Big Brother Watch: שלטי חוצות אוספים מידע על אנשים ללא ידיעתם וללא הסכמתם

ארגון זכויות אזרח בבריטניה Big Brother Watch טוען בדו”ח חדש [ששמו The Streets are Watching] של  שלטי חוצות אוספים מידע על אנשים ללא ידיעתם וללא הסכמתם. הדבר פורסם בידיעה ב- Motheboard/Vice.

לדברי הארגון, מדובר בשלטי חוצות דיגיטליים (Digital Billboards) המשתמשים במצלמות high definition במטרה לזהות את המגדר, הגיל ומצב הרוח של החולפים/ות על-פני השלטים הללו. בנוסף, נאספים גם נתונים מהטלפונים הניידים שלהם, בעיקר לגבי הפרסומות המופיעות בסלולר, במטרה להחליט על תכנים שיופיעו על גבי שלטי החוצות באתרים שונים ברחבי המדינה. זאת ללא ידיעתם וללא הסכמה שלהם, מראש או בדיעבד.

“חשפנו דרכים חדשות בהן התנועות וההתנהגויות של  מיליוני אנשים מאותרות כדי לייעד ולהכווין (target) מודעות פרסום ברחובות הערים. מדובר באחד מאופני מעקב פרסומי חודרני ופולשני ביותר שאי-פעם נראה בממלכה המאוחדת”, טוען הארגון.

לדברי הדו”ח, המשווקים יכולים ליצור פרופילי פרסום מותאמים אישית (customised advertising profiles) של הולכי רגל וזאת בהתבסס על מיקום GPS ספציפי שלהם, ודמוגרפיית מגדר וגיל ובנוסף גם נתונים התנהגותיים (behavioural data). אלגוריתמים מנסים לזהות את פני האדם הספציפי, תכונות פיזיות שלו ואף הם פרטי לבושו בניסיון להאנשה של הפרסום [personalise adverts] ובהתאמה אישית שלו לאנשים העוברים ברחוב או משוטטים בקניון.

הארגון טוען כי שתי חברות ראשיות המפעילות שלטי חוצות בבריטניה [Ocean Outdoor/Clear Channel] תלויות בתוכנת זיהוי פנים המיוצרת בידי החברה הצרפתית Quividi. חברה זו טוענת כי התוכנה שלה ממכת יותר על איתור פנים [Face Detection] מאשר על זיהוי פנים [Facial Recognition], שהן שתי טכנולוגיות שונות.

בנוסף, לדברי החברה הצרפתית, הטכנולוגיה שלה מסוגלת לסרוק בו-זמנית עד 100 תווי פנים שונים ולקבוע כמה זמן כל אדם היה בקירבה אל- , או אף קרא תוכן של פרסומת ספציפית.

הארגון מציין כי מפרסמים מצדדים בגישה זו בשל יעילותה ואולם האיסוף הנרחב של נתוני משתמשים מעלה חשש רציני לגבי נושאי שמירה על פרטיותם של אנשים. פרופ’ Arvind Narayanan מאוניברסיטת פרינסטון טוען כי שיטה זו “שוחקת את המושג של מקומות ציבוריים”.