תובענה ייצוגית של 6 סטודנטים במוסדות השכלה גבוהה: מאז 8.3.2020 הושבתו לימודיהם בשל קורונה, אולם עד כה לא הושב להם החלק היחסי של תשלומים עבור שירותים נלווים (שלא נהנו מהם במוסדות שנסגרו); היקף התביעה הקבוצתית: כ- 30 מיליון ₪

ביום שלישי (28 באפריל 2020 בשעה 09:03) בבוקר דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: שישה סטודנטים הגישו (28.4.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי החוק להגנת הצרכן) נגד הקריה האקדמית אונו, האקדמית נתניה, המרכז האקדמי רופין, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת אריאל בשומרון והמכללה האקדמית תל חי; מאז 8.3.2020 הושבתו לימודיהם במוסדות הללו בשל קורונה, אולם לא הושבו להם החלק היחסי של תשלומים עבור שירותים נלווים (דוגמת דמי אבטחה, דמי רווחה, דמי חנייה ועוד); היקף התביעה הקבוצתית: כ- 30 מיליון ₪.

התביעה הוגשה לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד. שישה התובעים הם: איתמר שרעבי, קעדאן כרים, גיל אלנשטיין, יואל עקיבא כ”ץ, אלון שלם ושלי ליטבק.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של תובענה זו הוא בהפרה חמורה של המשיבות את חובותיהן לפי הדין הישראלי […] וזאת נוכח  גביית היתר בגין שירותים שלא נצרכו ע”י סטודנטים של המשיבות, בתקופת משבר קורונה.

“המשיבות לא סיפקו בפועל בתקופה הקובעת שירותי קמפוס לסטודנטים ובכלל זאת שירותי שמירה ואבטחה, חשמל, מים, מיזוג, תחזוקה, שירותי רווחה, דמי חנייה (למי שעשה מנוי תקופתי הכולל את התקופה הקובעת) ולפיכך עליהם להשיב לסטודנטים את השווי היחסי של שכר הלימוד בגין התקופה הקובעת”.

בהמשך כתב התביעה נאמר כי “כידוע, משבר קורונה הביא בתחילת מארס 2020 להפסקת הלימודים הפרונטליים באוניברסיטאות ובמכללות השונות בישראל. עם זאת, לימודים מקוונים המשיכו באופן חלקי, אולם, לטענת הסטודנטים השונים, איכות והיקף הלימודים ירודה מאוד, ולמעשה אלה אינם מקבלים תמורה מלאה על שכר הלימוד ששילמו”.

“ויודגש, תביעה זו אינה עוסקת באיכות הזום והלמידה המקוונת הירודה, בהיקף הלימודים האקדמאיים הנמוך או בחוסר זמינות המוסד האקדמי, כי לכך קיימת לקונה בחוק והמשיבות יודעות שאי אפשר לתבוע אותן על כך. בקשה זו עוסקת בשירותים נוספים כמו דמי אבטחה ודמי רווחה ושירותי קמפוס שאינם נצרכים רק ע”י סטודנטים אולם הסטודנטים נושאים בעלותם. ביחסים אלו בין המוסד האקדמי לסטודנט קיימים יחסי עוסק-לקוח”.

“ואכן, מספר סטודנטים פנו לאוניברסיטאות ולמכללות השונות בטענה כי אלה אינם מקבלים את כלל השירותים האוניברסיטאיים, אותם הם מקבלים בימים כתיקונם, וכן אין הם מקבלים את השירותים הנלווים, שהמשיבות מספקות, כאשר הסטודנטים נוכחים פיזית בימים כתיקונם בקמפוסי המשיבות. משכך, יש להפחית להם את שכר הלימוד, ולהשיב להם כספים ששולמו ביתר. האוניברסיטאות והמכללות הודיעו לסטודנטים כי אין בכוונתם להשיב להם כספים אלו”.

לדברי התובעים, “אין ספק כי מדובר בניצול ציני שלח המצב מצד המשיבות ובעשיית עושר ולא במשפט שאינה צודקת ונעדרת תום לב, ואף בניצול לרעה של הליכי משפט של המשיבות. המשיבות הן מוסדות אקדמיה עשירות ומבוססות מאוד. הן לא נפגעו בשל משבר קורונה, כיוון שהן מקבלות את כל שכר הלימוד עוד לפני

תום הסימסטר הראשון בשנת הלימודים. המשיבות לא פיטרו מרצים ולא הוציאו לחל”ת את עובדי המינהלה שלהן אלא המשיכו לשלם משכורות כרגיל, בניגוד למרבית המעסיקים במשק, שנאלצו להצטמצם בהוצאות”.

“[…] לאור הלקונה בחוק בנושא זה, ‘מסתפקים’ המבקשים, כאמור, ותובעים מהמשיבות את השבת כל התשלומים הנלווים, שאינם בהכרח קשורים לפעילות האקדמית בקמפוס“.

“ויודגש כי לאחר מחאה תקשורתית שקמה בנושא, הקמת קבוצות פייסבוק ובהן אלפי סטודנטים, ולאור פניות נוספות למשיבות שלא נענו, לא היה מנוס למבקשים מלהגיש תביעה זו ולהיזקק להכרעתו של בית-המשפט הנכבד”.

לדברי התובעים, במהלך חודש אפריל 2020 הוגשו תובענות ייצוגיות דומות בארצות הברית. “ויודגש, חברות רבות ועסקים רבים בישראל החליטו להשיב כספים על כישלון התמורה בתקופת קורונה. כך, למשל, חדרי כושר, מינויים למוסדות שונים ובהם תיאטראות, טיסות שבוטלו וחברות התעופה צריכות להשיב לצרכנים את כספם או ליתן להם כרטיס חלופי (ואף משודרג), חברת פרטנר שאמרה שלא תחייב על היעדר שירותי ספורט ישירים ולכן לא נתבעה בתובענה ייצוגית שהוגשה לפני כשבוע נגד סלקום ואחרות*. המשיבות דנן, כמו שאר מוסדות האקדמיה בישראל, עשו דין לעצמן ובחרו שלא להשיב לסטודנטים שום כסף, אלא במקרה הטוב לפרוס להם התשלומים. אכן, מגדל השן, חוסר מודעות וניצול ציני של המצב“.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד פנחס מיכאל אור ועו”ד דוד מזרחי.

[הערה: כל ההדגשות מופיועת כך בכתב התביעה].

* על התביעה בנושא שידורי הספורט, Read IT Now היה האתר הראשון לדווח [כאן] ועל זו שבאה לאחריה [כאן].