תובענה ייצוגית נגד הוט מובייל בהיקף קבוצתי של 4.5 מיליון ₪ בנושא כרטיס SIM, הסתיימה קצת יותר משנתיים לאחר מכן בהסדר פשרה (שנספח שלו הוגדר כחסוי)

בחודש מאי 2018 הוגשה תביעה ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית בהיקף קבוצתי של 4.5 מיליון ₪ התובע בתיק זה הוא ערן סעדיאן והנתבעת חברת הוט מובייל. ב- 18 ביוני 2020 אישר בית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הסדר פשרה בתביעה זו.

כבוד השופטת אסתר שטמר כותבת בין היתר בפסק דינה (ת”צ 12446-05-18):

“בקשה לאישור הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית. בבקשת האישור טען המבקש כי המשיבה, הוט מובייל בע”מ, גובה תשלום כפול על כרטיס חכם (SIM) שהושאל ללקוחותיה במסגרת ההטבה ‘סים בהשאלה’ הן בגין הנפקתו במעמד ההצטרפות והן במעמד סיום ההתקשרות, אם אינו מוחזר למשיבה. עיקר המקרים הוא כאשר לקוחות של המשיבה ניידו את הקו שברשותם לרשת סלולרית אחרת, תוך השארת כרטיס הסים במכשיר הטלפון שלהם. לפי הנטען, עפ”י תנאי התוכנית לא היה מקום לדרוש תשלום עבור הכרטיס החכם במועד ההצטרפות.

“המשיבה [הוט מובייל] לא הגישה תגובה לבקשת האישור. בבקשה לאישור הסדר הפשרה טענה כי לאחר קבלת בקשת האישור, וכיוון שטענות המבקש לא התיישבו עם מדיניות הגבייה שלה, ערכה המשיבה בדיקה מקיפה . בבדיקה עלה כי נפלה טעות נקודתית בעננינו של המבקש, שנבעה ככל הנראה מן העובדה ששני הקווים שבבעלות המבקש שימשו בשתי תוכניות שונות […] לפיכך, המבקש חוייב בגין הכרטיס החכם הן במעמד ההתקשרות והן בסוף ההתקשרות, משלא השיב את הכרטיס החכם למשיבה.

“לאור זאת בוצעה בדיקה רוחבית כוללת על-מנת לבדוק אם תקלה נקודתית זו אירעה במקרים נוספים. הבדיקה העלתה כי קיימים 1,102 לקוחות שבמהלך ההתקשרות עם המשיבה היו מנויים על תוכנית שכללה את ההטבה, אולם בפועל חוייבו בגין אותו כרטיס חכם פעמיים”.

בהמשך פסק הדין ובהתייחס לנושא “ביטול הטבת ‘סים בהשאלה’ והתחייבות שלא לגבות בגין הכרטיס החכם בתום ההתקשרות” אומרת השופטת בפסק הדין כי חברת הוט מובייל “הצהירה כי ביטלה את הטבת ‘סים בהשאלה’. בהתאם לכך, לקוח שרשום לתוכנית שכוללת הטבה זו לא יחוייב בגין הכרטיס החכם בתום ההתקשרות, גם אם לא ישיב אותו למשיבה, כפי שנקבע בתנאי ההטבה”.

הסדר הפשרה פורסם לעיון הציבור וכן לעיונם של הממונה על הגנת הצרכן והיועץ המשפטי לממשלה. היועץ המשפטי לממשלה  התנגד להסדר בשל מנגנון ההשבה שנקבע בו וטען בין היתר כי “הצדדים קבעו הסדר שאינו מתיישב עם הוראות הרישיון” [שניתן לחברה ע”י משרד התקשורת].

השופטת מציינת כי “ביום 2.12.2019 הגישו הצדדים את תגובתם להתנגדות היועץ המשפטי לממשלה. הצדדים קיבלו את הערות היועץ המשפטי לממשלה וביקשו לתקן את ההסדר […] לאור השינויים שנערכו בהסדר הפשרה הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי הגורמים המקצועיים במדינה לא מצאו לנכון להביע עמדה בקשר לבקשה לאישור ההסדר המתוקן”.

בסופו של דבר החליטה השופטת כי “הסדר הפשרה ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה […] ההסדר שגובש נותן מענה לנושא התובענה הייצוגית: המשיבה ביטלה את הטבת ‘סים בהשאלה’ והתחייבה שלא לגבות תשלום בגין כרטיס חכם בתום ההתקשרות, המשיבה תשיב לחברי הקבוצה שעודם מנויים במועד הפיצוי את הכספים שנגבו מהם ביתר. הפיצוי למנויי העבר יועבר לקרן לניהול וחלוקת כספים לפי חוק תובענות ייצוגיות, כך שבסופו של דבר יתקבל הפיצוי במלואו.

“הצדדים תיקנו את ההסדר בהתאם להערות היועץ המשפטי לממשלה, כך שגם הקושי עליו הצביע בא על פיתרונו. משום כך אני סבורה כי ההסדר ראוי, הוגן וסביר – ויש לאשרו”.

* “הסכום שיועבר לקרן ייועד לארגוני צרכנים שעוסקים באופן מיוחד בשוק התקשורת”.

[הערה: ההדגשות מופיעות במקור].