אושר בקריאה טרומית: מוציאים לאור של ספרי לימוד מאושרים יחוייבו להפיץ גם גרסאות דיגיטליות הניתנות לקריאה באמצעות קוראים אלקטרוניים

13:44 29.01.2014

קטגוריות: חינוך והכשרה

תגים:

מליאת הכנסת אישרה ב- 29 בינואר 2014 בקריאה טרומית את הצעת חוק ספרי לימוד דיגיטליים התשע”ג – 2013 שהגיש ח”כ עמרם מצנע יחד עם עוד מספר חברי כנסת.

הצעת החוק מבקשת לחייב את המוציאים לאור של ספרי הלימוד שאושרו על ידי משרד החינוך, להפיץ – נוסף לגרסאות המודפסות המסורתיות של ספרי הלימוד – גם גרסאות דיגיטליות זהות שלהם הניתנות לקריאה באמצעות קוראים אלקטרוניים.

תלמיד יהיה רשאי לעשות שימוש בספר לימוד דיגיטלי גם אם בבית-ספרו טרם נעשה מעבר מלא לספרי לימוד דיגיטליים.

ספר לימוד אשר לא יופץ בגרסה דיגיטלית יישלל אישורו עד לתיקון המצב.

עוד מוצע שתוקם ועדה לפי קביעת שר החינוך שתקבע מחירים מופחתים לספרי הלימוד הדיגיטליים

בדברי ההסבר להצעה נאמר כי “המהפכה הדיגיטלית במערכת החינוך היא תהליך איטי ומורכב הסובל מעיכובים רבים. ישנו קושי ניכר לחבר בתי ספר לפס-רחב ברשת האינטרנט עקב מחסור במשאבים ובתקציבים ועל כן בתי ספר רבים לא יכולים להשתמש בספרי לימוד שהועלו לאינטרנט.

בנוסף ישנו קושי כלכלי להורים לממן רכישת מחשבים ניידים ועל כן רשויות מקומיות או משרד החינוך נמנעים מלחייב את מרבית ההורים ברכישת מחשב, ומרבית הפרוייקטים הקיימים נסמכים על תרומות. לצד קשיים אלה קיימת התנגדות קשה מצד המוציאים לאור לאפשר העלאה של כל ספר לימוד לאינטרנט בשל פגיעה בזכויות יוצרים.

מטרת החוק היא להוות שלב ביניים עד שמערכת החינוך תעבור לשימוש גורף במחשבים ובספרים דיגיטליים ולרכך את המעבר המורכב”.

סגן שר החינוך ח”כ אבי וורצמן הודיע כי הממשלה תומכת בהצעת החוק.