ארגון גישה פירסם קריאה פומבית ל”ביטול המניעה בדבר כניסת ציוד תקשורת לרצועת עזה”

ב- 6 באפריל 2020 שיגר גישה – המרכז לשמירה על הזכות לנוע (ע”ר) מכתב אל היועץ המשפטי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט, שר הביטחון נפתלי בנט ומתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ”ש) כמיל אבו רוקון בקריאה ל’ביטול המניעה בדבר כניסת ציוד תקשורת לרצועת עזה’.

“הרינו לפנות אליכם בעניין הנדון בדרישה לביטול המיידי של המניעה לכניסת ציוד תקשורת לרצועת עזה במיוחד בתקופה זו של התפשטות נגיף קורונה בה לציוד זה יש חשיבות מיוחדת”, נאמר בפתח המכתב החתום בידי עו”ד מונא חדאד ואשר פורסם באתר הארגון.

“ביום 10.2.2020 פירסם המתאם לפעולות הממשלה בשטחים הודעה בדף הפייסבוק בערבית לפיה ישראל תימנע בצורה גורפת כניסת ציוד תקשורת לרצועת עזה.

“בהתאם להודעה, הסיבה מאחורי מהלך זה היא אירוע גניבת ציוד של חברת התקשורת הפלסטינית פלטל (PalTel) ביום 30.1.2020 על-ידי פעילים המשתייכים לארגון חמאס. עוד צוין כי מניעת כניסת הציוד תימשך עד להחזרת אותו ציוד גנוב.

“ואכן, מאז אותה הודעה פתאומית ותמוהה, ישראל מנעה כניסת כל ציוד אשר הוגדר כ-‘ציוד תקשורת’ לרצועת עזה. ציוד זה כולל בין היתר: מחשבים נייחים וניידים ואביזריהם, מדפסות, נתבים, כבלי רשת, טלפונים וטלפונים סלולריים ואביזריהם, וחלקי חילוף לתיקון אותם מכשירים.

“ענף התקשורת והטכנולוגיה נפגע קשות ובעלי עסקים רבים סבלו הפסדים אדירים כתוצאה מאותה החלטה: הם לא יכלו לקבל סחורות אשר כבר רכשו ושילמו עבורן, ולא הצליחו לעמוד בהתחייבויות חוזיות לאספקת אותם מוצרים.

“מניעת כניסת ציוד התקשורת כבר מעל לחודש וחצי גורמת למחסור בשוק חיוני וחשוב זה ולעלייה גבוהה במחירי המוצרים. בשל כך, הרבה מהתושבים אינם יכולים לרכוש מוצרים אלה ורבים אף אינם יכולים לתקן את חיבורי האינטרנט שהתקלקלו.

“חברות לציוד תקשורת פיטרו עובדים וקיים חשש כי יאלצו לסגור את דלתותיהן.

“הפגיעה והמחסור בענף התקשורת החריפו בתקופה זו של התפשטות נגיף קורונה, בה בתי-ספר, אוניברסיטאות, ומקומות עבודה רבים עברו למתוכנת של עבודה ולימוד מהבית, בהתאם להנחיות בכל רחבי העולם.

“בנוסף, קשרים משפחתיים וחברתיים תלויים גם הם בקיומם של אמצעי תקשורת מרחוק. בשל המחסור בשוק והעלייה במחירים, רבים מהתושבים מצאו את עצמם בלי כל יכולת לרכוש, להחליף או לתקן ציוד תקשורת, להתחבר לאינטרנט, ואחרים רבים אינם יכולים להצטייד במכשירים האלקטרוניים הנדרשים.

“כעולה מהודעתו הנ”ל, המתפ”ש מודע היטב למשמעותה והשלכותיה של ההחלטה על מניעת כניסת ציוד התקשורת, ולכך שהיא מכוונת לפגוע בראש ובראשונה באוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה והענשתה על לא עוול בכפה על ידי מניעתה ממצרכים בסיסיים.

“המטרה המוצהרת מאחורי ההחלטה – הפעלת לחץ על גורמים אלמונים להחזיר ציוד שנגנב מחברה ברצועה עזה ובתוך הרצועה – אף היא אינה מתקבלת על הדעת, לא ראויה בעליל ולא מוצדקת, וספק רב אם היא נשענת על בסיס עובדתי או הגיוני כלשהו.

“מדובר בצעד אשר ישראל אינה יכולה לנקוט בו מכל סיבה שהיא, ובטח שלא להתנות את ביטולו בתנאים שאינם מתקבלים על הדעת ואינם בשליטת התושבים הבלתי מעורבים בדבר.

“ההחלטה הנוכחית הינה שרירותית, גורפת וגורמת לפגיעה קשה בתושבי רצועת עזה, ובין היתר,  בזכויותיהם הבסיסיות לקניין, לפרנסה, לחינוך ולכבוד. מניעה גורפת זו חורגת מגדר הסביר ואינה מידתית.

“בנסיבות אלו, מדובר אף ענישה קולקטיבית בלתי חוקית והפרה של החובה לכבד ולשמור על תקינותם של החיים האזרחיים של האוכלוסייה האזרחית בעזה.

“אשר על כל האמור לעיל, נבקשכם לפעול באופן מיידי להורות על ביטול מניעת כניסת ציוד תקשורת לרצועת עזה, במיוחד נוכח תקופה זו שבו ציוד זה נחוץ ביותר, ולאפשר כניסתו ללא דיחוי נוסף וללא הצבת תנאים כלשהם”.

= = = = = = = = = = =

ב- 9.2.2020 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה:

המחסן הראשי של קבוצת התקשורת הפלסטינית PalTel באיזור Al-Zawaida ברצועת עזה נפרץ ונגנב ממנו ציוד בשווי מוערך של 15 מיליון ₪. כך דווח בדף הפייסבוק של פלטל.

לדברי  Palestinian Telecommunications Company, PalTel הדבר עלול למנוע אספקת שירות לקבוצה גדולה של אנשים ברצועה הן בצורת התקנת קווים חדשים והן בתחזוקה של הרשת.

בפריצה נגנבו כבלי נחושת, כבלי סיבים אופטיים, כספות, מסופונים וחומרי וציוד רשתות המיועדים לתחזוקה של רשת התקשורת ברצועת עזה.

חברת פלטל אמרה גם כי לאירוע תהיה השפעה על קבלני-משנה של החברה ומפיצים של שירותיה ברצועת עזה.

הפריצה דווחה ע”י החברה לגורמי הביטחון ברצועת עזה. הודעת החברה מסתיימת בהצהרה כי פלטל לא תנטוש את מחוייבותה הלאומית כלפי תושבי רצועת עזה

= = = = = = = = = = =

בשבוע האחרון של חודש פברואר 2020 דיווחתי בחלון המבזקים של האתר:

ב- 9.2.2020 דיווחתי באתר כי המחסן הראשי של קבוצת התקשורת הפלסטינית PalTel ברצועת עזה נפרץ ונגנב ממנו ציוד בשווי מוערך של 15 מיליון ש”ח; בתחילת השבוע דיווחה פלטל על פריצה שנייה בתוך פחות מחודש וגניבת ציוד תקשורת שלה ברצועה.

= = = = = = = = = = =