תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד דואר ישראל: מפרה לכאורה את חובתה לדאוג לדרך נגישה ביחס לכבש זמני שהונח במקום ואינו עומד בהוראות החוק והתקנות

לבית-משפט השלום בפתח תקוה הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית בנושא שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות) נגד דואר ישראל על כך שהיא מפרה לכאורה את חובתה לדאוג לדרך נגישה ביחס לכבש זמני שהונח במקום ואינו עומד בהוראות החוק והתקנות.

התובע בתביעה זו הוא טל נוסל, “אדם עם מוגבלות בניידות, הנעזר לעיתים בקלנועית או קביים ומתגורר באבן יהודה; המבקש הוא גם מוסמך כמורשה נגישות השירות”.

בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “כדי להגיע ממפלס הכניסה לסניף הדואר היחיד באבן יהודה יש לעלות במדרגות ממפלס הרחוב. בעקבות עבודות שיפוץ הוסר בשנת 2022 הכבש הבנוי ובמקומו הונח כבש זמני עשוי קורות עץ ובשני קצותיו לוחות מתכת. אולם כמפורט בחוו”ד מורשת נגישות הוא אינו עומד בהוראות התקנות, באופן השולל מחברי הקבוצה את זכותם להגיע ולקבל שירות באופן עצמאי, נגיש, בטוח ושוויוני, ואף חושף אותם לנפילה”.

“מפלס הכניסה לסניף מצוי בגובה של מספר מדרגות ממפלס הרחוב (כ- 41 ס”מ גובה) ובעבר היה כבש בנוי עבור אנשים עם מוגבלות בניידות המתקשים או אף אינם מסוגלים לעלות במדרגות רגילות”.

בכתב התביעה נאמר עוד כי “ככל הידוע למבקש, מאז הותקן הכבש הזמני, לפחות שני אנשים עם מוגבלות בניידות מעדו ממנו ואף נפגעו. ביום 8.1.2023 המבקש פנה בנושא למאסדר – נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים – עם העתק פרסום בנושא מהרשת החברתית. למועד זה, המאסדר לא השיב לגופו של עניין והכבש הזמני עומד בעינו”.

התביעה הוגשה באמצעות עוה”ד שלומי אבני וערן פלסר ממשרד אבני פלסר עורכי דין.

* ב- 26.1.2023 הוגשה לבית-משפט השלום בנצרת תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נפרדת “בשל מחדל המשיבה באי הנגשת סניף כפר כנא לציבור האנשים עם מוגבלות”. התובע הוא סמיח חטיב והיא הוגשה באמצעות עו”ד מהראן אמארה. טרם פורסם הנוסח המלא של תביעה זו.