תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) של המועצה הישראלית לצרכנות נגד הוט מערכות תקשורת בטענה כי צירפה לקוחות לשירות Next TV ללא הסכמתם

ביום חמישי (30.7.2020) בבוקר דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) של המועצה הישראלית לצרכנות נגד הוט מערכות תקשורת בטענה כי צירפה לקוחות לשירות Next TV ללא הסכמתם; “המשיבה מצרפת לקוחות לשירות מבלי לקבל הסכמתם לכך, ומחייבת אותם בסכומים מהותיים. בכך היא רומסת את זכויות הצרכנים להם נגרם נזק. יש לפצות את הצרכנים בגין התנהלות המשיבה ולהבטיח כי לא תוסיף לפעול כך”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “הנתבעת עוסקת במתן שירותי טלביזיה בכבלים ולה כמיליון מנויים בישראל. היא נמנית על קבוצת התקשורת הוט, המציעה שירותי תקשורת שונים.

“מאז שנת 2017, הנתבעת משווקת שירות בשם Next TV, המאפשר צפייה בתוכני טלביזיה, באמצעות מכשיר הטלפון הנייד או המחשב, תמורת תשלום חודשי.

“אצל התובעת – המועצה הישראלית לצרכנות – ואצל גופים צרכניים נוספים, התקבלו תלונות רבות, המצביעות על דפוס פעולה פסול של הנתבעת. לקוחות של הנתבעת ושל חברות אחרות בקבוצת הוט, מגלים לפתע כי הם הפכו ללקוחות של שירות Next TV, וכי הם מחוייבים בתשלום חודשי בגינו. בחלק מהמקרים, הלקוחות צורפו לשירות לאחר שקיימו שיחה בעניין אחר עם נציג של קבוצת הוט.

“כמובן, מדובר בהתנהלות בלתי חוקית. לעיסקאות כפויות כאלה אין תוקף. חברי הקבוצה זכאים להשבה של כל סכום שנגבה מכוחן.

“הפקדת אמצעים לחיוב חשבון בנק או כרטיס אשראי בידי חברו תקשורת, מטילה עליהן חובת זהירות מיוחד. עליהן לנקוט אמצעים למניעת גבייה שלא כדין. בתי-משפט הכירו החובה זו. במקום לנהוג כך, הנתבעת מנצלת לרעה את ההרשאה כדי לחייב את הלקוחות ללא הסכמתם המפורשת, בסכומים מהותיים

“המועצה הישראלית לצרכנות רואה חשיבות רבה בהליך זה, שנועד להגן על זכויות הצרכנים, להביא להשבת כספם ולמנוע הישנות מקרים שכאלה”.

בהמשך כתב הטענות נאמר כי לאחר התלונה הראשונה התקבלו אצלה עוד 18 תלונות של לקוחות “אשר צורפו לשירות אף שמעולם לא הסכימו לכך”.

לדברי המועצה לצרכנות, “כאשר לקוחות הנתבעת דרשו ממנה להציג אסמכתאות להזמנת השירות, הנתבעת לא הציגה דבר. כשהמועצה היפנתה את הנתבעת תלונות הלקוחות, היא מיהרה להשיב להם את כספם, פעמים בצירוף התנצלות, לעיתים תחת הסתייגות לפיה השבת הכספים נעשית לפני משורת הדין. באחד המקרים אף שולם פיצוי ללקוח שלא חוייב כלל. התנהלות חריגה זו עוררה במועצה חשש כי כך נעשה ביחס ללקוחות רבים נוספים”.

המועצה מציינת גם בכתב התביעה כי “פניות אל משרד התקשורת והרשות להגנת הצרכן, העלו כי אצל גופים אלה התקבלו תלונות נוספות, המעידות על אותו דפוס פעולה […]  בסך הכל, מצויות בידי המועצה 28 תלונות של לקוחות אשר צורפו לשירות Next TV ללא אישורם וללא הסכמתם לחיוב בגין השירות. מספר זה כולל את התלונות שהגיעו אל המועצה ממשרד התקשורת ומהרשות להגנת הצרכן. מהניסיון שנצבר אצל המועצה, ברור כי מדובר בדפוס פעולה”.