The Intercept: חשש בארה”ב לאחר שהטליבן שם ידו על כלים לזיהוי ואימות ביומטרי צבאיים אמריקנים באפגניסטן

האתר The Intercept מדווח על חששות בארצות הברית זאת לאחר שבמסגרת פעילות ההשתלטות שלהם על אפגניסטן, אנשי הטליבן הצליח בשבוע שעבר לשים את ידם על כלים לזיהוי ואימות ביומטרי צבאיים אמריקנים במדינה.

לדברי אנשי צבא בהווה ובעבר שדיברו עם האתר, ציוד זה עלול לאפשר לאנשי הטליבן לזהות תושבי אפגניסטן אשר סייעו לכוחות הקואליציה במהלך השנים בהן הם פועלים במדינה. בשלב זה טרם ידוע כמה תושבים מקומיים בסכנת לחשיפה בעקבות כך.

המכשור הביומטרי, הקרוי Handheld Interagency Identity Detection Equipment, HIIDE, מכיל נתוני זיהוי ביומטריים דוגמת סריקת קשתית העין (iris scans) וטביעות אצבע זאת נוסף על מידע ביוגרפי לגבי אנשים. נעשה שימוש במכשור זה לצורך גישה למסדי נתונים מרכזיים.

לדברי גורמים צבאיים, השימוש המקורי במכשור הביומטרי היה במסגרת המלחמה בגורמי טרור ובמתקוממים אולם במהלך הזמן נשעה בו שימוש גם לגבי אפגנים המסייעים לאמריקנים.

לדברי גורם צבאי אמריקני לשעבר, ייתכן שהטליבן יזדקק למכשור נוסף כדי לפענח נתונים הנמצאים במערכת HIIDE אולם מי שעשוי לסייע להם בכך הוא המודיעים הצבאי הפקיסטני, Inter-Services Intelligence, שכבר עובד בשת”פ עם הטליבן.

לדברי העיתונאית האמריקנית החוקרת Annie Jacobsen, מטרת הפנטגון הייתה איסוף נתונים ביומטריים של 80% מהאוכלוסייה האפגנית וזאת במסגרת המאבק בטרור ובפשיעה פלילית.

האתר מציין כי בהצעת התקציב לשנה הפיסקלית 2022 שהגיש מימשל ביידן מוצע כי הצבא יקבל יותר מ- 11 מיליון דולר לרכש 95 מכשירים לאיסוף נתונים ביומטריים נוספים מעבר לאלה בהם נעשה כבר שימוש כיום בעיראק ובאפגניסטן.

נכון למועד פרסום הידיעה של The Intercept, משרד ההגנה האמריקני טרם הגיב בנושא.