם מגיבים מהציבור: מר אבי וייס ומר סיני ליבל”.

חברת YES טענה בפני המועצה כי “החלטה של המנהלת הכללית של משרד התקשורת [לירן אבישר בן-חורין] להעניק לחברות שתחת פיקוח משרד התקשורת הקלה דומה בעניין קיצור של שעתיים משעות הפעילות במוקדי השירות, וטענה כי אין הצדקה להפלות אותה ביחס לחברות התקשורת האחרות בשוק (תוך שהזכירה כי חברות תקשורת אחרות המספקות שירותי טלוויזיה, כלל אינן חוסות תחת הרגולציה של זמני מענה. יס הוסיפה כי דווקא לגבי שירותי טלוויזיה יש הצדקה להקלה, בין היתר בשים לב למורכבות ואורך שיחות התמיכה בתחום הטלוויזיה ובשים לב לאופיו של השירות שמספקת יס”.

עפ”י החלטת המועצה, “תגובות נוספות להחלטת השימוע הוגשו כאמור מטעם מר סיני ליבל ומטעם מר אבי וייס,  אשר הביעו התנגדותם לנשקל בהחלטת השימוע. מר סיני ליבל טען כי בצמצום שעות הפעילות של מוקד השירות הטלפוני יש משום פגיעה בעובדי החברות וצמצום שוק העבודה, כמו גם חסכון של החברות בעלויות תפעול המוקד הטלפוני שפוגע במנויים. מר אבי וייס הביע עמדה זהה והדגיש כי תפקיד המועצה לייצג את האינטרסים של הציבור”.

החלטת המועצה מיום 21.1.2021

“לאחר שבחנה את החלטת השימוע והתגובות שהתקבלו לה וקיימה היום דיון בעניין,  מחליטה המועצה להוסיף להוראות הרישיון של הוט ויס הוראת שעה כמוצע בשימוע ומכוח הוראת השעה לתת אישור חריגה המאפשר להוט וליס קיצור של עד שעתיים בשעות הפעילות במוקדי השירות (שאינם לעניין תקלות), וזאת החל מהיום ועד ליום 31.1.2021.

“אכן, משבר הקורונה כבר אינו עניין חדש, אלא הוא מלווה את חיינו מזה זמן. כמו כן, לבעלי הרישיונות לעשות מאמצים ניכרים להתאמת מערך השירות.  המועצה כבר קראה שלהן באופן מיטבי לאתגרי השעה, על-מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בציבור המנויים.

“יחד עם זאת, לא ניתן לומר כי העת היא עת שיגרה. יתר על כן, בימים אלה נמצאת המדינה,  תחת סגר מחמיר, אשר ממשלת ישראל החליטה לאחרונה על הארכתו עד ליום 31.1.2021.

“במהלך ימי הסגר רבים נמצאים שעות רבות בבתיהם, השימוש בשירותי החברות עולה,  ובהתאמה גם העומסים במוקדי השירות, ובפרט במוקד הטכני שלו יש ליתן עדיפות.

“לכך ניתן להוסיף קשיים נוספים עמם מתמודדות החברות כגון עובדים בבידוד, קושי בעבודה מרחוק של נציגים וקושי בגיוס והכשרת עובדים. החברות גם נאלצות להתמודד לעתים עם הפעלת מוקדי שירות גם במקומות בהם קיימת התפרצות של נגיף הקורונה, לרבות בקרב עובדי המוקד עצמו”.

“על כן, סבורה המועצה, כאמור, כי בעת הזו יש להוסיף לרישיונות החברות הוראת שעה, כפי שהיה בסבבי הסגרים הקודמים כך שיתאפשר למועצה, במקרה הצורך, ליתן לחברות אישורי חריגה מהוראות הרישיון נוכח נסיבות הקשורות בנגיף הקורונה וזאת כדי לאפשר מתן עדיפות לשמירה על רציפות תפקודית. אישורי החריגה על פי הוראת השעה יינתנו לזמן מוגבל, כאשר בטרם מתן אישור חריגה מכוח הוראת השעה ייערך שימוע דחוף שיאפשר לכל המעוניין בדבר למסור את עמדתו לגבי אישור החריגה הנשקל”.

המועצה מציינת כי אם הסגר יוארך מעבר למועד של 31.1.2021 אזי “למועצה תעמוד האפשרות לקצר או להאריך את הוראת השעה מטעמים שיירשמו”. הוראת השעה נכנסה לתוקף באופן מיידי מרגע ההחלטה.

עוד עסקה המועצה בישיבתה ב- 21.1.2021 בנושא “התייחסות לאישור חריגה שהמועצה שקלה להעניק על- פי הוראת השעה שנשקלה: קיצור שעות פעילות מוקד הפניות הטלפוני – כולם, או חלקם (ובכל אופן שלא לעניין תקלות), בשעתיים. עתה, לאחר הוספת הוראת השעה לרישיונות, יש מקום לדון באישור החריגה שנשקל כאמור בהחלטת השימוע”.

בהקשר זה אומרת המועצה כי “כפי שפורט לעיל, נמצאים אנו בימים אלה במסגרתו של סגר מחמיר עליו הורתה הממשלה וסגר זה הוארך בינתיים עד ליום 31.1.2021. אומנם, אין מדובר עוד בסגר ראשון חסר תקדים, אך עדיין ענייננו בסגר מחמיר. בתקופה שכזו שמיכת המשאבים של החברות אינה יכולה בהכרח לכסות את כל הצרכים וההוראות, וככל שיש בכך צורך, יש לעודד הפניית משאבים לטובת הרציפות התפקודית – ובענייננו למענה במוקד הטכני”.

“על כן, המועצה סבורה כי יש מקום ליתן לחברות את האפשרות לקצר בשעתיים את שעות הפעילות במוקדי הפניות שאינם לעניין תקלות, כך שבמקום 10 שעות לפחות יהיו רשאיות החברות להפעילן למשך 8 שעות לפחות. באופן זה תינתן לחברות הגמישות הנדרשת לצורך הפניית משאבים ותפעול מיטבי של מוקד התמיכה הטכנית, תוך פגיעה קטנה יחסית במוקדי הפניות העוסקים בעניינים אחרים, שהרי אלו ימשיכו לפעול למשך 8 שעות לפחות”.

“יודגש, כי אישור החריגה הניתן הוא אך ורק לגבי קיצור של שעתיים משעות הפעילות,  כך שהחברות עדיין יידרשו לעמוד במלוא החובות החלות עליהן בעניין זמני ההמתנה למענה האנושי כפי שהן קבועות ברישיונות, וזאת במשך כל שעות הפעילות”.

בתום ההחלטה מוזכרת החלטת מנכ”לית משרד התקשורת שפירסמה שימוע בדבר הארכה אפשרית של התקנות בכל הנוגע לחברות הטלפוניה עד 31.3.2021, אומרת המועצה כי “סוגיות אלה, ובראשן שאלת מתן  ההקלות עד ליום 31.3.2021, בדומה לשימוע שפירסם משרד התקשורת, טרם נדונו, וככל שהמועצה תשקול להאריך את ההקלות יפורסם כמובן שימוע מתאים”.