UC Davis: מנהלי הון סיכון משפיעים על ההצלחה של חברות

Venturing into New Territory: Career Experiences of Corporate Venture Capital Managers and Practice Variation, מחקר של Davis Graduate School of Management באוניברסיטת קליפורניה שפורסם במארס 2012, מצביע על כך שהאסטרטגיות, היעדים והתפוקות של השקעות הון סיכון ארגוניות משתנים במידה רבה בהתאם לרקע של מנהלי ההשקעות. המחקר בדק 93 יחידות הון סיכון ארגוניות של חברות טכנולוגיית מידע אמריקניות.

המחקר מצא כי אם למנהלים יש רקע פרטי בהון סיכון הם נוטים להשקיע בחברות הזנק (סטרט-אפים) בעלי סיכוי צמיחה גדולים ומתייחסים פחות ל”התאמה” הטכנולוגית או אסטרטגית של חברות ההזנק עם החברה המשקיעה.

מצד שני, אם המנהלים מגיעים מתוך החברה עצמה או שהם בעלי רקע טכני חזק בעצמם הם ייטו להשקיע בחברות הזנק שימלאו צורך אסטרטגי של החברה הגדולה יותר.

החל בתחילת שנות ה- 90 הקימו חברות אמריקניות גדולות להקים יחידות השקעות פנים-ארגוניות וזאת מתוך מטרה לשלוט בחברות הזנק מבטיחות אשר הן בעלות פוטנציאל לא רק להרוויח כסף אלא גם להעניק לחברה הגדולה גישה לטכנולוגיות, פטנטים וקניים רוחני חדשים וחשובים.

בשנת 2001 היו יחידות הון סיכון פנים-ארגוניות כבר ביותר מ- 300 חברות אמריקניות גדולות. הנתח הארגוני של מגזר ההון סיכון גדל מ- 2% בשנת 1994 ל- 17% בשנת 2000 [שנת השיא שלו]. בשנים 2002-2006 השיעור היה בין 6% ל- 8%.