בעיות קליטה בסלולר ביישוב עומר היקשו זמנית החזקת אדם באיזוק אלקטרוני בביתו באמצעות יחידת מעוז בשב”ס

ב- 3 בספטמבר 2021 ניתנה בבית-המשפט העליון החלטה לגבי בקשת רשות ערר על החלטת בית-המשפט המחוזי בבאר שבע בעמ”ת 68070-08-21 [שניתנה ביום 1.9.2021 על ידי כב’ השופט ד’ בן טולילה (שבמסגרתה נדחה ערר המבקש על החלטת בית-משפט השלום בבאר שבע, מיום 29.8.2021, במ”ת 33816-02-21 (השופטת ר’ טיקטין עדולם)].

לא אכנס כאן למכלול הסיפור ורק אסתפק בכך כי העניין כולו נסוב על כך שנגד המבקש (בפנייה הנוכחית לעליון וגם אכנה אותו כאן כ”מבקש”) המתגורר ביישוב עומר, הוגש כתב אישום המייחס לו שורת עבירות אלימות נגד בת-זוגו.

“ביום 25.7.2021 הורה בית-משפט השלום (השופט א’ דורון) על העברתו של המבקש למעצר בפיקוח אלקטרוני. על החלטה זו בחר המבקש שלא להגיש ערר. עוד באותו יום ניתנה החלטה נוספת על-ידי בית-משפט השלום, ובגדרה נקבע כי נוכח קשיים בהעברתו של המבקש למעצר בפיקוח אלקטרוני, בשל קליטה סלולרית ירודה ביישוב בו הוא מתגורר, “ישוחרר [המבקש] בתנאים שנקבעו בעניינו וישהה במקום שאמור להיות בו [ב]מעצר בפיקוח אלקטרוני, בתנאים של מעצר בית מלא”.

“ביום 15.8.2021 נמסר על ידי יחידת מעוז – המפקחת על העצורים בפיקוח אלקטרוני – כי הוסרה המניעה הטכנולוגית, וכי היא מוכנה ומזומנה לפקח על מעצרו של המבקש בפיקוח אלקטרוני, ככל שיוחלט על כך. ביום 29.8.2021 הורה בית-משפט השלום (השופטת ר’ טיקטין עדולם), על מעצרו בפיקוח אלקטרוני.

נקבע, כי “כב’ השופט אמיר דורון […] הורה על מעצר בית מלא באיזוק אלקטרוני […] מאז ועד היום בית-המשפט הורה ליחידת מעוז שוב ושוב לבחון את ההיתכנות הטכנית […] עד שלאחרונה נמצא כי ניתן […] ליישם את ההחלטה”.

“עוד נקבע, כי אין לראות בהחלטה לשחרר את המבקש בתנאים, בשל מניעה טכנולוגית להעברתו למעצר בפיקוח אלקטרוני, כמי שבאה לשנות מן ההחלטה הראשונה […] בית-המשפט איפשר לו לשהות באופן זמני כמשוחרר בתנאי ‘מעצר בית’, וזאת רק נוכח העדר אפשרות טכנית להשמתו במעצר בפיקוח אלקטרוני. עתה, משהמניעות – הוסרו, והמסוכנות שנשקפת מהמבקש – עודנה גבוהה, אין מקום לסטות מההחלטה הראשונה, שקבעה כי המבקש ישהה במעצר בפיקוח אלקטרוני […] אלא מאי? משהוברר כי מעצר בפיקוח אלקטרוני – אינו ישים, נהג בית-משפט השלום כהלכה, ושקלל שוב את הסיכויים והסיכונים שעומדים על הפרק. בהתחשב בכך שלפני בית-המשפט עמדו בשלב זה אך שתי אופציות בינאריות: שחרור בתנאים, או מאסר מאחורי סורג ובריח – נטתה הכף לעבר שחרורו של המבקש בתנאים, כל עוד הקשיים הטכניים במקומם עומדים. משהקושי הטכני ביישום ההחלטה בא על פתרונו – חזרה החלטה ראשונה למקומה”.

* הערה: על יחידת מעוז – המפקחת מטעם שב”ס על העצורים בפיקוח אלקטרוני – ניתן לקרוא בקישור.