תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד ‘כאן’: “במעשיה ומחדליה הפרה את הדין כשבעת ששידרה את משחקי המונדיאל 2022 ביקשה לשווק גם את האפליקציה שלה בפרסום סמוי ושלא מדעת במהלך שידורים אלו”

לבית-משפט השלום בירושלים הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד תאגיד השידור הישראלי הציבורי ‘כאן’: “במעשיה ומחדליה הפרה את הדין כשבעת ששידרה את משחקי המונדיאל 2022 ביקשה לשווק גם את האפליקציה שלה בפרסום סמוי ושלא מדעת במהלך שידורים אלו”.

הקבוצה בשמה הוגשה התביעה ובקשת האישור היא “כלל האנשים שנחשפו לפרסומת סמוייה ו/או פרסומת בלתי מודעת במהלך שידורי המונדיאל 2022, ששודרו באמצעות המשיבה בין התאריכים 20.11.2022-18.12.2022”.

התובע בתיק זה הוא עו”ד אריאל אלוני בשם עצמו.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “לשידור אליפות העולם בכדורגל לגברים בוגרים לשנת 2022 (המונדיאל) היה ביקוש רב בקרב הצופים בישראל.

המשיבה הייתה המשדרת הרשמית בארץ לשידור רוב המשחקים של המונדיאל. שידורים אלו זכו לאחוזי צפייה ורייטינג גבוהים במיוחד. בשידורים אלו ובניגוד לדין שילבה המשיבה פרסומת סמוייה ו/או פרסומת שלא מדעת כדי לקדם, בין השאר, את אפליקציית התוכן החדשה שלה ‘כאן  BOX‘.

זאת ועוד, המשיבה בפעולותיה ובמחדליה מפרה את הדין ופוגעת במבקש ובחברי הקבוצה פגיעה ממונית ופגיעה שאינה ממונית

“בקשה זו והתביעה המצורפת לה מעלה שאלות חשובות של גבול האחריות המשפטית בפרסום ויחסי הגומלין בין חברת התוכן הגדולה בישראל ובין הצרכן.

“[…] המשיבה ניצלה את הצורך של המבקש והקבוצה לצפות בשידורי המונדיאל רק באמצעותה לטובתה האישית ולמסחור עצמי ורווח אישי.

“המשיבה ניצלה את המבקש ואת הקבוצה ופעלה בניגוד לדין. מה שהניע את המשיבה הוא קידום האינטרסים המסחריים שלה. הפגיעה בעקבות כך במבקש ובחברי הקבוצה היא פגיעה כואבת ביותר, גם ממונית וגם שאינה ממונית.

“[…] המבקש לא היה ממשיך לצפות בשידורי המונדיאל אם היה יודע כי משולב בשידורים אלו תוכן סמוי, או לכל הפחות היה נמנע מקטעים מסויימים בהם ידע שמשודר התוכן הסמוי, כי רק אצל המשיבה יכול היה לצפות בשידורי המונדיאל. התוכן הסמוי הפחית באופן משמעותי את הנאת הצפייה של המבקש. המבקש ביזבז ממנו כדי לצפות בשידורי המונדיאל ואולפן המונדיאל שכללו גם פרסום שהמבקש לא רצה לצרוך, בטח בצורה שאינה מודעת ובצורה שהמבקש לא יכל לזהות שמדובר בפרסומת”.

[הערה: ההדגשות בידיעה זו מופיעות כך בטקסט המקורי].