25 שנה אחרי הפלת החומה: עדיין קיימים הבדלים בשימוש באינטרנט וב- IT ברחבי גרמניה

ביום בו מציינים 25 שנים להפלתה של חומת ברלין שהפרידה בין מזרח גרמניה למערבה מסתבר כי עדיין יש הבדלים מדידים בשימוש בטכנולוגיית מידע ובאינטרנט בין איזורים שונים במדינה המאוחדת. כך מצביע דו”ח של שדולת תעשיית טכנולוגיית המידע הגרמנית BITKOM   [ראשי תיבות, בגרמנית, של  Federal Association for Information Technology, Telecommunications and New Media].

הדו”ח שפורסם ב- 5 בנובמבר 2014 בברלין בירת גרמניה ומתבסס על נתונים של Eurostat  [הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של האיחוד האירופי] אומר כי ב- 99.9% ממשקי-הבית במדינה יש אינטרנט במהירות של לפחות 1 Mbit/s.

עם זאת, במדינות שנכללו בשטחי גרמניה המזרחית יש פחות משתמשי אינטרנט בהשוואה למדינות שנכללו בשטחי גרמניה המערבית , להוציא את מדינת Thuringia [עם 89% לעומת הממוצע הארצי בגרמניה כולה של 88%].

באשר לשימוש הרגיל באינטרנט במדינות הפדרליות האינדיבידואליות הרי שארבעה מכל חמישה גרמנים (80%) משתמשים באינטרנט לפחות אחת לשבוע. גם כאן, במדינות המזרח לשעבר, השימוש נמוך בהרבה מהממוצע הגרמני הלאומי.

ההבדלים באים לידי ביטוי גם בתחום הפס-הרחב. כשני-שלישים מכלל משקי-הבית בגרמניה (64%) הם בעלי חיבור אינטרנט של 50 Mbit/s לפחות, בדרך כלל באמצעות קו טלפון נייח. ב- 82% ממשקי-הבית בערים הגרמניות יש חיבורי  אינטרנט של 50 Mbit/s לעומת 20% ממשקי-הבית באיזורים הכפריים.

מנכ”ל ביטקום Dr. Bernhard Rohleder אמר כי “ההבדלים בין מזרח למערב בשימוש ב- IT ובאינטרנט הם עדיין משמעותיים”.

באשר לשימוש במחשב, 10% מתושבי גרמניה לא התנסו אי-פעם בשימוש במחשב נייח, נייד או מחשב לוח (טבלט). במדינות מזרח גרמניה לשעבר מדובר בשיעורים של 13-16 אחוזים [להוציא, שוב, את מדינת תורינגיה עם שיעור של 7%].

בתוך כך העיתון וול סטריט ג’ורנל פירסם כתבה המצביעה על כך שפוליטיקאים ממדינות מזרח גרמניה הצליחו להגיע לעמדות השפעה במדינה המאוחדת כשהדוגמאות הבולטות הן נשיא גרמניה יואכים גאוק והקנצלרית ד”ר אנגלה מרקל המכהנים כיום בתפקידיהם. אלו שהצליחו הם בעיקר פוליטיקאים או מנהיגי איגודם מקצועיים. “רבע מאה אחרי נפילת חומה ברלין, ‘המערבים’ עדיין שולטים בעסקים בגרמניה” ומספרם של מנהיגים עסקיים מהמזרח עדיין נמוך: מקרב יותר מ- 600 חברי ההנהלה ומועצות המנהלים של 30 החברות המובילות בגרמניה, ניתן למנות את מספרם של יוצאי מזרח גרמניה בפחות מעשר אצבעות כשיש כיום יותר חברי מועצות מנהלים בחברות גרמניות גדולות המגיעים מארצות הברית, מהודו ומסין מאשר ממזרח גרמניה לשעבר.