תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד גוגל בשם משתמשי מוצרים של החברה ושפרטיותם הופרה לכאורה על-ידה

14:49 07.11.2022

קטגוריות: משפט

תגים: ,

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד Google LLC [באמצעות גוגל ישראל] בשם “כל לקוחות גוגל בישראל המשתמשים ו/או השתמשו בשירותי Google Assistant ו/או כאלו ש- Google Assistant  פעלה במכשיר הנייד שלהם ו/או במוצרי גוגל השונים ו/או במוצרי צד ג’ המכילים את שירות Google Assistant  ו/או לקוחות גוגל שהיו צד ג’ בשמן הפעלת כל מוצר זיהוי קול ע”י משתמש אחר, ושפרטיותם הופרה ע”י גוגל”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של בקשה זו הוא בהפרה בוטה, שיטתית וגורפת של פרטיות לקוחות המשיבה, והכל תוך התעשרות על חשבונם.

“למשיבה [גוגל] שירות המכונה Google Assistant. גוגל אסיסטנט היא תוכנה המשתמשת בזיהוי קול ומאפשרת למשתמש לתקשר איתה באמצעות שיחה, שאלות שונות, מתן הוראות וכדומה, כאשר התוכנה מבצעת את המבוקש ע”י המשתמש. שירות דומה קיים אצל חברת Apple וידוע בשם Siri או בחברת Amazon וידוע בשם Alexa.

“[…] לפי גוגל, לאחר שהמערכת שומעת את מילת ההפעלה, המערכת נכנסת למצב ‘האזנה פעילה’ ומקשיבה לכל הנאמר לאחר מכן. בשלב זה המערכת מקליטה ומנתחת את קולות המשתמשים.

“[…] גוגל מבטיחה לשמור על פרטיות משתמשיה. אולם מילים לחוד ומציאות לחוד. גוגל באמצעות עובדיה ומערכותיה מנתחת אודיו מוקלט כדי לשפר את מערכות גוגל אסיסטנט ובכלל זה לבצע פרסום ממוקד אישי ללקוחותיה […] בכך גוגל משיאה את רווחיה ומתעשרת שלא כדין משימוש בתוכן של לקוחותיה, ללא אישור או הסכמה.

לכתב התביעה גם צורפה חוות דעת טכנולוגית. “[…] כאמור, התחייבויות לחוד ומעשים לחוד. כפי שמפורט בבקשה זו, בחוות הדעת הטכנולוגית ובתצהיר המבקש, המשיבה מפרה את הסכמיה עם המשתמשים ופוגעת בפרטיותם, ובניגוד להצהרותיה מקליטה שיחות למצער ללא הסכמה מדעת, ואף ללא הסכמה בכלל, וללא מילות ההפעלה שאמורות להפעיל את גוגל אסיסטנט. זאת ועוד, משתמשי גוגל אינם באמת יכולים לשלוט במידע שהיא אוספת”.

בהמשך כתב הטענות נאמר כי “[…] למרבה החומרה, בין שיחות המבקש שהוקלטו כאשר כלל לא נאמרה מילת ההפעלה, הוקלטה בתו הקטינה, בנו הקטין בשיחה עם אמו, אביו של המבקש, אשתו של המבקש, כך גם מספר שיחות עבודה של המבקש ובהם גם קולגות של המבקש למקום עבודתו“.

בהמשך כתב התביעה יש מידע על חקירה בנושא שבוצעה ע”י עיתון בבלגיה ועל הליך שנפתח נגד גוגל לאחרונה ע”י התובע הכללי של מדינת טקסס. בנוסף, מצויין כי הוגשה תובענה ייצוגית נגד החברה במדינת קליפורניה.

התובע בתיק זה הוא רוני מנשה, לקוח של המשיבה שברשותו חשבון גוגל. הוא משתמש במכשיר נייד מסוג שיאומי פוקו ובמוצרי Google Home וכן בטלביזיה שבה מותקן גוגל אסיסטנט. המבקש משתמש תדיר משנת 2017 בשירות גוגל אסיסטנט של המשיבה.

עוד נאמר כי “[…] המבקש קיבל פעמים רבות פרסומות ממוקדות, לאחר ששוחח על נושא מסויים, כל זאת כאשר לא הפעיל כלל את שירות גוגל אסיסטנטץ פרסומות אלו הפתיעו את המבקש שנדהם כיצד הוא מקבל פרסומות על נושאים עליהם שוחח, מבלי שגלש ברשת ומבלי שהפעיל את שירות גוגל אסיסטנט.

מיותר לציין כי למבקש ציפייה כי שיחותיו ובוודאי כאלו בתוך ביתו ובמקום עבודתו יזכו לפרטיות. המבקש לא סבר כלל כי לגוגל תהיה גישה לשיחותיו ולהקלטות השמע שהכילו מידע פרטי, כל זאת כאשר לא נאמרו מילות ההפעלה או הפעלה ידנית של השירות.

[…] ויודגש, המבקש אינו מעוניין כי המשיבה תשתמש בשיחותיו, לא לצרכי ‘שיפור מערכותיה’ ובוודאי שלא לצרכי התעשרות ומכיקת המידע לצדדי ג’, כך גם לא לצורכי קבלת פרסום ממוקד, קל וחומר, כאשר לא נאמרו מיליות הפעלה. כמובן שהמבקש לא נתן הסכמתו להתנהלות המשיבה”.

התביעה הוגשה באמצעות עוה”ד עומר פיינטוך ושלומי וינברג.

[הערה: כל ההדגשות בידיעה זו מופיעות כך במסמך המקורי].