ארגון “גישה”: ישראל נענתה למקצת מהבקשות להעברת ציוד תקשורת לרצועת עזה אולם הביקוש עדיין עולה על ההיצע

ב- 10 באפריל 2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: ארגון גישה פירסם קריאה פומבית ל”ביטול המניעה בדבר כניסת ציוד תקשורת לרצועת עזה”.

זאת בעקבות הודעת מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ”ש) שבאה בעקבות גניבת ציוד תקשורת של חברת פלטל הפלסטינית ברצועת עזה בשלהי חודש ינואר השנה.

ב- 10 במאי 2020 פירסם ארגון “גישה” הודעה לעיתונות חדשה (באנגלית) לפיה האיסור של ישראל ב- 10.2.2020 הקיף ציוד תקשורת לרצועת עזה לרבות פריטים כמו מחשבים ניידים, נתבי אינטרנט, מדפסות, טלפונים סלולריים, כבלים, מטענים וכו’.

לדברי ההודעה, “במהלך חודש אפריל, נענתה ישראל למקצת הבקשות להעברת הציוד לרצועה אולם הביקוש עודנו עולה על ההיצע ברצועה”.

ההודעה לעיתונות מצטטת את Rami Abu Al Oun, יו”ר ארגון Palestinian Information Technology Association of Companies, PITA, שאמר כי “חברות רבות בעזה הגישו בחודשים האחרונים לקבל אישורים ולתאם העברת ציוד תקשורת לעזה. נכון לעכשיו, מרבית הבקשות הללו לא קיבלו תגובה כלשהי מהשלטונות הישראליים“. [הערה: ההדגשה – במקור].

הוא אמר לארגון “גישה” כי בעבר – קודם להטלת האיסור על העברת ציוד התקשורת – הליך התיאום על כניסת ציוד כזה לעזה ארך כשבוע. “עתה, לא ברור כיצד ועל איזה בסיס ישראל מחליטה איזה מהבקשות יאושרו. נראה כי ההחלטות הן שרירותיות ואקראיות”.

כדוגמה, הוא ציין כי בקשה אחת להעברת כבלים לרצועה אושרה ואילו בקשות אחרות עבור אותם כבלים לא אושרו.

דוגמה נוספת היא אישור של שתי בקשות להעברת מחשבים ניידים לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום ואילו בקשות דומות אחרות עדיין עומדות ותלויות.

הוא הוסיף כי ציוד שהעברתו אושרה [קודם להטלת האיסור בסוף ינואר] מאוחסן מאז בישראל, על חשבונן של החברות העזתיות.

הארגון מסיים הודעתו לעיתונות באומרו כי “למרות שנראה כי ישראל הקלה בתנאי האיסור, משטר האישורים שאינו שקוף והינו שרירותי נותר בתוקפו ומגביל גישה לפריטים חיוניים.

“ישראל חייבת לפעול כדי להבטיח שציוד תקשורת יוכנס לרצועה במהירות, ביעילות ובכמויות שיענו על הביקושים”.