באישור החשכ”ל אושרה הרחבת ההתקשרות של משרד האנרגיה בפטור ממכרז לשם קבלת שירותי תפעול ותחזוקת מרכז סייבר בבאר שבע

החשב הכללי במשרד האוצר רו”ח יהלי רוטנברג קיבל את המלצת וועדת הפטור המרכזית ואישר הרחבת התקשרות של משרד האנרגיה בפטור ממכרז עם TSG IT  מערכות מתקדמות בע”מ לטובת קבלת שירותי תפעול ותחזוקת מרכז הסייבר בבאר שבע עבור משק המים.

בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין היתר כי “מרכז הסייבר בבאר שבע הינו מתקן מבצעי שעוסק בהגנת סייבר על משק האנרגיה, ממשלתי ופרטי כאחד, ולכן מוגדר כתשתית לאומית. מדובר במתקן יחיד במינו המנטר באופן חד כיווני מאובטח את כל מתקני משק האנרגיה בישראל, ביניהם חברת החשמל לישראל (חח”י), תשתיות אנרגיה (תש”ן), נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג”ז), מקורות חברת מים, אסדות הגז הטבעי של שברון/נובל אנרגי, תחה”כ רותם של חברת  OPC Energy, תחה”כ דוראד אנרגיה, קצא”א [קו צינור אילת-אשקלון], בית זיקוק חיפה, תחה”כ דליה אנרגיות, תחנות הכוח של שיכון ובינוי אנרגיה, תחה”כ רמת יוסף (לשעבר רמת חובב), תחה”כ אלון תבור ועוד עשרות מתקנים”.

בנימוקים מפורטת השתלשלות ההתקשרויות בתחום זה בעבר ועד כה.

“לאור התקפות סייבר על משק המים, ביום 14.2.2021 התקבלה החלטה משותפת של שר האנרגיה ושר המים לחבר את מתקני המים, ההתפלה, ותאגידי המים למערך הניטור במתקן הסייבר בבאר שבע, על מנת למטר את איומי הסייבר בזמן אמת.

“חיבור משק המים ומתקנים נוספים למערך הניטור מחייב השקעת משאבים רבים וגיוס כוח אדם נוסף מצד החברה, זאת לטובת מתן מענה מקצועי לנושא רגיש וחשוב זה”.

ההתקשרות האחרונה שאושרה עד כה בוועדת הפטור היא עד ליום 31.3.2023. “החשב הכללי אישר את ההתקשרות עד ליום 31.12.2023 עם הנחיה שיש בתקופה זו לקיים דיון עם הגורמים המקצועיים בחשב הכללי (מנהל יחידת הטכנולוגיה, מנהל הרכש, רפרנטורה מקצועית)  במדיניות מימוש הרכש להגנת סייבר בכלל על מנת לגבש תפיסת פיתרון ארוכת טווח בנושא.

“לאור החלטת החשב הכללי, ועל מנת לגבש פתרון ארוך טווח בנושא העסקת כוח אדם במרכז קיברנטי מגזרי בתחום הסייבר, היחידה המקצועית פועלת להיערכות לסיום ההתקשרות עם החברה ובמקביל העברת העובדים להעסקה באמצעות מכרז בתי התוכנה של מינהל הרכש.

“המשרד פעל למימוש ההחלטה מול מנהל הרכש הממשלתי ומנהל יחידת הטכנולוגיה. כמו כן, הוצג מתווה מעבר כלל עובדי הסייבר באגף חירום, ביטחון מידע וסייבר ובכלל זה עובדי TSG להעסקה באמצעות מכרז בתי התוכנה.

“יצוין כי ישנו מורכבות במעבר ולכן מבוקש לפרוס את המעבר בשלבים בטווח של שנה. המתווה האמור לעיל אושר על ידי מינהל הרכש.

“[…] המשרד ציין כי במהלך תקופה זאת יפעל האגף לסיום ההתקשרות עם החברה ולהעברת כלל העובדים המועסקים בחברה להתקשרות באמצעות מכרז בתי-תוכנה. במסגרת ההרחבה ישנה תוספת לטובת העלאת שכר בשל קשיים באיוש המשרות לנוכח הפער הקיים בין הצורך המקצועי בידע מוכח לבין השכר המוצע במסגרת התקנים הקיימים”.

* ידיעה קודמת בנושא זה מיום 31.5.2022 פורסמה כאן באתר.