תזכיר חוק של המשרד לביטחון הפנים: חסימת גישה לשירותי בזק לשם מניעת ביצוע עבירות

המשרד לביטחון הפנים פירסם תזכיר חוק: חסימת גישה לשירותי בזק לשם מניעת ביצוע עבירות, התשע”ז – 2016. המועד האחרון להגשת הערות הוא 8 בפברואר 2017.

בדברי ההסבר למטרת החוק המוצע והצורך בו נאמר כי “בשנים האחרונות נפוצה במדינת ישראל תופעה של שימוש בפרסום של מספר טלפון ומספר סלולרי דרכו מבוצעות עבירות של פרסום שירותי זנות, סחר בסמים, הפצת סמים והדחת קטין לשימוש בסמים או של הפצת חומר מסכן או הדחת קטין לשימוש בחומר אסור להפצה לפי חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים. מספרי טלפון כאלה מופצים באופן גלוי למרות הסיכון הרב הנשקף מהם.

“השימוש במספר טלפון מאפשר תקשורת זולה וזמינה בין השאר לרכישת סמים מסוכנים וקבלת שירותי זנות. זמינות זו חושפת לסכנה את הציבור, ובכלל זה ציבור הזקוק להגנה כגון קטינים ומכורים. העובדה שעבירות אלה מבוצעות פעמים רבות בדרך של פרסום מספר טלפון ללא בעלים רשום (קו טלפון שהתשלום עבורו נעשה מראש, כדוגמת טלפון מסוג “טוקמן”), מקשה לעיתים להגיע אל הגורם העומד מאחורי הפרסום. חסימת הטלפון תאפשר להפסיק את ביצוע העבירה, או למצער, להקשות על ביצועה.

“הצעת החוק הנוכחית נועדה להילחם בתופעת פרסום עבירות אלה זאת באמצעות מתן כלים בידי הרשויות  להתמודד עם התופעה וכדי לחדד באופן מיטבי המסר בדבר הפסול הגלום בפרסום שירותי זנות וסחר בסמים.  ויהיה בה כדי לסייע במאבק בעבירות חמורות נוספות, כסרסרות למעשי זנות, הבאת אדם לידי עיסוק בזנות וסחר בנשים לשם עיסוק בזנות.

עיקרי החוק המוצע

* על מנת להקנות לרשויות האכיפה כלים  נדרשים לביצוע תפקידיהן במסגרת המאבק בפרסום שירותי זנות והמאבק בסמים מוצע לקבוע כי יחסם מספר טלפון דרכו מבוצעות עבירות של פרסום שירותי זנות, סחר בסמים, הפצת סמים וכן עבירות לפי חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים.

מוצע להגדיר את העבירות אשר יוסדרו ויופקחו על ידי המשטרה במסגרת החוק המוצע, במסגרת זו מוצע גם לקבוע את ההגדרות העיקריות של מנוי, מספר טלפון ומחזיק, שהוא בעלים של מספר הטלפון שאינו רשום במאגר למקרה של פרסום מספר טלפון ללא בעלים רשום. מוצע לקבוע כי תתאפשר חסימה של מנוי או מספר טלפון המשמשים לביצוע עבירות כגון, השכרת מקום לשירותי זנות, פרסום בדבר שירותי זנות, הספקה והפצה ותיווך של סמים מסוכנים, או של הפצה והדחת קטין לסמים מסוכנים.

כן מוצע לקבוע כי החסימה תבוצע לפי הגדרות מנוי הקבועות בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – נתוני תקשורת), התשס”ח – 2007 וחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב  – 1982.

* סעיף 2 המוצע מבקש להסמיך קצין משטרה בכיר לתת צו המורה על חסימת מנוי או מספר טלפון שבאמצעותם מתבצעות עבירות של פרסום שירותי זנות, וסחר בסמים או בחומרים מסכנים, במקרה בו ישנו יסוד סביר להניח כי המנוי משמש לביצוע עבירות כאמור וכי יש יסוד סביר להניח שימשיך לבצע עבירה כאמור אם לא ייחסם באופן מיידי. צו כאמור יהיה מוגבל לתקופה שלא תעלה על 30 ימים.

מוצע לקבוע כי לא יינתן צו חסימת גישה אלא לאחר שנמסרה למנוי בעל מספר הטלפון, הודעה לפיה יש יסוד סביר לחשד כי מספר הטלפון משמש לשם ביצוע עבירה וחסימת מספר הטלפון מתבקשת לצורך מניעת המשך ביצוע העבירה. כן מוצע לעגן בחוק את זכותו של מי שנפגע מהצו להביא את טיעוניו לפני הגורם בעל הסמכות למתן הצו.

* מוצע כי בית המשפט יהיה מוסמך לצוות על הארכת  תוקפו של הצו לתקופה נוספת שלא תעלה על  60 ימים, ויהיה רשאי לחזור ולצוות כאמור מזמן לזמן. הסדר זה מאזן בצורה ראויה בין הצורך להפסיק  את ביצוע העבירה באופן מיידי לבין הצורה בבקרה שיפוטית על הפעלת סמכות מסוג זה.

* מוצע לאפשר למשטרה לבקש להציג מידע חסוי שלא יועבר למשיב בבקשה למתן צו לחסימת קו של בזק או מנוי בזק או להארכת צו כאמור. ואולם במקרים שבהם במקביל לדיון בבקשה כאמור מתקיים גם הליך בעניין בקשת המשטרה לעצור חשוד באותן עבירות במעצר ימים לצורכי חקירה, מוצע כי יחולו י הגשת חומר חסוי הוראות סעיף 15(ג), (ד) ו- (ה) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה -מעצרים), התשנ”ו – 1996, שבו דרך המלך היא הצגת ראיות לפני השופט בלבד, כדי למנוע שיבוש המשך החקירה

עוד מוצע להעניק זכות לכל מי שרואה עצמו נפגע מצו שהוציא קצין משטרה מוסמך לפי החוק, לערער על החלטת הקצין לבית משפט, וכן זכות לצדדים לערער על החלטת בית המשפט לפני ערכאת הערעור. לבסוף מוצע לקבוע כי הסמכות המקומית והעניינית בעניינים שחוק חסימת גישה לשירותי בזק דן בהם, תהיה נתונה לבית משפט המוסמך לדון לפי סעיפים 2 ו- 3 לחוק המעצרים.

* לבסוף מוצע כי מפעיל סלולרי ובעל רישיון שיקבל הוראה לפי חוק זה לחסום את הגישה לשירות בזק יפעל באופן מיידי למימושה ולא יאוחר מ- 24 שעות.

* מוצע לקבוע כי השר לביטחון הפנים ממונה על חוק זה וכי הוא רשאי לקבוע תקנות לשם ביצועו, ובכלל זאת הוראות המאפשרות כי בעת חיוג למספר שנחסם תשמע הודעה קולית הנוגעת לכך שהמספר נחסם מאחר שהוא משמש לביצוע עבירה. כן מוצע כי אופן שליחת ההודעה לגבי החסימה תקבע בנהלים פנימיים של משטרת ישראל.