רמ”ח תכנון באגף התקשוב בצה”ל: יש להקים בצה”ל פיקוד סייבר

אל”מ נתי כהן המשמש כרמ”ח תכנון באגף התקשוב בצה”ל במאמר שפרסם בכתב העת “מערכות” [ההוצאה לאור של צה”ל] קורא להקים בצבא פיקוד סייבר.

במאמר שכותרתו “המימד החמישי – היערכות ישראל למתקפת סייבר נרחבת” כותב אל”מ כהן כי הסייבר הפך למימד הלחימה החמישי והאיומים הנשקפים ממנו חמורים לא פחות מהאיומים הנשקפים לישראל מכל המימדים האחרים.

“באחרונה הגביר צה”ל באופן משמעותי את העיסוק במרחב הקיברנטי מתוך ההבנה שהמרחב הזה מתפתח למרחב לחימה חמישי נוסף על מרחבי הים, היבשה, האוויר והחלל. למרחב הלחימה הקיברנטי יש תכונות ייחודיות המאפשרות לפעול בו במהירות של אלפיות השנייה נגד אוייבים המצויים במרחק רב מן המדינה – ובלי לסכן לוחמים. התכונות הייחודיות של המרחב הזה עושות אותו אטרקטיבי ללחימה גם בתקופות שבין מלחמות קונבנציונליות”.

“בשנים האחרונות עוסק צה”ל בהטמעת מערכות טכנולוגיות רבות. תוכנית “צה”ל ברשת”, עליה הכריז ראש אגף התקשוב לפני כעשור הפכה את צה”ל לצבא מודרני יותר המבוסס על טכנולוגיה ועל יכולות תקשורתיות מתקדמות. במסגרת היערכות צה”ל לשינוי המתהווה ומתוך ראייה מערכתית כוללת הוקמה מחלקת הגנות בסייבר”.

אל”מ כהן מציין כי “נכון לעת הזאת טרם נודע על תקיפה קיברנטית של גורמי טרור ולכן האיום הזה אינו נראה מיידי”.

“נוכח איומי הסייבר על ישראל יש לאמץ דפוסי חשיבה חדשים, ליזום התארגנויות חדשות ולהקפיד על שיתופי פעולה בין-ארגוניים”, מסכם אל”מ כהן את מאמרו:

+ הקמת רשות אזרחית להגנה בסייבר שתקבל אחריות להגנה על כל הגורמים במגזר האזרחי שפועלים בסייבר ותהיה כפופה למטה הקיברנטי הלאומי.

+ חיזוק יחידת הסייבר במשטרת ישראל כדי למנוע ולחקור פשיעה במרחב הקיברנטי.

+ הקמת מחלקה ייעודית עליה יוטל לכוון ולתאם את המודיעין בסייבר ותהיה כפופה למטה הקיברנטי הלאומי.

+ הקמת פיקוד סייברי אופרטיבי בצה”ל.

+ ראש המטה הקיברנטי הלאומי הוא שיכריז על מצב חירום לאומי.

+ גיבוש אסטרטגיה מדינית להגנה, לפעילות ולרציפות תפקודית במרחב הקיברנטי.

+ שילוב המרחב הקיברנטי בפיסת הביטחון של מדינת ישראל.

+ יש להגדיר מיהם אויבי ישראל בתחום הסייבר ולהיערך לבלימת ניסיונותיהם לערוך מתקפות סייבר על ישראל.

“אסור שנופתע בזירה הזאת כפי שכבר קרה לכמה מדינות שלא היו ערוכות כנדרש”.